Tips voor paard die laat afzet met springen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Tips voor paard die laat afzet met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 23:50

Mijn paard zet te laat af voor de sprong.
Waardoor haar hoogtepunt achter de spronge licht.
Dit is vooral met in uitjes en dubbel sprongen erg lastig.

We zijn wel begonnen met iets nauw zetten van in uitjes zodat ze wel moet, maar nog niet op de juiste afstand.
Omdat ze weinig ervaring heeft en het springen leuk vind wil ik de sprong nog niet op 3 meter zetten.
Ze zet dan namelijk zo naar af voor de laatste sprong dat ik bang ben dat ze een balk tussen der benen krijgt en ze vind het nu nog leuk en is nog niet bang. (wil ik zo houden)

Maar nou kreeg ik bijvoorbeeld de tip om 1 sprong telkens op de zelfde manier te springen.
Dus bijvoorbeeld een steltje in de bak en dan telkens op de zelfde manier erop af komen zodat ze meeer ervaring krijgt en een vaste manier van springen.

Maar zijn er nog meer tips?

Sim

Re: Tips voor paard die laat afzet met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 07:10

Laat je instructeur een balk voor de hindernis leggen (ik bedoel geen grond- afzetbalk) maar een die je op een stukje afstand van de hindernis legt.

Ik weet niet of je een pony of een paard hebt? Want de afstand van de balk is dan anders, maar dat weet je instructeur wel.
Op deze manier komt je paard passend bij de hindernis en is je afzet 9 van de 10 keer op het juiste moment.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:20

Ik ga helemaal mee met Simmie. inderdaad beginnen met een afzet balk. probeer je paard een pas eerder uit te vloeien, zodat hij al meer bodem pakt. rijdt op gevoel en elke pas van jou houden, dus laat hem geen pas pikken van je. jij bepaalt wanneer en hoe hard.

is makkelijker gezegt, dan gedaan, maar blijven oefenen. komt helemaal goed.

succes

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:45

Zorgen dat jij de afzet bepaald en uitrekend in plaats van je paard.
en als hij dan moet afzetten drijf je hem aan (dit word moeilijk als je zelf niet kan bepalen waar de afzet moet zijn.

onze tinker rende altijd gewoon door tot hij iets aan zijn benen voelde en dus al te laat was, als je hem een schopje gaf als hij moest afzetten deed hij het wel goed , en nu doet hij het zlef ook een stuk beter, maar paarden die dat gevoel zelf niet hebben moet je daarbij helpen door het voor hun te bepalen.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 12:49

of balkjes draven en dan zo naar de hindernis rijden (en dan is de laatste dus bijna 2 meter voor de sprong bij een paard en bij een pony iets minder). Ook helpt het om de afzetbalk wat verder voor de sprong te leggen, dus ipv er bijna onder er een stukje voor.
Heel veel met balkjes werken en niet te veel doen, het paard moet het zelf leren zien.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 15:34

De grondbalk is altijd aanwezig.
En ligt ook altijd een stukje van de hindernis inplaats van eronder.
Het is trouwens een paard, maar heeft weinig ervaring en maakt reuze sprongen waardoor ik haar heel moeilijk uit kan zitten.
@Redflame, Afzet mag ik juist niet bepalen voor mijn paard.
Als ik ga regelen moet ik dat later in concour ook.
Ze moet zelf leren waar en hoe af te zetten.

@ liesje, dat lijkt me wel een goede tip.
Maar tevens is het wel weer moeilijk, want als ik haar zeg maar dwing vroeger af te zetten word ze angstig en gaat ze in de stop.
Maar ja ze zal het toch moeten leren, Olly en ik hebben nog een langeweg te gaan.
Ik voel me ook echt een groentje met springen.

Ik heb vroeger met de pony ook wel wedstrijden gesprongen, maar das heeeel wat anders dan een paard met vermogen..

