Mexicaanse neusriem?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisah1989

Mexicaanse neusriem?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 21:02

hoi hoi....

Ik had een vraagje...

Wat is presies de inwerking van een mexicaanse neusriem??

Ik wil namelijk wel weten wat ik min paardje aan doe voor ik er 1 koop...

Liefs Elisah

( ik weet dat het in het VRAAG MAAR RAAK forum hoort maar
daar kon ik hem niet plaatsen dus als iemand hem over zou willen
plaatsen zou dat fijn zijn )

Janski

Re: Mexicaanse neusriem?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:46

De werking vaneen mexicaanse neusriem wordt nogal eens overdreven. Wat het doet is op een andere manier druk geven als het paard zijn mond open wil doen.

Bijeen gewone nieusriem zit de druk rewoon rondom de kaken en bij een mexcicaanse neusriem komt de druk voornamelijk op het kruispunt van de neusriem als het paard zijn mond wil openen.

Een ander verschil is dat het bit meer vrij ligt dan bij een engelse neusriem.

Maar een het is geen martelwerktuig hoor wat sommige wel beweren als je gewoon netjes rijdt is er niks scherps of heftigs aan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:16

Da's waar. Als je die normaal gebruikt is er niks. Misbruik kan pijnlijk zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:17

Ja hoe wil je die neusriem gaan misbruiken en waarom is dat meer pijnlijk dan ? Leg me dat eens uit?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:15

WAAROM wil je je paardje met een mexicaanse neusriem gaan rijden? Welke neusriem gebruik je nu?

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:00

Idd. veel gaan er mee rijden omdat ze het mooi vinden, terwijl het helemaal niet nodig is..Het legt extra veel druk op het paard, dus als het niet nodig is, lekker met een gewone blijven rijden

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:07

Kan iemand me nog steeds vertellen HOE ??
Want het valt namelijk reuze mee.. Ik heb soms zelfs liever een mexicaanse neusriem die op een andere manier druk op de kaak uitoefent wanneer het paard de mod wil openen.. dan zo'n aansnoerneusriem die heb zin kaken opelkaar trekt ..

De Mexicaanse neusriem wordt gebracht als een "scherp" middel maar ik vind dat persoonlijk nogal meevallen. Volgens mij hebben mensen dat maar ergens gehoord en praten ze dat na ofzo.

Dus als iemand me kan vertellen HOE deze neusriem dan zo scherp is.. helpt dat wellicht.

Vooropgesteld dat als je paard met zijn mond open gaat lopen de ruiter duidelijk iets moet veranderen in het rijden.

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:23

Ik rijd met beide soorten hoofdstellen en echt serieus veel verschil is er ook niet lijkt me, dat is maar hoe je er zelf mee rijdt of je zogenaamd 'marteld' of niet.

Net zoals het verschil tussen enkele lage neusriem en zo'n hoofdstel met neusriem+sperr. Die gebruik je toch ook omdat je die waarschijnlijk mooier vind dan die enkele lage neusriem..

Idd niet zo moeilijk doen, maar ik denk het belangrijkste om te weten; mexicaantje werkt meer op de neus in (waar dat blokje zit, en die hoort niet zoals een gewone neusriem zo laag op de neus trouwens) ipv een gewone neusriem die de mond en kaken naar mijn mening alleen dichthoud..

Succes met evt. aankoop ervan

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:30

Het enige misbruik dat ik van de mexicaanse neusriem ken is een kroonkurk eronder voor als je paard teh heet is. Dus zolang je dat niet doet valt de scherpheid echt wel mee

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 09:12

Het drukpunt op het neusbeen bij een mexicaanse neusriem is kleiner en daardoor gevoeliger voor druk. Als het paard de mond licht opent, zal het niet meer, maar 'scherpere' druk ervaren dan met een gecombineerde of africhtingsneusriem, omdat deze breder zijn en de druk beter verdelen. De neusrug van een paard is door veel zenuwuiteinden extreem gevoelig. Omdat ik bitloos rij, maak ik daar zelf juist gebruik van!
IMO is de mexicaanse neusriem nog altijd te verkiezen boven zo'n vreselijke aansnoerneusriem, waarbij het paard de mond niet eens meer kan openen/ omdat zijn bekkie letterlijk dichtgesnoerd is....

Neusriemen in het algemeen zijn ervoor bedoeld om te voorkomen dat het paard zijn mond zover opent dat hij zich aan de hulpen kan onttrekken, maar is tevens een mooi middel om te verdoezelen dat de ruiter een onrustige hand heeft of te grove hulpen geeft. Wáárom wil het paard de mond opnenen? Niet altijd wil het paard zich ontrekken aan de hulpen uit pure klierigheid.....

Overigens; zolang je je aan de regel houdt dat je altijd 2 vingers tussen het neusbeen en de neusriem kan doen, maakt het IMO niet gek veel uit welke van de bovengenoemde neusriemen je gebruikt.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:50

Riant schreef:
Dus als iemand me kan vertellen HOE deze neusriem dan zo scherp is.. helpt dat wellicht.
.

ik smeer altijd lekkere scherpe sambal op de neusriem, werkt als een tiet

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:00

Ja jij wel .. maar jij bent ook een kunstenaar te paard die zijn weerga niet kent

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:09

Helpt een mexicaanse neusriem eigenlijk ook bij paarden die echt heel erg op het bit knauwen?
Mijn pony doet dat namelijk zodra je de teugels wat aanpakt. Losse teugel niet.
Ik trek niet, want ze doet t ook als ze al voelt dat je de teugels aanpakt.
Het bit is niet te scherp of zo.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:44

@Michelletje: Ik denk niet dat een mexicaanse neusriem verschil zal maken.
Heeft je pony een kleine mond en is het bit misschien te dik? Het kan ook zijn dat je pony niet van de 'notenkraker-werking' van een gebroken trens houdt.
Je zou eens een dubbelgebroken mondstuk of juist een vaste trens ['stangetje'] kunnen proberen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 14:57

Wranglerbutt schreef:
@Michelletje: Ik denk niet dat een mexicaanse neusriem verschil zal maken.
Heeft je pony een kleine mond en is het bit misschien te dik? Het kan ook zijn dat je pony niet van de 'notenkraker-werking' van een gebroken trens houdt.
Je zou eens een dubbelgebroken mondstuk of juist een vaste trens ['stangetje'] kunnen proberen.

Dank je wel voor je tip.
Ik zal dat eerst eens gaan proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:48

Zolang je een mexicaanse neusriem vastmaakt zoals het hoort en je paard zijn mond niet wijd open doet, zal hij er niets van merken. Doet hij zijn mond wel open, dan werkt hij 'scherper' in dan een normaal vastgemaakte gecombineerde neusrien. Reden: bij een mexicaanse neusriem is het 'drukpunt' kleiner, waardoor de druk dus groter is bij gelijke kracht. Verder ben ik het helemaal met Riant eens dat als je er netjes mee rijdt, het met die druk allemaal wel meevalt en het zeker geen martelwerktuig is.

Overigens vind ik mexicaanse neuriemen verschrikkelijk staan bij een dressuurpaard in dressuuruitrusting. Dat past IMO gewoon echt niet. Bij een springpaard met een aantrekkelijk genoeg hoofd vind ik het juist wel weer passen. Bij paarden met een lelijk groot hoofd, ongeacht de discipline vind ik het altijd lelijk. Dan zou ik liever kiezen voor een extreem brede gecombineerde neusriem, zodat er een groter stuk hoofd onder die neusriem verdwijnt.