In de winter lastig en in de zomer super braaf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

In de winter lastig en in de zomer super braaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:19

Hey,
Ik heb al 2 keer op Jack gereden (ruin) , een groot eigenaarspaardje die nu en dan is in de lessen meeloopt. Ik heb hem al meer zien rijden , vooral in de winter ; hij bokte steeds en deed heel erg lastig , en dan heb ik hem een tijdje niet gezien , tot in de zomer , nu is hij super lief en doet hij alles wat je vraagt.
Hoe komt dat (ligt dat aan het seizoen of aan de ruiter?)

Groetjess

Jasmijn_

Re: In de winter lastig en in de zomer super braaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:50

ja, ik herken het...
waarschijnlijk ligt het aan het seizoen...
in de winter wordt het frisser buiten, en paardjes krijgen het koud en worden ook frisser. Bij ons op de manege vliegen bijna alle paarden 's winters door de bak, 1tje is zelfs bijna onberijdbaar.
's zomers zijn het weer allemaal brave paarden, vooral die ene
Dus het zou heel goed kunnen dat het aan het seizoen ligt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:24

Veel paarden hebben dat het komt om dat het kouder is en vaker waait/regent paarden worden dar snelelr op gefokt van.

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:40

Het ligt aan het paard op zich. Mijn halfbloed arabier was echt opgefokt in de winter en in de zomer kon je er kleine kinderen opzetten. Hij kreeg dan niet elke dag beweging, het hele jaar door ongeveer 4 keer in de week, maar in de winter was dat zeker niet genoeg. Ook doordat de bak soms bevroren ondergrond had en je er niet veel meer op kon doen dan stappen en losjes draven. Of het regende zo erg dat de bak een drassig landschap was en je dus ook weinig kon doen.

Hierdoor kon hij zijn energie niet kwijt en werd hij vreselijk fris. In de zomer was daar niets van te merken en liep hij gewoon normaal. Bij mij was het dus een combinatie van te weinig beweging, en kou waardoor hij niet snel genoeg warm werd (volgens hem)

Echter, de tinker die ik erna had die kon overal tegen en vond alles best. In de winter was ze net zo braaf als in de zomer. Ze ging af en toe iets harder als het koud was, maar bleef altijd heerlijk bereidbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:46

Het ligt idd ook aan het paard mn fjord was levensgevaarlijk in de winter maar mn draver maakt het niks uit