Hals laten strekken in een proefje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Hals laten strekken in een proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-05 19:29

Wie kan mij zeggen hoe je kan werken aan het hals laten strekken. Mijn paard doet dat nml niet goed. Ze gooit dan namelijk dr hals gelijk naar voren en gaat dan heel onregelmatig lopen met de hals (blijft niet laag!) Hoe kun je dit oefenen???
Want ze moet laag blijven toch met dr hals?
En welke hulpen geef je?
Ik hoop dat julllie mij verder kunnen helpen!

Greetz Mariek

Inèske

Re: Hals laten strekken in een proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:53

Ik heb ook dat probleem, ik rij een proevetje, en vanals ik de hals moet laten strekken, dan neemt hij de benen.

Ik heb hem dan niet meer in controle, terugnemen gaat niet. Als ik hem eens heb laten gaan dan is er geen houden meer aan...

Lieneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:57

Bij mij begint mijn pony heel hard te lopen alsik mijn teugels loslaat.. dan krijgje hem ookniet meer gestuurd met je benen ofzoo.. kanje hier ook iets aan doen??

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:10

Het is de bedoeling dat je met halsstrekken evenveel contact blijft houden. Het is dus niet gewoon teugels losgooien. Het kritische punt is dat je pony/paard dus je hand moet volgen, dat is het belangrijkste van deze oefening. Dit kun je bereiken door veel tempowisselingen te rijden. Zorg dat je contact blijft houden. Op een gegeven moment voel je dat hij steun gaat zoeken op de teugels en zachter in zn mond word. Dat heet nageven. Van daaruit kun je zijn hoofd ook laten zakken. Geef hem voor iets meer ruimte door je handen ietsje te openen, en geef een beetje been en voila! Hij maakt zich langer

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:54

precies woodstock!
maar je moet het natuurlijk wel heel veel oefenen en als je pony het kan het regelmatig blijven doen.. Anders doen ze het na een tijdje ook niet meer..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 21:58

Grootste probleem waarom paarden niet halsstrekken is omdat ze niet lekker over de rug worden gereden. Ik had dat probleem met mijn paardje eerst ook. Maar sinds ze lekker over de rug loopt gaat ze wel met de neus naar de grond toe.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 22:15

Als je zelf gaat spannen van oh oh daar komt dat hals strekken weer gaat je paard ook spannen en kan dus nooit strekken. Bij sommige paarden helpt het om hem net voor het halsstrekken verder door te pakken zodat hij blij is met de vrijheid die hij van het hals strekken krijgt (niet mijn methode dus val me er niet op aan). Je moet je paard ook duidelijk de kans bieden dus veel geven en soms zelfs de rug iets verlichten willen ook helpen. Probeer ook eens als je paard lekker loopt hals te strekken bij het halthouden; hoofd moet meteen naar de grond gaan. Goede oefening voor het halsstrekken en voor het evenwicht. En als dat allemaal goed lukt kun je ooit nog p zijn duits gaan halsstrekken namelijk op een volte in galop (ja is een verplichte oefening, maar deze is voor de vergevordere halsstrekkers onder ons)

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 10:15

Kun je 'over de rug rijden' eens uitleggen?

Ik begrijp het begrip niet echt

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:28

Ik neem toch aan dat als een paard ontspannen nageeflijk loopt dat ik em dan goed over de rug heb lopen????
Dat je niet meer als contact met de mond hoeft te hebben en af en toe een kneepje om em lekker neerwaarts te hebben. Dan gebruikt ie goed zn rug toch???

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 11:29

Een paard over de rug rijden betekend dat het paard neerwaarts loopt vanuit de rugspieren toch? Dat ie die ontspant en daarom in zn hele lijf kan ontspannen... Of zie ik dat zo verkeerd???

