Het hoe en waarom van doorzitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Het hoe en waarom van doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 11:38

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van doorzitten, en op welk moment in de training je dit in gaat voeren, voor zowel paard als ruiter?

Het is wel een beetje een -kort door de bocht- vraag, hoop dat je begrijpt wat ik ermee bedoel...

mariz

Re: Het hoe en waarom van doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:49

ik vind dat als je doorzit, je paard veel beter kunt voelen en dus makkelijker daar op kunt inspelen.

ik ben nu eigenlijk echt bezig met het doorzitten mee tepakken.
je begint met lichtrijden en als jij en je paard warm zijn ga je doorzitten.
en dan steeds langer.
bij al te jonge paarden zou ik wel gewoon lichtrijden, zodat je de ruggen niet te belast.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 12:07

Bedankt voor je reaktie.

Met moment in de training bedoel ik eigenlijk als je de basis (goed) beheerst, of is het juist een manier óm de basis te leren?
En dan zowel voor paard als ruiter. Dus als ruiter begint met rijden dan al doorzitten of wachten tot je gevorderd bent. En qua paard, beginnen als paard jong is, om het paard niet uit balans te brengen, of juist niet omdat....

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:45

Een onervaren ruiter en een jong paard, dan zou ik niet gaan doorzitten.
Ik zit eigenlijk alleen door als ik 'm in verzamelde draf wil hebben (wat best vaak is eigenlijk). Voorderest is het wel makkelijk dat je (als ruiter in dat geval kan doorzitten) je handen beter stil kan houden... kan in sommige situaties handig zijn om je paard iets te verduidelijken...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 12:51

Het ligt ook aan de ruiter en paard. De rug van mijn paard is nog best zwak en ben daarvoor aan het trainen. Wanneer nodig, ga ik ook wel doorzitten, maar om bv En aan de teugel te lopen En doorzitten, dat kan hij nog niet. Wijken doe ik ook nog lichtrijdend en met galop zit ik in verlichte zit.
Doorzitten is dus voor bepaalde dressuurmatige oefeningen van belang voor gevoel en balans. Maar daarbij is het ook heel erg van belang om te zit te verbeteren en een betere houding in het zadel.

Spruit_Elf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:01

Ik weet het niet precies. het lijkt mij alleen dat je gaat doorzitten naarmate jouw niveau steeds beter word.
oftewel.. iemand die de basis niet goed onder de knie heeft, zal niet goed kunnen doorzitten waardoor je het paard alleen maar meer tegenzit.

voorbeeld in de B is alle draf lichtrijden tot en met de L1. Vanaf de L2 ga je doorzitten (behalve bij verruimen etc).

ben het eens met de rest dat met doorzitten je het paard beter aanvoelt.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:05

Wanneer ik mijn paard bijvoorbeeld terug rijdt van draf naar stap zit ik ook altijd door want zo krijg je em beter terug en valt hij minder snel uitelkaar. In de verzameling zit ik ook door.. Soms zit ik de hele training gewoon door behalve dan aan het begin.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 14:14

Wat inderdaad heel erg belangrijk is als je gaat doorzitten, is dat je paard ook werkelijk los is, dus goed op het achterbeen en het paard moet zijn rug loslaten. Je voelt het ook direct of je paard los is of niet.

Als het paard goed los is, laat het paard je ook zitten.

ninatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:54

Ik zit eigenlijk alleen de eerste draf niet door, daarna gewoon wel omdat ik doorzitten gewoon veel fijner vind dan lichtrijden, zowel met het overbrengen van de hulpen als dat ik dan ook gewoon veel beter, rustiger kan rijden voor mijn gevoel.

Over de trainingen van een paard kan ik niet veel zeggen want ik heb zelf nog nooit een paard helemaal getraind, maar het lijkt mij vanzelfsprekend dat je op een jong paard eerst nog lichtrijdt om de rug niet te belasten: een goede ruiter zou ook lichtrijdend de hulpen enzo goed genoeg door moeten kunnen geven voor een jong paard. Het lijkt mij dan ook het logischte als je het doorzitten rustig aan begint, korte stukjes, en het langzaamaan opbouwt zodra (de rug van) het paard er sterk genoeg voor is.

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:35

ik denk dat jullie me nou heel erg dom vinden.. maar wat is de verlichte zit?

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:38

ik denk dat jullie me nou heel erg dom vinden.. maar wat is de verlichte zit?

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:40

sorry.. mijn computer tript.. ik dacht dat hij het niet deed.. dus heb ik nog eens op verzenden gedrukt.. pardon

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:52

Verlichte zit: wat een ruiter ook doet als hij een hindernis neemt. Wat voorover uit het zadel, maar wel nog steeds in het middelpunt. Iemand daar gaan goed plaatje van?
Je gaat doorzitten zodra dat fijn is op je paard. In het begin rijd ik altijd licht en rijd ik mijn paard laag los in stap draf en galop. Dan rijd ik vaak wat voltes die ik open en sluit met veel overgangen. Dan in galop zet ik mijn paard meer op het achterbeen en verzamel hem meer. Vanuit de galop blijf ik zitten en dan pas kan ik ook echt fijn doorzitten. Met doorzitten heb je veel meer contact met je paard waardoor je kleiner en fijnere fulpen kunt geven. Ook kun je met doorzitten veel beter hulpen geven met je zit dan als je lichtrijd.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 10:57

De verlichte zit is een houding waarin je moet gaan zitten als je gaat springen. Die houding zorgt ervoor dat je paard het makkelijker heeft bij het springen. Je moet dan een beetje gaan staan in de beugels, je bovenlichaam naar voren en je handen moeten mee naar voren.
Ook bij de rengalop ga je in de verlichte zit zitten..
Afbeelding
voorbeeld verlichte zit

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 18:59

Ik zit ook door voor de verzameling. Ik kan bijv. in draf makkelijker een slangevolte rijden als ik doorzit, dan als ik lichtrijd. En idd ook bij de overgangen doorzitten, voor betere overgang.

