mag je met elastiek inrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Jovi

mag je met elastiek inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:11

ik heb eens een vraagje, ik ga namelijk 6 augustus eindelijk weer starten, maar mag je dan met elastiek inrijden? en dat ik heb dan voor de proef er af haal?
want ik rijd namelijk met elastiek omdat hij in de galop nog heel hard gaat, alleen linksom. hoe krijg ik gat goed?
de rechter galop heb ik al goed gekregen, maar links duurt nu al zo lang, hoe veel tijd moet ik daar nu nog insteken.
ik weet wel hoe ik hem links rustig kan krijgen, maar hij moet uit zijn eigen rustig worden want mijn vader en mijn zusje rijden er ook op en die snappen dat niet.
want als ik hem contant naar beneden vraag, (tot dat hij beneden loopt he), is er niks aan de hand.
maar mijn vader en mijn zusje snappen daar de ballen nie van.

wat moet ik nu doen?

groetjes Stefanie

Siddieqje

Re: mag je met elastiek inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:18

Kzou je willen helpen maar khad hetzelfde probleem als jou.

Veel succes, en als je nog eens een wedstrijd hebt, laat mij iets weten, dan kijk ik of ik kan komen kijken.

6 augustus zit ik namelijk op ponykamp als stalmeester.

Veel succes

Paris85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:19

Wat je moet doen? Het elastiek weghalen en veel oefenen thuis op de overgangen. Wanneer je paard goed reageerd en rustig galoppeerd geef je hem een beloning, en dat is stoppen met werken. Als je dat elastiek er om laat schiet je niets op.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:29

nee, je mag niet met elastiek inrijden.

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:32

Paris85 schreef:
Wat je moet doen? Het elastiek weghalen en veel oefenen thuis op de overgangen. Wanneer je paard goed reageerd en rustig galoppeerd geef je hem een beloning, en dat is stoppen met werken. Als je dat elastiek er om laat schiet je niets op.

hartstikke bedankt, dan ga ik vanmiddag daar gelijk mee beginnen....
en in de hoop dat het goed gaat,

@ Siglavy: dat komt wel goed ejz, ik zal zeker laten weten wanneeer ik weer wedstrijd heb.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:43

Gewoon ervoor zorgen dat je hem thuis goed voor elkaar hebt, dan heb je helemaal geen elastiek nodig op wedstrijd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:45

Nog niet starten, je bent er duidelijk nog niet klaar voor

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:48

wendytjeG schreef:
Nog niet starten, je bent er duidelijk nog niet klaar voor

daar ben ik het niet mee eens, je doet immers veel ervaring op en B is voor Beginners dus dat kun je gerust doen.

Je kunt proberen veel voltes te rijden, in voltes kunnen ze namelijk niet zo hard. Die voltes moet je dan proberen te openen en te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:55

nee, he mag niet op wedstrijd (gelukkig)
Je bent er simpelweg nog niet klaar voor.
Dus eeerst thuis eens flink aan de slag en als het daar goed gaat eens aan wedstrijden gaan denken.
En hou er rekening mee, op wedstrijd gaat het meestal minder goed dan thuis, dus thuis moet hij goed voor elkaar zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:56

Yvonniej schreef:

daar ben ik het niet mee eens, je doet immers veel ervaring op en B is voor Beginners dus dat kun je gerust doen.

Je kunt proberen veel voltes te rijden, in voltes kunnen ze namelijk niet zo hard. Die voltes moet je dan proberen te openen en te sluiten.

Als je je paard nog niet onder controle hebt heb je volgens mij gewoon niks op een wedstrijd te zoeken. Vanwege alle nieuwe dingen wordt hij waarschijnlijk alleen nog maar heter en lastiger.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:59

Waarom zou je wachten om mee te doen aan wedstrijden als je nog hier en daar een probleempje hebt.
Ondertussen doen je paard als jij ervaring op.
Hoeveel mensen gaan niet met hun jonge paarden op wedstrijd en bij hen wordt het ook dikwijls een boeltje hoor.
Gewoon lekker meedoen.Volgens mij doet bon_jovi niet mee om te winnen maar voor de ervaring.
Hou gewoon het plezier erin en lekker meedoen zou ik zeggen, je verliest niets bij een slechtere proef.
Hendo is trouwens een paard die achter niets of niemand kijkt dus of hij nu in de ring staat of niet, dat maakt het niets uit hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:59

idd
leuk voor de rest
paard vliegt daar stuurloos rond
lekker gevaarlijk

Nee, als je het thuis nog nodig hebt, hebt je het op concours 3 dubbel nodig, dus heb je daar nog niks te zoeken
spijtig maar het is zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:01

