Paard slaat naar het been

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

San

Paard slaat naar het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:05

Hallo,

Sinds kort rijd ik een 4 jarig paardje bij. Ze is zelf ongeveer 1.60 en best wel een bloedje. Nu is haar eigenaar vrij klein (150-160 ong) en ben ik behoorlijk lang (185). Het rijden gaat steeds in het begin heel goed, ze is dan heel fel en je been ligt dan ook nauwelijks langs haar lijf (anders wordt t vliegles). Na een kwartiertje stapt ze rustig en kan je 'echt' gaan rijden. Bij haar eigenaar gaat dit goed zodra ze dan haar been eraan legt, maar bij mij wordt ze ontzettend kwaad. Ze slaat heel erg naar mijn been en probeert me echt uit het zadel te bokken. Het ligt er niet aan dat ze niet aan mij gewend is want de eigenaar heeft haar net zo lang als dat ik haar bijrijd dus dat kan het niet wezen. Ik heb het nog nooit eerder gehad, rij met mijn eigen paard Z2 en heb een rustig been.

Wie weet wat ik hieraan kan doen en waarom ze zo zou kunnen doen.

Alvast bedankt

MarijkeBun

Re: Paard slaat naar het been

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:39

afstraffen zal moeilijk gaan en je bereikt denk ik ook alleen maar het tegendeel.

ik denk dat hij het werk gewoon heel moeilijk vindt. jij hebt natuurlijk al de nodige ervaring, dus jij geeft je hulp duidelijker. als jij wil dat hij meer buigt, dan heb jij het kunne om dit voorelkaar te krijgen. als hij het bijvoorbeeld heel erg moeilijk vindt om te buigen en jij vraagt hem om iets meer door te buigen, dan krijg je een reactie, maar wel de foute reactie, want hij wil hieronderuit. hij protesteerd dan op jou been, want dat been vraagt hem iets wat hij moeilijk vindt

probeer je hulpen zo zacht mogelijk te geven. merk je dat hij niet verder wil of dat hij weer wil protesteren, dan rustig weer rechtstellen of in iedergeval weer rustig naar de normale gang en probeer het weer opnieuw.

ik denk persoonlijk dat dit het probleem is, maar misschien komen er nog meer mensen met nog meer tips en/of iedeeen

succes

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 13:49

Hi.. ze protesteert idd voornamelijk op de volte enzo dus dat is inderdaad een deel van het probleem. Het gekke is alleen dat ze ook al helemaal boos wordt als ik gewoon een hulp geef van stap naar draf of probeer haar ietsje ruimer te laten draven. Het is echt zodra ik mijn been ook maar richting haar buik verplaats dat ze dan al megakwaad wordt..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:55

zit je niet in haar liezen?? soms leg je je benen verder naar achter dan dat je zelf in de gaten hebt. verder zou ik eerst kijken of er medisch niets aan de hand is (hormonen e.d.)

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:09

Sansje schreef:
Hi.. ze protesteert idd voornamelijk op de volte enzo dus dat is inderdaad een deel van het probleem. Het gekke is alleen dat ze ook al helemaal boos wordt als ik gewoon een hulp geef van stap naar draf of probeer haar ietsje ruimer te laten draven. Het is echt zodra ik mijn been ook maar richting haar buik verplaats dat ze dan al megakwaad wordt..

het is ook nog maar een jong dier, dus hij moet gewoon nog de nodige spieren en balans krijgen. als jij wil verruimen, dan kost dat ook moeite, want dan moet hij juist nog meer met zijn achterbeen ondertreden. let dus goed op, dat je in de overgangen je handen lekker ontspannen houdt en meeverend.

Groeten en hoop dat je er iets aan hebt

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 14:15

Ik heb mijn been zeker niet in zijn liezen zitten... ik zit echt enorm met mijn been afgestoken... het ziet er gewoon niet uit...