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:42

idd mariek en daarbij is het belangrijk dat de achterhand er actief onder treedt. Van hieruit moet het 'over de rug rijden' ontstaan. Het resultaatis wat jij net hebt beschreven.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-05 16:30

Kee Nou heb ik weer tiets om aan te gaan werken! Maar het begin is er iig al!!!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:56

Als je moet halsstrekken over de diagonaal, de hoek ervoor je paard als ie de neiging heeft harder te gaan en de neus eruit te drukken iets terug rijden in tempo, en al wat ronder rijden, zo kan je vanuit de hoek als je de diagonaal op rijdt iets meer toegeven in de hand waardoor je paard nog iets gaat zakken en voilá, netjes halsstrekken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 15:07

Ik quote mezelf d.m.v. een reactie in een eerder topic. Ik heb het even wat aangepast want dat was toen voor een ponyruiter. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
porscherider schreef:
Niet alleen moet je de teugels laten vieren. Nog belangrijker is: je moet je paard aan je zit houden (in 1 tempo blijven lichtrijden - vaak helpt tellen ook: "1,2,1,2" snap je? ). Als je paard netjes nageeflijk is maar alsnog onder je uit loopt, heb je die 8 nog steeds niet te pakken. Oefen het dus ook (dit onderdeel wordt vaak verwaarloosd met de training - kan uit eigen ervaring vertellen ). Je drijft met je been naar de hand toe waarna je vraagt om de hand naar beneden te volgen. Oefen het eerst maar eens in stap. En als je paard daar dan lekker beneden loopt (en aanleuning blijft houden - zéér belangrijk) dan belonen!!

Zo bouw je dat uit en probeer je het een keer in draf. Je kunt bijvoorbeeld eerst eens op de volte, dat is voor jezelf wat makkelijker. Houd in je achterhoofd dat je 1 tempo wilt handhaven. Desnoods ga je eerst superlangzaam draven waarbij je paard net niet in stap gaat. En houd dat tempo eens een paar rondjes vol waarbij je paard ten alle tijde netjes beneden blijft en aanleuning blijft houden. Gaat dat goed dan ga je telkens iets hoger in draftempo totdat je in je arbeidstempo zit.
Onthoud: met belonen bereik je veel meer dan met straffen!

Strekt je paard de hals netjes in draf op de volte waarbij ze netjes nageeflijk blijft op 2 teugels en tussen je benen dan is het tijd om eens de diagonaal te proberen.

Gebruik die diagonaal niet alleen voor de middendraf (dat zou ook langs een lange zijde kunnen) maar wissel het af door bijvoorbeeld eens op X te halthouden, of (midden)stap. Zodat je paard niet telkens denkt dat ze middendraf op de diagonaal moet. Hou je training afwisselend.

Het is heel stom maar bij mij helpt altijd positief denken. Als ik denk: ojee, daar gaan we weer, halsstrekken, ze knalt er vast uit met haar hoofd en loopt onder me weg. Dan gaat dat dus ook zo, waarschijnlijk omdat ik me onbewust iets span. En als ik het tegenovergestelde denk, dat 't goed gaat, gaat 't ook goed.

Zorg er ook voor dat je het halsstrekken netjes afwerkt. Als je de teugels weer op maat maakt, moet je paard ook weer netjes nageeflijk blijven. Heel vaak zie je het paard keurig halsstrekken en bij het op maat maken van de teugels knalt ie z'n neus eruit. Als dat halsstrekken en op maat maken van de teugels dan in 1 onderdeel zit, heb je die 8 nog niet. Maar dat geldt voor allen onderdelen: goed voorbereiden, netjes rijden en juist afwerken. Dan heb je zomaar goede punten. Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Succes ermee!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 00:22

Woodstock schreef:
Het is de bedoeling dat je met halsstrekken evenveel contact blijft houden. Het is dus niet gewoon teugels losgooien. Het kritische punt is dat je pony/paard dus je hand moet volgen, dat is het belangrijkste van deze oefening. Dit kun je bereiken door veel tempowisselingen te rijden. Zorg dat je contact blijft houden. Op een gegeven moment voel je dat hij steun gaat zoeken op de teugels en zachter in zn mond word. Dat heet nageven. Van daaruit kun je zijn hoofd ook laten zakken. Geef hem voor iets meer ruimte door je handen ietsje te openen, en geef een beetje been en voila! Hij maakt zich langer

Dit gaat dus vaak niet hopla 1 2 3 ..
Je moet ze wel even de tijd gunnen.
Paarden die niet gewend zijn hand te volgen (dus eigenlijk bang zijn voor je had) zul je vertrouwen moeten geven..
Die van mij was dat ook en daarom oefende ik het z'n 5 x per training en in het begin kriebelde ik haar ook door de manen..
(om een vertrouwen te kweken en te laten weten dat het goed is, neem mijn hand maar mee, toe maar)
Maar zolas woodstock beschrijfd ben ik het helemaal met haar eens, maar schiet niet in de stres als hij het niet meteen doet, daar kan wel een maand over heen gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 06:32

De kunst is om hem in alles nageeflijk te hebben, vol vertrouwen in je hand en los in het lijf. Als je dan je hand opent, volgt hij die vanzelf naar beneden. Daarin houd je licht contact en je blijft hetzelfde rijden als daarvoor. Als de voorwaarden goed zijn, is hals strekken een eitje.