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:47

De hindernissen eerst wel heel erg laag houden! Totdat je het zelf perfect uit kan zitten en het paard het wat beter onder de knie heeft.
Als het lukt is het misschien makkelijker vanuit galop, lekker voorwaarts galopperen en dan een baar balken galopperen, een heel klein sprongetje en dan weer wat balken. Zo leert ze gewoon in het ritme door te springen en zal ze minder snel stoppen als ze ziet dat het wat ruim ligt.
Je kan ook je eigen inzicht vergroten als je veel over balkjes galoppeert (en haar dan gunstiger uit laten komen). Verder inderdaad niet te veel gaan regelen.
Succes ermee

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:05

Dank je,, de tips ga ik zeker proberen.

iZZiDiZZi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 20:31

wat ook een goede oefening is...een sprong neer te zetten op X...en dan zeg maar op de A-C lijn zodat je vanaf b of e af kan wenden om te springen...dan draai je gewoon een volte wel 10 keer achter elkaar en spring je steeds over een kruisje of zelfs een balkje alleen..op een gegeven moment zal jij kunnen zien/voelen wanneer ie ongeveer afzet...is dat te vroeg...dan draai je de volte wat groter is ie te laat draai je m wat kleiner zodat ie beter oplet...zo zullen jij en je paard gaan inzien wanneer je moet afzetten en bouw je meer vertrouwen op...je kan daarna is proberen steeds na de sprong een andere kant op te gaan...8-tjes springen zeg maar..succes!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 20:49

ja dat 8jes springen deed ik ook met mijn pony, Had ik bij een training van Arjan Vos afgekeken..
Vond dat altijd een leuke oefening..
Je blijft dan maar kort wenden, sprong, kort wenden, sprong enz..

Maar ik ga met Olly eerst nog niet wenden hoor..
Eerst maar eens op een rechte lijn normaal, en dan een stapje verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 11:08

Heey,

ben je wel begonnen met balkjes lopen voordat je ging springen? Misschien is het ook een goed idee om te gaan oefenen met cavaletti's (hele lage sprongetjes achter elkaar) Zet gewoon een rijtje van drie cavaletti's achter elkaar! Ga daar eerst even een tijd op oefenen. Als het paard weinig ervaring heeft met springen kan je beter niet meteen te hoog gaan springen. Laat het paard eerst ervaring krijgen met lage hindernisjes zodat hij zijn eigen techniek kan vinden en daarop gaan oefenen. Ik rijd een paard die eigenlijk altijd te vroeg gaat afzetten. Maar dat is haar techniek en daar komt ze ver mee. Als ik haar later laat afzetten vindt ze het eigenlijk niet zo leuk. Al moet ik zeggen dat ze wel steeds meer haar best gaat doen om later af te zetten. En hoe hoger ik ga springen hoe later ze af gaat zetten. Maar dit paard heeft ook al veel ervaring met het springen. Ik denk dat je beter kan gaan oefenen met veel in-uitjes. Ik weet dat je dat eng vind, maar het is goed voor het paard. Zet alleen dan wel de in-uitjes behoorlijk laag!

Heel veel succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 13:47

daantjuhhh schreef:
ja dat 8jes springen deed ik ook met mijn pony, Had ik bij een training van Arjan Vos afgekeken..
Vond dat altijd een leuke oefening..
Je blijft dan maar kort wenden, sprong, kort wenden, sprong enz..

Maar ik ga met Olly eerst nog niet wenden hoor..
Eerst maar eens op een rechte lijn normaal, en dan een stapje verder.

Maar je rijdt toch gewoon op de grote volte dan hoef je toch niet zo krap te wenden.Ik vind het wel een mooie oefening om te doen namelijk.Ik zet hem zelf vaak op de volte zelf en dan op de binnen hoefslag en dan rijdt ik op de binnen hoefslag en dan neem ik het sprongetje een paar keer mee.Het is dan ook niet echt springen maar meer een dressuur oefening want je paard galoppeert gewoon in 1 tempo door.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-05 14:34

tuurlijk balkjes lopen doe ik vaak.
ook in de galop en dan tel ik hoe veel sprongen hij maakt tussen de 2 balken..
En omdat hij ruime sprongen van zichzelf maakt probeer ik dan zo terug te galloperen dat ik 1 galopsprong minder heb.