24 jarig ex-jachtpaard nog bitloos te leren ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uponastar

24 jarig ex-jachtpaard nog bitloos te leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 00:14

Al eerder heb ik eens een vraag gesteld over mijn ex-jachtpaard van 24 jaar. ('ex-jachtpaard out of control')

Ze gaat giga aan het bit hangen, zo erg dat je armen pijn gaan doen. Daarbij heeft ze een 'betonnen bek' en kent eigenlijk maar 2 gangen: stap en galop. Beetje overdreven, maar draven is moeilijk voor haar...dan gaat ze hangen en rennen.
Positief is dat ze graag wil lopen...eigenlijk is ze zo dol-enthousiast dat er amper een rem op zit.

Wie kan mij helpen met de volgende vragen:
Zou bitloos rijden wat voor haar kunnen zijn ? Zo ja, in welke vorm, welk hoofdstel ? Hoe begin ik ?

Bvd...

Joki

Re: 24 jarig ex-jachtpaard nog bitloos te leren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:17

Ik denk dat het heel moeilijk is om een paard dat al zo oud is nog om te gaan scholen, ik zeg niet dat het niet kan. Misschien werkt een Hackemoore aangezien die een scherpere inwerking heeft dan een gewoon bit. Ook zijn er nu een aantal uit het western komende bitten voor dressuurpaarden uitgebracht (heeft ooit een test van in de Reiter Revue gestaan). Ik moet eerlijk toegeven dat ik ze zelf waardeloos vind, maar ik denk dat ze voor een echt betonnen bek aardig kunnen helpen. Mijn paard moest gewoon op een extreem licht bitje gereden worden ondanks dat hij zo sterk was.

Iig succes ermee

Uponastar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:51

misschien toch het proberen waard....

Thx !

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:26

Een paard kan zich alleen sterk maken, als je terugtrekt dus als je het paard daartoe de mogelijkheid biedt. Als het paard geen gekke bokkensprongen maakt, kun je dan niet met een lange teugel rechte lijnen, grote voltes, tempo wisselingen rijden. Elk paard strekt de hals graag. Bij een paard van die leeftijd is het andere gedrag een gewoonte. Dat leer je niet snel af, je kan wel snel een nieuwe gewoonte aanleren (dat is iets anders als afleren). Je kan ook meer afwisseling in het rijden met het paard invoeren, dan gaan ze niet op de automaat, worden meer attent, luisteren beter, voelen zich beter.
Het gaat er dus om dat de nieuwe gewoonte aantrekkelijker, prettiger voor het paard moet zijn, dan de ingeroeste gewoonte.

Heb je wel eens dropjes gereden (A-E-C-B/A-B-C-E), of vierkante voltes, geen lange maar korte diagonalen ? Het paard wil daarna heel graag de hals strekken en het hoofd laten zakken. Een weinig stelling vragen ook op rechte lijnen, doet een paard heel snel de halsstrekken.... Mogelijkheden te over en de moeite waard.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 30-06-05 10:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:30

Mijn paard maakte zich niet sterk hij was sterk, het was een reus van 1.85 en ik ben maar een klein meisje die net niet gek genoeg was om door de verzekering te laten opkopen. Als iets hem niet beviel ging hij vluchten dwars door het publiek, over alle hekken daarom wilde ik een iets scherper bit proberen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:37

Je kunt je paard best nog wel bitloos leren "rijden" Ik heb het bij mijn verzorgpony van 19 ook gedaan (zie onderschrift) ik heb het mee een sorry emielvoest hoofdstel gedaan, dit werkt met druk op de neus en achter de oren. Ik vind zelf dat ie er zelfs iets beter op reageert dan op het bit wat we hadden (gewoon bustrensje). Mocht je meer willen weten pb me gerust

rooiesabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 21:20

ik heb mijn paardje met hackamore gereden omdat hij het bit vast pakte en gewoon met mij aan de haal ging, sinds die hackemore is dat over en rij ik hem nu zelfs weer met bit hij is daardoor een stuk rustiger geworden. (alleen moet je wel een hele rustige hand hebben) succes!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 18:08

kitjuh schreef:
Je kunt je paard best nog wel bitloos leren "rijden" Ik heb het bij mijn verzorgpony van 19 ook gedaan (zie onderschrift) ik heb het mee een sorry emielvoest hoofdstel gedaan, dit werkt met druk op de neus en achter de oren. Ik vind zelf dat ie er zelfs iets beter op reageert dan op het bit wat we hadden (gewoon bustrensje). Mocht je meer willen weten pb me gerust

ehm sorry moet nep zijn :S