Steigeren, draaien etc. etc.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hebben jullie het onderstaande probleem ook meegemaakt?

Ja, en ik vind het vrij normaal voor een paard dat nog bijna nooit een buitenrit gemaakt heeft.
Geen stemmen
Nee, mijn paard heeft zoiets helemaal nooit gedaan aan het begin.
Geen stemmen
Ja, erger zelfs dan dit
Geen stemmen
Ja, maar ik denk dat jij je paard verkeerd aanpakt.
Geen stemmen
Nee, want ik rijd altijd in de bak
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

Whizzard

Steigeren, draaien etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 20:45

Hallo,

Ik zit met een best groot probleem...
Mistralle (paard) heb ik nu ongeveer een jaar, omdat het winter
was toen ik haar kocht, en ze geen buitenritten kende was ik van
plan om in het voorjaar met haar naar buiten te gaan.
Dat liep een beetje uit
Ik ben nu al een tijdje met haar in het bos aan het wandelen
samen met een ander meisje die ook een eigen pony heeft.
(Paard en pony zijn vrienden met elkaar ). Ze is hartstikke braaf
als ik met haar loop wel enthousiast maar verder niet.

Vorige week ben ik elke dag met haar een stukje de berg op gereden.
Tot ongeveer met het bos, en dan terug. Ik was wel alleen, maar toch
het ging hartstikke goed.
Tot vandaag, ik had al een tijdje in de buitenbak gereden, en reed
de berg op. Opeens stoptte ze en draaide om ik stuurde haar terug
maar ze keerde de hele tijd om.
Toen ik haar een tik(je) gaf begon ze iets te steigeren. Ik ging terug
en kwam later weer met iemand anders die er naast liep en ik erop.
Als dat meisje haar vasthield wou ze best lopen maar alleen met mij?
Nee hoor, op een gegeven moment gallopeerde ze de berg af
ik kon haar nog wel omhoog sturen maar ik schrok wel...
Wat moet ik nou doen?
Ik kan er wel een ervaren iemand op laten rijden (is al vaker gebeurd)
maar bij mij was ze ook altijd braaf tot nu?
Ze was ook niet bang ergens voor... Is ze me nu gewoon aan het
uitproberen?

ps. Het is een 10 jarige KWPN merrie

M3isSi3j

Re: Steigeren, draaien etc. etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 21:01

Voor omdraaien en steigeren is er eigelijk maar 1 oplossing: naar vore blijven rijden.

Zorg dat je altijd netjes je paardje in de hand heb (dus niet onwijs laten sterren kijken of achter de teugel laten duiken). Dus teugels goed op maat en contact houden, netjes rechtop en benen erbij!

Als je voelt dat die begint te spannen ga je hem bezighouden: stukje door stappen, schouder voor zetten, wijken, halthouden-achterwaards-wegstappen ed. Als die nou weer omdraaid geef je hem onwijs op zn flikker want dat mag die gewoon niet. Ook als die wat eng vind mag die niet omdraaien. Hij moet erop vertrouwen dat als jij zegt dat het dat het ook daad werkelijk kan. Als die stijgerd goed mee zitten en proberen naar vore te drijven, ook dit goed afstraffen.

Ik vind het wel heel eng dat die dit allemaal doet op een berg..!! Als die onderuit glijdt of naar benede rolt weet ik niet hoe het moet aflopen. Misschien is het slim om ergens anders te beginnen met oefenen en iemand mee te nemen (je instructrice bv) die je kan helpen als die raar begint te doen.

Je moet niet opgeven maar er wel voor zorgen dat het veilig en leuk blijft.. succes

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 08:25

Even voor de duidelijkheid, naar beneden glijden enz. Gaat een beetje moeilijk want het gaat om 'de markelose berg' weet niet of jullie die kennen? Die berg loopt langzaam omhoog ik denk ongeveer 100 m. en dan ben je boven. Het is dus absoluut niet stijl ofzo Een andere kant opgaan kan niet, want dan zit ik bijna gelijk in het dorp...

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:05

Als ik het goed lees is dit nu 1 keer gebeurd? Kan het niet gewoon zijn dat ze ergens van schrok? Zo niet, dan zou ik ook als je gaat rijden, eerst nog even samen met die pony naar het bos blijven gaan. Wandelen of rijden, zelfs in dezelfde omgeving, zijn voor een paard toch twee verschillende dingen.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:57

Als dit vaker gebeurt zou ik haar gewoon achter een ander paard aan laten lopen. Een paard is een kuddedier dus zal wel volgen.

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 15:41

Vandaag ben ik met de andere pony (Brum zo heet ie ) voorop. En ik er achteraan met Mistralle. Ging heel goed! Ze heeft helemaal niets gedaan, donderdag gaan we weer. Hoop dat ze dan ook braaf blijft en kijken of het lukt om het langzaam af te bouwen, zodat ik ook alleen naar buiten kan.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:00

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, alleen dan een paadje en een sloot waar ze met haar achterbenen aan ging staan, en dan ging steigeren..

Het is wel het beste als je het in je eentje oplost.. Dan heb je gewonnen, en ben je de baas over haar..
Ik heb het ook niet alleen opgelost hoor, vond het doodeng, met mn halfjaartje manege-ervaring..

