Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Piaffe schreef:Als ik een appuyement naar rechts maak, dan:
doe ik mijn linkerbeen iets achter de singel (voor buiging), rechterbeen op de singel (om voorwaarts te houden). Rechterhand iets van de hals voor stelling, linkerhand tegen de hals. Zelf ga ik dan zitten in de richting waar ik naartoe rijd, dus iets naar rechts.
Zwelgje schreef:Piaffe schreef:Als ik een appuyement naar rechts maak, dan:
doe ik mijn linkerbeen iets achter de singel (voor buiging), rechterbeen op de singel (om voorwaarts te houden). Rechterhand iets van de hals voor stelling, linkerhand tegen de hals. Zelf ga ik dan zitten in de richting waar ik naartoe rijd, dus iets naar rechts.
Nou, zo doe ik het dus echt niet. Waarom gebruik jij je buitenbeen voor de buiging???? Daar dient je binnenbeen voor, daar moet je paard omheen buigen
Het is niet je rechterbeen waarmee je naar voren blijft rijden maar juist met je buitenbeen houd je je paard actief.
Ik zet een appuyement niet eerder in dan wanneer ik een goed gebogen en gesloten schouderbinnenwaarts heb bereikt.
Ik neem mijn paard(en) altijd mee vanuit het schouderbinnenwaarts. je blijft overigens gewoon recht op je paard zitten, niet mee gaan zitten in de richting waar je naartoe rijdt, alleen iets meer gewicht op je binnenzitbeen.
Dus zeg maar rechts appuyeren, schouderbinnenwaarts inzetten en dan de voorhand meenemen met twee handen en met je buitenbeen neem je de achterhand mee en houd je hem actief.
Door je paard vanuit het schouderbinnenwaarts mee te nemen voorkom je dat hij met zijn achterhand voor gaat.
Succes ermee en laat altijd iemand vanaf de grond meekijken. Maar voor je gaat appuyeren zorg eerst dat je SB en travers in orde zijn!
Dat is toch vanachteruit paard actief/sneller maken en dat doe je via kijken??
Is mij helaas nog niet gelukt, maar misschien moet ik het ook eens proberen
) Linkerbeen naar achteren voor begrenzing en rechterbeen gebuiken voor stelling/buiging van paard en om activiteit erin te houden en eventueel voorwaarts te drijven. Mocht het zo zijn dat je paard te snel naar hoefslag wil en achterhand achter laat, dan vang ik mijn paard van voren op via ophouding, als deze niet voldoende doorkomt, dan sluit ik mijn linkerteugel zodat de voorhand weer wat beter voor de achterhand komt en vervolg ik mijn appuyement. Gaat paard de achterhand voor mogen zetten, dan begin je zoals Zwelgje het vermeld vanuit een schouderbinnenwaarts. Lukt dat niet dan moet je uit de appuyement rijden want anders ga je het verkeerd rijden en aanleren. patos schreef:Nou zeg Bets, mag wel wat minder kleinerend hoor!
Veel ruiters hebben de neiging om te veel opzij te kijken, hierdoor gaan ze én schuin zitten waardoor het voorwaartse karakter van de beweging verloren gaat, én willen ze te veel zijwaarts gaan en verliezen ze daarmee het onderhouden van de impuls uit het oog. Ik heb het bij mij zelf gemerkt, kijk ik naar het zijschot dan loopt de oefening lang niet zo soepel als wanneer ik schuin vooruit kijk naar de plek waar ik uit wil komen.
Relax Patos... is echt niet verkeerd bedoeld
patos schreef:Ok sorry, dacht dat het wel duidelijk was, maar bij deze dus toch nog uitleg toegevoegd.
Zwelgje schreef:Piaffe schreef:Als ik een appuyement naar rechts maak, dan:
Nou, zo doe ik het dus echt niet. Waarom gebruik jij je buitenbeen voor de buiging???? Daar dient je binnenbeen voor, daar moet je paard omheen buigen
Het is niet je rechterbeen waarmee je naar voren blijft rijden maar juist met je buitenbeen houd je je paard actief.
Ik zet een appuyement niet eerder in dan wanneer ik een goed gebogen en gesloten schouderbinnenwaarts heb bereikt.
Ik neem mijn paard(en) altijd mee vanuit het schouderbinnenwaarts. je blijft overigens gewoon recht op je paard zitten, niet mee gaan zitten in de richting waar je naartoe rijdt, alleen iets meer gewicht op je binnenzitbeen.
Dus zeg maar rechts appuyeren, schouderbinnenwaarts inzetten en dan de voorhand meenemen met twee handen en met je buitenbeen neem je de achterhand mee en houd je hem actief.
Door je paard vanuit het schouderbinnenwaarts mee te nemen voorkom je dat hij met zijn achterhand voor gaat.
Succes ermee en laat altijd iemand vanaf de grond meekijken. Maar voor je gaat appuyeren zorg eerst dat je SB en travers in orde zijn!