Ik vraag me af hoe ik het beestje voorwaarts moet houden. Als namelijk de gekkigheid eraf is dan is ze best sloom en ik kan haar moeilijk maar een beetje laten sloffen... ze moet best een gewoon arbeidsdrafje kunnen lopen... maar als ik mn been niet meer afsteek en richting buik verplaats dan wordt ze maf...

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:44

ik denk dat je toch consequent moet rijden met je been.
hij moet jou been gaan vertrouwen.

heeft ook wel met lengte verschil te maken met de huidige eigenaar en jou, want jij bent een stukje langer, dus jou been bewerkt een groter oppervlak, dan die van de eigenaar. dat k

zeker je been niet afsteken, want hij moet het wel leren.
dus gaat hij bokken, rustig been erbij houden (is makkelijker gezegt, dan gedaan)

succes

Mariska1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 06:56

Het paard moet toch leren dat jouw been er aan ligt. Dus je moet zo min mogelijk met afgestoken benen rijden, dat is niet goed.
Probeer gewoon haar verzet tegen je been af te leren, bijvoorbeeld belonen als hij zich niet verzet tegen je been, of juist een flinke tik met je zweep als hij verzet geeft op je been.
Zelf zou ik ook een paar sporen met zwanenhals aan doen, als ik hem zou rijden. Ik ben zelf ook 1.80 lang en met zulke sporen kun je dan een prikje geven zonder dat je je been hoeft op te trekken. Zeker bij zo'n paard moet je je been zo stil mogelijk laten liggen.
En, zoals ze altijd zeggen, beter één prikje met je spoor dan 20 keer duwen met je been !

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 07:07

misschien geef je wel een te grote hulp en is dit haar manier om te zeggen dat het ook wel minder mag

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:20

Paard is pas 4 jaar, je rijd al Z, mogelijk geef je ook sterkere hulpen dan de eigenaar? Ik zou proberen langer in te stappen en niet te snel te veel te vragen. Paard moet wel losgemaakt en soepel gemaakt worden, halsstrekken op de goede manier op de grote volte met wisselingen linker/rechter hand, overgangen, schakelen, lichte stelling vragen. Als het paard wat losser en ontspannen is (halshouding, hoofdhouding, oren, ogen, geluid, staart, afmesten, bit afkauwt, schuim in de mond, lippen likt) is het paard het meest ontvankelijk voor het doen van nieuwe of wat zwaardere oefeningen. Voer dat heel langzaam op, ook als het goed gaat. Gaat het goed, belonen, eindigen met het goede resultaat. Als je de hulpen anders dan de eigenaar geeft, kan dat voor een paard van 4 verwarrend zijn. Deze reactie leidt vaak tot verzet, als je het niet verstandig oplost en er mee door blijft gaan. Suc6

San

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 10:28

Hi... tis niezo dat ik mijn been optrek ofzo... want ben gewend mijn hulpen niet met mijn hak te geven maar met de kuit... dat is dan ook alles dat ze van me krijgt... hele lichte kuitdruk... mijn hulpen zijn niet hard of abrupt... heb al zes jonge paarden helemaal ingereden dus weet dat ik er niet mee om kan gaan zoals met mijn eigen paard... het typische is gewoon dat het een kwartier / twintig minuten goed gaat... omdat ze dan nog heel heet is en je je been helemaal stil aan kan laten liggen... daarna wordt ze iets slomer en moet je iets druk geven op je been om haar voorwaarts te houden en dan begint t gelazer... maar goed... ik ga gewoon door... rustig wel mijn been eraan houden en dan maar even rodeo... ik kan er moeilijk een stukkie afhakken om haar te pleasen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:05

Als je er zo mee omgaat gaat het vanzelf over. Niet toegeven en gewoon je been aanleggen als het nodig is, dan maar wat bokken om je oren Maar als je daaraan toe gaat geven dan kan je er nooit aanzitten, en dat wil je niet