Ik heb het natuurlijk niet gezien ofzo, maar ik denk dat hij je gewoon aan het uitproberen is.. Probeer er baas over te blijven.. Begin al met 'baas zijn' als je aan de berg begint.. Tegen de tijd dat je voelt aankomen dat je paard gaat beginnen of plannen maakt of hoe je het noemt.. Iig tegen de tijd dat ze haar spieren gaat spannen, goed zitten, en alles verwachten.. Als ze niet voorwaarts wil, alles doen (behalve grof geweld..) om voorwaarts te krijgen, desnoods mep je een keer hard met de zweep (Soms is dat geen grof geweld, geloof me..) Misschien vind je paard het ook wel een beetje eng om in een keer helemaal naar boven te lopen, dus ga zelf ook eens tot halverwegen en weer terug..

Veel succes..
-xXx- Lissy

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:16

is lastig, want je hebt de fout al gemaakt door om te keren en weer naar stal te gaan. (de eerste paar keren dat je naar buiten ben geweest) je kan ook bijna niet anders volgens mij, want is maar 1 weg richting bos? ik denk dat dit het probleem is en samen met angst van het paard, omdat hij niet weet wat daar is.

dan krijg je van die staak momenten.
denk dat je nu wel op de goede weg bent, door lekker samen met een ander paard te gaan. gewoon vol blijven houden.

succes

Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 13:47

Ik ken het probleem, en ik denk dat je je paard gewoon verkeerd aanpakt. Ik weet natuurlijk niet wat voor paard je hebt, hoe hij reageert en hoe jij rijdt. Wat ik zelf meestal doe met zoiets is zorgen dat ik zelf de leiding hou. Voel ik bijvoorbeeld dat het paard gaat spannen, dan hou ik mijn been eraan en zorg dat hij voorwaarts blijft. Je kunt dan gerust een keer flink inkomen met je spoor, hij mag best weten wat jouw bedoeling is. Voel je dat de spanning erger wordt, blijf dan zelf kalm, zodat hij weet dat jij niet bang bent. Geef hem een keer flink de sporen, zodat hij wel in beweging blijft. Als je niet met sporen rijdt raad ik je aan dat wel te doen, hoewel een fikse tik met de zweep ook nog wel eens wil helpen.
Succes !

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 15:31

Met sporen ga ik niet rijden, wel met de zweep erbij.

findi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:56

ik mis een optie
die van: je bent mijn paard aan het beschrijven!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:59

Waarschijnlijk vind ze het gewoon niet leuk om alleen op stap te gaan.

YoJcE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 20:28

ga een keer de bossen in zonder over die berg te gaan, dan weet ze dat ze je kan vertrouwen en doet ze het misschien volgend keer wel...

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 13:57

Vandaag heb ik eerst een uurtje in de bak gereden. Ik had afgesproken om samen met Brum's eigenaresse (noem even geen namen ) ) samen naar het bos te gaan, omdat ze er drie kwartier na de afgesproken tijd nog niet was begon ik te twijfelen wat ik nou zou doen. Ik ben toch de berg op gegaan. (Onthoud goed je merkt nouwelijk dat je omhoog gaat dus het is absoluut niet stijl!). Een keer probeerde ze om te draaien. Maar daarna? Liep ze lekker omhoog. Ze liep wel de hele tijd met de oortjes helemaal naar voren maar dat vind ik niet gek, ze is haast nog nooit in het bos geweest. Toen ik terug kwam weer naar de bak gegaan. Toen kwam Brum's eigenaresse toch nog. Ze had een goede reden om te laat te zijn Dus we hebben nog een wat groter rondje gemaakt. Heel klein stukje langs de weg kwam ook een auto langs, was geen probleem voor haar.
Ik voel me weer helemaal happy en ik hoop dat ze zo doorgaat!
Als jullie nog tips hebben hoor ik die graag!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:00

Blij dat het zo goed gaat en je er weer plezier in hebt

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:57

Hoi,
Wel goed dat het nou wel lukte! Hoe heb je het opgelost? Of liep ze uit zichzelf?
Ik hoor het wel (denk ik..)
-xXx- Lissy

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 16:07

Hier even een schema voor Miss Evil hoe het ging

Afgelopen maandag: Ging het dus mis ...
Afgelopen Dinsdag: Ging ik samen met een andere pony en de
eigenaresse daarvan naar het bos, ging super!
Afgelopen woensdag: Niet gereden
Vandaag (donderdag): Eerst een uurtje in de bak gereden, daarna
was ik aan het twijfelen of ik nou wel of niet in m'n eentje de berg op zou gaan. Toch maar gedaan, ik met alle goede moed naar boven Ze was van plan om omte draaien maar dit keer was ik haar voor. Ik was even heel kwaad en daarna? Liep ze lekker omhoog. Nu hoop ik dat het zo doorgaat!!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:07

Netjes!!
Als ik moet gaan zeggen hoeveel ik heb gereden deze week.. *schuldig*

tamira_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:24

Leuk voor je !! maar als ze weer zo'n bui heeft.. het is gewoon angst... gewoon je paard proberen te gerustgellen. blijven praten en gewoon doen alsof er niks aan de hand is;)

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:45

mijn paard die ging met buitenritten niet omdraaien en steigeren, maar die ging omdraaien en achterwaarts als hij zijn zin niet kreeg :s ongelovelijk vervelend was dat, want ik heb 1 x in de sloot gelegen met hem
Ik heb hem dat afgeleerd door als hij dat ging doen, af te stappen, meteendoor te lopen weer terug te lopen, en er weer op, als die het nog deed gingen we de hele tijd door ookal was ik een paar uur bezig, maar nu doettie heel normaal