Naar voor vallen...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Naar voor vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 20:57

Wanneer ik gewoon stap kan ik mn' rug wel gewoon houden en naar achteren zitten maar eens ik begin te draven ga ik vanzelf naar voren zitten (valt op foto's heel hard op)
Het ligt misschien wel aan m'n zadel want met andere zadel heb ik het minder(maar dat is dan ook op andere paarden). Maar zelfs als ik erop let lukt het niet, bij elke stap, en dat ik lichtrijdt word ik weer naar voren 'geduwd', valt hier iets aan te doen? Kan het zijn doordat het paard niet soepel genoeg loopt/... of heeft dat er niets mee te maken

M3isSi3j

Re: Naar voor vallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:16

je zou je zadelmaker kunne bellen om te laten kijken. Hij kan gelijk zien of het zadel wel goed ligt en wat er veranderd zou kunnen worden om je zit te verbeteren.

Verder kan je ookz elf zit lessen nemen. VRaag iemand om je paardje te longeren. Dan ga jij er op zitten met zadel, zonder beugels en teugels en dan gewoon zitten. Die hem longeerd kan je de hele tijd verbeteren. Als dit een paar keer doet verbeterd je zit heel snel omdat je het zelfgaat voelen als je naar vore valt.

Succes

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 00:48

ik had het 'vroeger' ook heel erg..gewoon een kwestie van oefenen.

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 06:47

*Mag ik die foto zien?

.. En ik ben er ook op gewezen dat ik me aandraven de eerste pasjes naar voren val. Soms werkt het de eerste (Drie) pasjes door te gaan zitten, en daarna lichtrijden.. (Wel kijken of je op het goede been zit)
Succes!

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:01

Ik rij twee paarden en op de ene val ik ook veel meer voorover dan op de andere, heeft in mijn ogen bij mij dan ook te maken met of het zadel of het paard ? Daarentegen denk ik wel dat als ik er elke pas bewust van zou zijn dat ik rechtop moet zitten dat ik dat dan wel zou kunnen.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 09:03

ik zit sinds 5 / 6 weken ongeveer ook op paardrijden ( niet zo lang he ) ... en ik zit NOOIT recht, dus dat was even wennen... maar zelfs ik zit nou best goed .. ik weet niet hoelang je al rijd.. dus misschien ligt het er neit aan dat je net pas bent begonnen, dan weet k het ook niet.. sorry

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 14:24

Ik rijd nu 6jaar, eerste 4jaar les en nu al 2jaar zonder, gewoon door verhuis enz maar binnenkort ga ik lrv rijden en dan zal daar ook op geoefend worden zeker...
Maar het is vaak dat ik gewoon naar alle kanten geschud word omdat hij zo gespannen en onregelmatig loopt.
foto (is wel van vorig jaar)
Afbeelding
Afbeelding

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:54

K weet natuurlijk niet of jouw paard snel loopt, maar ik zelf heb er nooit last van gehad todat ik op een snel paard ging rijden . Daar hebben veel mensen last van als ze op een snel paard rijden. dus misschien kun je het oefenen als je je paard wat langzamer laat lopen ( door hem bijv. op de volte te zetten en dan 3 sec ophouden en los 3 sec ophouden enzz. ) en dan aan je zit gaan werken.

Succes !!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-05 18:33

jha hij is wel snel, vandaag heeft m'n zus hem aan de longe vast gehouden terwijl ik dan op m'n zit kon letten en het is me sterk opgevallen dat het bijna alleen is wanneer ik lichtrijd, en m'n beugels zijn ook niet te lang denk ik want als ik ze langer maak vallen ze gewoon uit.
Hem trager laten lopen gaat amper maar wanneer ik terug op deen goede piste enz ga kunne trainen denk ik wel dat het zal beteren, tips zijn natuurlijk nog altijd welkom!

MrICW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:49

probeer een je bekken meer te kantelen dat je wat meer op je kont komt te zitten zeg maar. dus tijdens het rijden buik en bil spieren aanspannen.

iZZiDiZZi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 21:37

wat ook helpt als je paard zo hard gaat langzamer proberen te gaan lichtrijden...dus zorgen dat je paard jouw tempo aanneemt ik ga dan zelf ook wat terug zitten...vooral met je zit werken en niet met je handen...bij het paard wat ik rij helpt het echt niet als je aan de teugels zit..als je gaat trekken gaat ze alleen maar nog harder en valt ze naar binnen onderhals erop bit vast en zo dondert ze bijna om...dus probeer met je zit veel te doen..

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 20:25

Als je alleen met lichtrijden naar voren gaat zitten heeft het er mee te maken dat je niet genoeg vanuit je benen gaat staan .. ik zou alleen niet weten wat je eraan kan doen...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 22:13

allereerst: met lichtrijden mag je een beetje naar voren zitten, dat kan heus niet zoveel kwaad. maar je zit wel extreem naar voor dus:
tip 1: kijk naar voor, niet naar je pony kijken
tip 2: handen een beetje hoger door je ellebogen wat meer te buigen, je steunt precies een beetje op zijn hals
tip 3: meer vooraan in je zadel gaan zitten, het kan zijn dat je je beugels een gaatje langer moet doen daarvoor, maar het zit beter en je kan rechter zitten
tip 4 (ik blijf maar doorgaan ): bekken kantelen, maar dat is al gezegd
tip 5: schouders naar achteren houden, niet in een bolletje kruipen, probeer je romp zo recht mogelijk te houden.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-05 06:17

thnx!
ok er zijn al wel veel tips die nu verbeterd zijn ( deze foto's zijn van een jaar terug)
Tip 1: Doe ik ondertussen meestal alwel
Tip 2: Is ook al verbetering in gekomen
Tip 3: Mijn zadel is 16inch en ik heb een 17/17.5 nodig veel naar voren gaan valt er niet meer te doen
Tip 4: zal ik de volgende keer op letten
Tip 5: zal ik ook eens op letten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 12:19

Ook ik heb gemerkt dat ik de laatste tijd iets voorover ben gaan zitten. Heb de laatste tijd geen les gehad, dus is het er langzaam weer ingeslopen. Hier kan aangewerkt worden door gewoon iemand mee te nemen in de bak die je zegt wanneer je voorover gaat leunen. Hoeft niet eens een instructeur te zijn, anderen kunnen je ook wel duidelijk maken wanneer dat zo is.

Toch is les wel aan te raden hoor, want nu ik dat na enkele jaren weer heb pgepakt merkte ik dat les ontzettend leuk is omdat je ermee vooruitgang boekt.

Ik merkte dat ik mijn evenwicht zelf ging zoeken op de voorhand omdat het paard dat ik rij zo onregelmatig liep. Met doorzitten is het inderdaad minder omdat je dan automatisch iets diepe gaat zitten om goed te kunnen blijven zitten.

Echt een remedie ertegen is er niet, gewoon veel oefenen en jezelf er iedere keer weer op wijzen he. Rechtop, rug en benen lang en naar voren kijken.

Succes met oefenen!