Ik heb meermaals jonge paarden gestart
maar die had ik allemaal onder controle zonder hulpteugels
Zolang ik ze niet onder controle had, gingen ze niet op concours (ook nog geen onderlinge)
Dan ging ik thuis aan de slag
eens bij een ander prive aan de lsag, kijken wat hij op een vreemde doet
Dan eens naar de club, kijken wat hij bij meerdere paarden doet
Dan eens onderling
en dan pas voor echt

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:03

Het is niet zo dat Hendo stuurloos is hé, zijn galop heeft gewoon een sneller tempo dan normaal moet. Je kan hem sturen waar je wil en je kan hem ook gemakkelijk stilleggen.Geen probleem dus volgens mij.
Het enige dat ze zal hebben is dat ze minder punten zal scoren op dat onderdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:04

thuis ja (met elastiek)
nu nog op concours
nee, je bent er niet alleen, dus niet doen

Eerst thuis 110 % controle hebben, vanaf de eerste min. zonder rommel eraan

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:07

en ik ga lekker toch op wedstrijd, ik wou alleen maar vragen of dat met elastiek mocht of niet, en niet of ik er al klaaar voor ben om op wedstrijd te gaan!!
en ik ben met mijn vorige pony op wedstrijd erg de fout in gegaan, dat heb ik zelf ook geweten, want ik ging om te winnen en mezelf te bewijzen en nu ga ik voor de ervaring en de lol.
ik heb afgelopen zondag een onderlinge wedstrijd op onze manege meegedaan, en was 2e geworden en ik en degene die eerste was zijn echt streng gejureerd hebben we te horen gekregen en nog zo goed gedaan, nou ik mben trots op mn paardje en een beetje op mezelf.
dus ik ga gewoon starten en we zien wel weer.

@siglavy: bedankt dat je zo goed over hendo praat, je kent hem tenslotte al langer dan mij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:09

siglavy schreef:
Het is niet zo dat Hendo stuurloos is hé, zijn galop heeft gewoon een sneller tempo dan normaal moet. Je kan hem sturen waar je wil en je kan hem ook gemakkelijk stilleggen.Geen probleem dus volgens mij.
Het enige dat ze zal hebben is dat ze minder punten zal scoren op dat onderdeel.

Tja als je het op deze manier zegt dan vraag ik me ten zeerste af waar het elastiek dan uberhaupt voor nodig is...

Kijk als je niet zonder hulptuegels kan, dan heb je echt op concours niets te zoeken. De paarden zijn daar meestal alleen maar heter, met als gevolg meer verzet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:09

Lekker sociaal tov de andere ruiters, maar goed

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:11

moet ik toch zeker zelf weten,
B = BEGINNERS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:12

tja, doe wat je niet laten kan
Elastiek is iig verboden op concours
(mensen omrijden ook)

En 2e worden staat helemaal los van het losrijden zonder elastiek (wat je op de onderlinge wel niet gedaan zult hebben)

En B is voor beginners ja
niet voor mensen zonder contole

En je moet het niet zelf weten
omdat je niet alleen bent

Thuis in de bak, moet je het idd zelf weten

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:15

ik heb mn paard toch onder controle....hij gaat toch niet alle kanten op hij gaat alleen iets te hard,, maar je kan het zo stil zetten hoor. het is alleen maar dat asl hij in galop zit hij hard gaat, maar zodra hij stilstaat of je gaat trug naar draf, is er niets meer aan de hand,

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:16

Buiten dat is een inrijterrein vaak ook nog eens erg vol. Het risico dat er wat gebeurt door jouw scheurpaard is dan best groot

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:17

waarom heb je dan een elastiek nodig als je hem direct stil kunt zetten?

dat lijkt me dan ook overbodig

Bon_Jovi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:19

om hem toch die extra hulp te geven, en mijn vader en mijn zusje rijden er altijd mee, en mijn instructrise zei:
,,je moet hem niet bij de een er op laten en de ander er af halen, dan raakt hij van slag''. DAAROM heb ik hem erop.

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:22

Je kan trouwens niet alle paarden over dezelfde kam scheren hé.Er zijn inderdaad paarden die heter zijn op concours maar lang niet allemaal.
Er is een reden waarom ze een B niveau hebben.
Wie kan vertellen dat ie nog NOOIT met bijzetten of hulpteugels of dergelijke weet ik veel gereden heeft?
Als het beter is voor je paard doe je dat toch gewoon.
Ik zie liever iemand rijden met hulpteugels dan iemand die dat niet doet omdat het niet zo sjiek staat ofzo en dan maar keihard loopt te trekken.