paard wil niet alleen mee naar buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ace1987

paard wil niet alleen mee naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 15:25

Nou ik heb niet zo'n super groot probleem, maar dat kan het misschien wel worden. Aboukyra is bij haar vorige eigenaresse veel naar buiten (alleen) geweest. Toen ze bij mij kwam was alles natuurlijk anders qua stallen enzo maar wat ook anders was dat waren de paarden. Ze had namelijk bij haar vorige eigenaresse geen echte vriendjes de andere 2 paarden die daar stonden die vielen haar aan enzo dat is ook uiteindelijk de reden geweest waarom zij haar weg heeft gedaan. Maar nu als ik probeer om met Aboukyra een blokje te gaan lopen dan wil ze het erf niet af. Samen met andere paarden gaat het super goed maar als ik alleen met haar wil dan stopt ze ineens en wil ze niet meer verder gaan nog voordat we van het erf af zijn. Nou weet ik persoonlijk dat slaan niet helpt en dat doe ik daarom ook niet. Wat iedereen ook tegen me zegt ik wil alles diervriendelijk want ik wil een goede band met mijn paard. Maar omdat ik graag wil buitenrijden met haar vind ik het toch wel een probleem. Weet iemand hier hoe ik haar op een diervriendelijke manier mee krijg. Ik heb het al zo'n beetje met voer geprobeerd maar dat werkte dus niet.

Groetjes angelique

M3isSi3j

Re: paard wil niet alleen mee naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:03

Loopt die wel mee aan e hand of krijg je hem dan ook het erf niet af!?

als die nou braaf mee loopt aan de hand neem je hem toch eerste paar keer ernaast mee naar buiten. so krijg je een goeie band met je paardje en leerd die je te vertrouwen. Ook kan die dan af en toe nog een beetje aan je steunen. als die nou heel braaf is met wandelen stap je er buiten een keertje op en dat doe je steeds vaker, stukje langer en elke keer stap je een stukje eerder op. Uit eindelijk kan je proberen erop van het erf af te stappen, des noods met iemand er nog ff naast.

Als die nou aan de hand ook niet mee loopt moet je ook gaan werken aan het vertrouwen en de band met je paardje. Ga veel grondoefeningen doen als poetsen, wandelen op het erf, longeren, samen spelen als die los loopt in de bak ed. ALs dit goed gaat probeer je het nog een keertje.. gewoon voor der gaan staan en tegen der blijven praten.. niet trekken aan de hoofd, dan kan je beter iemand hebben die der van achtere een stukje naar vore duwd. Elke pas die hij naar je toe loopt is die braaf en stap jij weer een stapje verder va het erf af.

Belonen is om te leren, straffen is om af te leren. Heb veel geduld met je paardje en beloon hem wanneer die braaf is en iets goeds doet zodat die dat ook weet!

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:54

Op het moment dat je paard in staking gaat en blijft staan moet jij in een hoek van 90 graden naar links of naar rechts lopen. Dan moet ze wel die extra stap erbij zetten, en ben je doorgaans over het punt van de staking heen. De volgende keer precies hetzelfde. Je zult zien dat die momenten steeds minder vaak voor gaan komen.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:34

dat is een goeie idd!!

Oww en als die in zn achteruit gaat: draai hem om en zet hem in zn achteruit! dan ziet die niet waar die bang voor is en kom je toch waar je heen moet!

r3nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:32

ik ben het helemaal met de bovenstaande reacties eens! wat ook helpt is om en ander mee te laten gaan op de fiets. Dan heeft je pony steun aan diegene maar toch rijd je. Je kan dan ook afspreken dat jij een andere weg (bijvoorbeeld een klein stukje achter de bosjes) neemt, zodat je pony de fietser dan ook even niet kan zien.
bij mij werkte dit heel goed!
succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 11:56

d'r zit toch iets niet helemaal goed in jullie band.

je bent toch niet helemaal de baas, anders gaat ze namelijk wel mee.

zorg dat je in alles de baas bent, begint meteen bij t poetsen al, niks toestaan, geen enkele keer toegeven als ze een stap opzij doet als jij dat niet wilt.

ga wat grondwerk in de bak doen, bevestig keer op keer dat jij de bas bent.
pas nadat je helemaal zeker van je zaak bent ga je weer van het erf af.

slaan etc ,werkt alleen averechts.

ace1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 16:40

Ja aan slaan doe ik dan ook echt niet. Aan de hand wilde ze eerst ook niet naar buiten, maar als iemand anders erbij loopt dan lukt het soms wel. Ze staat ook echt alleen maar op het erf stil want als ze net langs het hek loopt dan loopt ze braaf verder mee( aan de hand) Maar als ik alleen met haar wil lopen dan krijg ik haar soms echt niet verder. Heb ook al eens geprobeerd om het rondje andersom te lopen maar hetzelfde probleem net 10 meter voordat je het erf af bent gelopen stopt ze. Geef je haar ook maar iets druk op het halster dan begint ze naar achteren te lopen...Ik heb haar al 4 maanden en het gaat ook steeds beter ik denk ook dat het aan de ene kant aan het vertrouwen ligt, maar als ik haar los in de bak zet en ik ben weg dan begint ze te hinniken en als ik in de bak aan het spelen ben dan komt ze we; altijd braaf naar mij toe en ook als ik naast de bak aan het rennen ben dan rent zij ernaast mee. Ik d8 zelf dus dat het misschien kwam doordat ze zo gehecht is geraakt aan bepaalde paarden op stal dat ze daarom gewoon angst heeft om weg gehaald te worden, want als ik aan het lopen ben dan brult ze de hele boel bij elkaar.

Nog bedankt voor de tips!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 16:51

Juist als je de indruk krijgt dat ze aan andere paarden te zeer gehecht raakt moet je haar er af en toe uithalen, ander creeer je een klever die van zijn levensdagen het erf niet meer afwil.

De reactie dat het paard achterwaarts loopt als jij druk geeft, of iig tegen de druk ingaat is heel normaal. Het paard moet namelijk leren om na te geven voor druk. Ik zou in dit geval proberen om acuut druk los te laten als ze op je af komt na druk. Een touwhalster is wat scherper en werkt wat directer in dan een breder halster, dat kun je ook gaan proberen. Niet mee vastzetten niet meer losgooien, op het moment dat ze een stapje naar voren zet (probeer het op eigen terrein) druk acuut weg alsof je je aan het touw verbrand hebt.