Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nou heb ik weer tiets om aan te gaan werken! Maar het begin is er iig al!!! porscherider schreef:Niet alleen moet je de teugels laten vieren. Nog belangrijker is: je moet je paard aan je zit houden (in 1 tempo blijven lichtrijden - vaak helpt tellen ook: "1,2,1,2" snap je? ). Als je paard netjes nageeflijk is maar alsnog onder je uit loopt, heb je die 8 nog steeds niet te pakken. Oefen het dus ook (dit onderdeel wordt vaak verwaarloosd met de training - kan uit eigen ervaring vertellen ). Je drijft met je been naar de hand toe waarna je vraagt om de hand naar beneden te volgen. Oefen het eerst maar eens in stap. En als je paard daar dan lekker beneden loopt (en aanleuning blijft houden - zéér belangrijk) dan belonen!!
Zo bouw je dat uit en probeer je het een keer in draf. Je kunt bijvoorbeeld eerst eens op de volte, dat is voor jezelf wat makkelijker. Houd in je achterhoofd dat je 1 tempo wilt handhaven. Desnoods ga je eerst superlangzaam draven waarbij je paard net niet in stap gaat. En houd dat tempo eens een paar rondjes vol waarbij je paard ten alle tijde netjes beneden blijft en aanleuning blijft houden. Gaat dat goed dan ga je telkens iets hoger in draftempo totdat je in je arbeidstempo zit.
Onthoud: met belonen bereik je veel meer dan met straffen!
Strekt je paard de hals netjes in draf op de volte waarbij ze netjes nageeflijk blijft op 2 teugels en tussen je benen dan is het tijd om eens de diagonaal te proberen.
Gebruik die diagonaal niet alleen voor de middendraf (dat zou ook langs een lange zijde kunnen) maar wissel het af door bijvoorbeeld eens op X te halthouden, of (midden)stap. Zodat je paard niet telkens denkt dat ze middendraf op de diagonaal moet. Hou je training afwisselend.
Het is heel stom maar bij mij helpt altijd positief denken. Als ik denk: ojee, daar gaan we weer, halsstrekken, ze knalt er vast uit met haar hoofd en loopt onder me weg. Dan gaat dat dus ook zo, waarschijnlijk omdat ik me onbewust iets span. En als ik het tegenovergestelde denk, dat 't goed gaat, gaat 't ook goed.
Zorg er ook voor dat je het halsstrekken netjes afwerkt. Als je de teugels weer op maat maakt, moet je paard ook weer netjes nageeflijk blijven. Heel vaak zie je het paard keurig halsstrekken en bij het op maat maken van de teugels knalt ie z'n neus eruit. Als dat halsstrekken en op maat maken van de teugels dan in 1 onderdeel zit, heb je die 8 nog niet. Maar dat geldt voor allen onderdelen: goed voorbereiden, netjes rijden en juist afwerken. Dan heb je zomaar goede punten. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes ermee!
Woodstock schreef:Het is de bedoeling dat je met halsstrekken evenveel contact blijft houden. Het is dus niet gewoon teugels losgooien. Het kritische punt is dat je pony/paard dus je hand moet volgen, dat is het belangrijkste van deze oefening. Dit kun je bereiken door veel tempowisselingen te rijden. Zorg dat je contact blijft houden. Op een gegeven moment voel je dat hij steun gaat zoeken op de teugels en zachter in zn mond word. Dat heet nageven. Van daaruit kun je zijn hoofd ook laten zakken. Geef hem voor iets meer ruimte door je handen ietsje te openen, en geef een beetje been en voila! Hij maakt zich langer
Bets schreef:Begin eerst maar eens met rechtrichten van paard. Elk paard heeft een natuurlijke buiging/scheefheid, dwz dat paard dus een korte bespiering heeft en een lange. Als je de korte bespiering dus niet oprekt, kan je paard niet over 4 benen gewicht verdelen en zal dus niet in gelijkmatige aanleuning komen en zal dus ook niet kunnen ontspannen, dus ook niet gaan halsstrekken. Er word zelfs al gesproken over onregelmatigheid. Dat komt omdat paard meer gewicht op 1 kant gooit. Hij valt of naar links of naar rechts. Ligt eraan op welke hand je rijd. Je moet eerst gaan ontdekken wat de natuurlijke buiging van je paard is, aan de hand daarvan ga je de korte spieren oprekken en dan zal je paard op gelijkmatige aanleuning komen (met juiste drang naar voren) en ontspannen en zal paard makkelijk kunnen gaan halsstrekken. Meer informatie hierover zie je op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of bij www.paardenbegrijpen.nl
Succes ermee.
Mariek1983 schreef:Met onregelmtig bedoel ik dat ze een beetje schokkerig de hals strekt!
Niet dat ze onregelmatig loopt!
Ik weet al wat de natuurlijke buiging is van mijn paard, ze loopt ook heel ontspannen normaal gesproken. Alleen is dat tijdens een wedstrijd soms moeilijk eruit te rijden, omdat ze nogal stresskipje is!