LilPetat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 09:59

Als je paard goed nageeflijk loopt (dus echt zijn rug loslaat en de achterhand eronder zet) zal hij halsstrekken ook goed doen. Halsstrekken is eigenlijk nageeflijk lopen maar dan met een lange hals, loopt je paard niet of niet goed nageeflijk dan zal hij dit dus ook niet doen tijdens het halsstrekken..
Ook moet je paard de teugels uit je handen vragen, zogauw je paard geen teugel meer vraagt mag jij het niet meer geven, want als je te veel geeft zal je paard omhoog komen waardoor je heel het contact kwijt bent en hij eigenlijk kan doen wat hij zelf wil, je hebt geen controle meer over hem.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 15:15

Begin eerst maar eens met rechtrichten van paard. Elk paard heeft een natuurlijke buiging/scheefheid, dwz dat paard dus een korte bespiering heeft en een lange. Als je de korte bespiering dus niet oprekt, kan je paard niet over 4 benen gewicht verdelen en zal dus niet in gelijkmatige aanleuning komen en zal dus ook niet kunnen ontspannen, dus ook niet gaan halsstrekken. Er word zelfs al gesproken over onregelmatigheid. Dat komt omdat paard meer gewicht op 1 kant gooit. Hij valt of naar links of naar rechts. Ligt eraan op welke hand je rijd. Je moet eerst gaan ontdekken wat de natuurlijke buiging van je paard is, aan de hand daarvan ga je de korte spieren oprekken en dan zal je paard op gelijkmatige aanleuning komen (met juiste drang naar voren) en ontspannen en zal paard makkelijk kunnen gaan halsstrekken. Meer informatie hierover zie je op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of bij www.paardenbegrijpen.nl
Succes ermee.

Mariek1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-05 21:12

Bets schreef:
Begin eerst maar eens met rechtrichten van paard. Elk paard heeft een natuurlijke buiging/scheefheid, dwz dat paard dus een korte bespiering heeft en een lange. Als je de korte bespiering dus niet oprekt, kan je paard niet over 4 benen gewicht verdelen en zal dus niet in gelijkmatige aanleuning komen en zal dus ook niet kunnen ontspannen, dus ook niet gaan halsstrekken. Er word zelfs al gesproken over onregelmatigheid. Dat komt omdat paard meer gewicht op 1 kant gooit. Hij valt of naar links of naar rechts. Ligt eraan op welke hand je rijd. Je moet eerst gaan ontdekken wat de natuurlijke buiging van je paard is, aan de hand daarvan ga je de korte spieren oprekken en dan zal je paard op gelijkmatige aanleuning komen (met juiste drang naar voren) en ontspannen en zal paard makkelijk kunnen gaan halsstrekken. Meer informatie hierover zie je op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst of bij www.paardenbegrijpen.nl
Succes ermee.

Met onregelmtig bedoel ik dat ze een beetje schokkerig de hals strekt!
Niet dat ze onregelmatig loopt!
Ik weet al wat de natuurlijke buiging is van mijn paard, ze loopt ook heel ontspannen normaal gesproken. Alleen is dat tijdens een wedstrijd soms moeilijk eruit te rijden, omdat ze nogal stresskipje is!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:03

Mariek1983 schreef:
Met onregelmtig bedoel ik dat ze een beetje schokkerig de hals strekt!
Niet dat ze onregelmatig loopt!
Ik weet al wat de natuurlijke buiging is van mijn paard, ze loopt ook heel ontspannen normaal gesproken. Alleen is dat tijdens een wedstrijd soms moeilijk eruit te rijden, omdat ze nogal stresskipje is!

Maar als je goed vanuit achteren naar voren rijd en je vangt je paard op van voren, dan krijg je even wat meer druk in de hand, wacht tot je paard erop ontspant en hij zal je hand volgen in halsstrekken.