_horsy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-05 22:23

ninatje schreef:
Ik zit eigenlijk alleen de eerste draf niet door, daarna gewoon wel omdat ik doorzitten gewoon veel fijner vind dan lichtrijden, zowel met het overbrengen van de hulpen als dat ik dan ook gewoon veel beter, rustiger kan rijden voor mijn gevoel.

Helemaal mee eens! Ik zit ook door zodat ik mezelf vooral niet in de wegzit. Op het moment dat ik schouderbinnenwaarts inzet red ik dat niet als ik ook nog moet lichtrijden....ik kan het wel, maar als ik doorzit komen die hulpen veel beter over.

Verder denk ik dat je met doorzitten een extra kracht vanachter mee kan geven! En natuurlijk je zwaarder maken en dan langzamer!

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 08:52

ik vind op zich doorzitten fijner, maar mijn pony wil haar rug dan echt niet meer los laten. dus ik rijd met losrijden licht. als ze toe is aan overgangen blijf ik doorzitten, begint ze te rennen dan weer lichtrijden, zo steeds afwisselen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 09:00

Ik zit door om mijn paard beter aan te voelen, en voor mijn gevoel kan ik als ik doorzit me beter op hem concentreren, ik heb meer contact met hem
Toch zit ik niet te vaak door, vind het fijner voor het paard om licht te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 10:53

Ik vind dat je in ieder geval moet kunnen doorzitten! Als je het niet altijd doet tijdens het rijden dan is dat geen enkel probleem! Maar je moet het wel kunnen en je paard moet er ook normaal onder kunnen doen. Dus moet je het wel oefenen. Doorzitten is altijd handig. Je hebt het nodig bij aanspringen in de galop, tijdens dressuurproefjes heb je het nodig. Op een gegeven moment mag je alleen nog maar doorzitten. Maar ook het lichtrijden vind ik erg belangrijk! Aangezien je soms misschien op een paard moet rijden die een gevoelige rug heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:10

ik vind die foto niet zon goed voorbeeld van verlichte zit ruiter zit te ver naar voor. Als jij zo op een galopperend paard gaat zitten lig je er toch langs?
bij doorzitten breng je je bovenlichaam niet naar voren, maar 'duw' je je kont naar achter, je schouders/knie komen op een lijn en je kont/benen komen op een lijn. (dacht ik) je handen gaan (tijdens een sprong) mee naar voren met de paardenmond. Zodat je uit de rug en uit de mond springt.

ik zit door van het moment dat ik voel dat hij 'loslaat' in zijn rug (dus van het moment dat het lekker zit) Persoonlijk omdat het móet, ik doe mijn oefeningen nl liever terwijl ik lichtrijd. Maar al sik nooit door zit dan kan ik het ook niet voor mijn proeven
op een jong paard zou ik nooit meteen doorzitten!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:25

bij de moeilijkere onderdelen zit ik altijd door.
zoals nu is de overgang van galop naar draf beetje moeilijk dus blijf ik extra lang doorzitten..

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 11:38

bedankt miss evil en fleurtje
die verlichte zit heb ik zelf al eens moeten doen trouwens ik wist alleen niet dat het zo heette.. maar we leerde toen hoe we moesten zitten bij springen ( was m'n 2 les pas .. best eng.. hij sprong telkens een beetje over de balk die op de grond lag )

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 13:11

als je doorzit voel je je paard beter.
maar doorzitten is helemaal niet prettig voor je paard, en voor jezelf als je paard zich niet ontspant.

als je gaat doorzitten moet je zorgen dat je zelf los in je lijf bent, en je dus niet spannen. doe desnoods een keer je beugels over het zadel, en probeer het zonder beugels. dan voel je hoe het moet, en hoe ontspannen je moet zijn

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 16:50

Doorzitten ga je doen waneer je er zamen echt aan toe bent, het moet een toegevoegde waarde worden,

je begint eerst met kleine stukjes maar na mate van training ga je vanzelf merken dat je met doorzitten het paard veel beter voelt en de oeffeningen beter zal kunnen uitvoeren,

Ik kan het goed aan mezelf zien, kon eerst echt niet doorzitten op Lonan eerst langzaam aan oeffen, veel zonder beugels nu een jaar later rij ga ik lichtrijden met het warmrijden en voor de rest zit ik door, dit omdat ik aan Lonan merk dat hij het prettiger vind en ik zelf ook, Ga nog wel lichtrijden als ik vanuit de galop terug ga naar de draf.

Ik heb geleerd dat je het vanzelf meer gaat doen waneer je er zamen aan toe bent, Je moet het niet persee willen en er op gaan zitten bonken want dat is voor beide partijen niet fijn.