hejj
ik heb net snel een plaatje bij paint getekend, dus uh verwacht er niet te veel van he

De bluawe lijn is een recht lijn, waar de hak de onderrug de schouders en het achterhoofd recht tegen aan moeten liggen, eigenlijk had ik de blauwe lijn meer naar voren moeten tekenen, maar zo zie je in iedergeval wel dat het recht is..
De rode lijn is de lijn, elleboog, pols, teugels, mond/bit...
ook dit moet een rechte lijn zijn, als dit een rechte lijn is kan je makkelijk met de beweging van je paard zijn mond mee gaan..
Verder zie je overal pijltjes staan, die zeggen in welke richting je iets moet 'duwen' zoals de hak naar beneden en de teen naar boven, je onderrug naar voren, maar je schouders weer naar achteren, je boeven been/knie moet je weer naar benede duwen, zodat je je eigen lang maakt en recht kan zitten... de pijl bij het hoofd zegt dat je recht naar voor moet kijken!
Dit is DE perfecte zit (naja op mijn tekening dan niet, maar goed
), maar er zijn maar echt weinig die dit kunnen, maar in ieder geval, zo moet het en deze kant moet je op gaan werken...
Veel succes ermee!
edit: een zweepje er achter doen heeft geen nut, het zorgt ervoor dat je zo zit, maar je kan pas echt rechtop zitten als je je evenwicht en balans hebt, maar ook als je ontspannen zit en geen schrik hebt!
Probeer anders er eerst achter te komen waarom ze zo zit, heeft ze schrik maar laat ze het niet merken?
Heeft ze geen goed evenwicht? Dit kan je door simpele evenwichts oefeningen op de grond doen, bv lang op 1 been staan...
Ga zo maar wat dingen uit proberen, blijkt dat ze geen schrik heeft en een goed evenwicht, dan is het een kwestie van gewoon oefenen en trainen en consequent zijn!