Veulen op stal: nix aan de hand, in de wei: helemaal flippen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuzannedG

Veulen op stal: nix aan de hand, in de wei: helemaal flippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:14

Hoi,
Ik ben bezig mijn paardje weer aan het werk te zetten zonder veulen. Als ik het veulen op stal zet tijdens het rijden reageert Utah amper op het gehinnik van haar veulen.
Maar laat ik het veulen tijdens het rijden in de wei staan, dan gaan we bokkend, steigerend en racend door de bak.
Ze is dan zo boos, maar op de een of andere rare manier is het niet direct op mij gericht. Want voor de rest doet ze nog hartstikke lief en aanhankelijk. En als ik eenmaal gewonnen heb, dan geeft ze ook over en gaan we gewoon alsof er niets gebeurt is aan het werk.
Er wordt tegen mij gezegd; "aah joh zet het veulen dan toch gewoon altijd op stal als je gaat rijden"
Maar met 30 graden is dat niet uit te houden en vind ik dat dus een beetje zielig voor het veulen. Plus we hebben nog een jaarling staan waarmee Azet (veulen) altijd wil spelen en dan heeft hij de kans, want Utah jaagt de jaarling altijd weg als ze erbij staat.
Heeft er iemand suggesties hoe ik een balans kan vinden tussen het rustig houden van mijn paardje, maar ook het veulen niet in een stal hoef te zetten van over de 30 graden.
Groetjes Suzanne

Anoniem

Re: Veulen op stal: nix aan de hand, in de wei: helemaal fli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:19

Ik denk dat ze heel erg bezorgd over haar veulen is. Als het veulen veilig op stal staat, heeft ze niet het gevoel dat ze haar veulen moet beschermen.

Gewoon op stal zetten als je gaat rijden.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 21:39

Dankjewel,
Maar heeft er dan iemand oplossingen tegen de hitte in de stal?
Want ik blijf daar toch wel een beetje mee zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:58

SuusjeUtah schreef:
Dankjewel,
Maar heeft er dan iemand oplossingen tegen de hitte in de stal?
Want ik blijf daar toch wel een beetje mee zitten.

Ik ken de stal niet, maar je kunt de ramen donker blinderen en de deur alleen open zetten als de zon niet naar binnen schijnt. Als ze niet op stal staan goed luchten, alles tegen elkaar openzetten, kun je het beste in de ochtend en in de avond doen, dan is het lekker koel.

Maar die hittegolf is nu over.

Ik heb geen verstand van veulens, maar ik zou zo wie zo een veulen niet met 30 graden in de brandende zon willen hebben en ook de merrie niet.

quinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:00

Hee hoi,

Hoe oud is het veulen? kan hij of zei als gespeend worden?
Anders zet ze apart in de stal zodat ze langzaam van elkaar af kunnen wennen en dus ook apart in de weide.
Ben je van plan het veulen te houden? zo ja, is op stal zetten natuurlijk geen definitieve oplossing.

groetjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 17:42

Mijn veulen gaat samen met mijn jaarling op stal als ik ga rijden. Dat is geen enkel probleem.

Op die manier heb ik laatst zelfs ene clinic gereden. Tenminste de 'tante' van het veulen bij het veulen op stal en ik rijden. De 'tante' brulde nog harder dan het veulen en had ik het meest last van .

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 19:57

@ quinoa: Het veulen is op 11 mei geboren en is dus nu bijna 8 weken oud.
Gespeend kan het dus nog lang niet worden.
We houden het veulen niet.

@ dennis: ik denk dat ik maar is ga proberen om hem samen met de jaarling op stal te zetten en zoals russel zei, de ramen blinderen en het door laten waaien op stal.

Thanx!