Paard stapt onzuiver.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_Uresca

Paard stapt onzuiver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 20:29

Het probleem is zodra ik mijn paard aan de teugel rij, gaat hij onzuiver stappen. Dit wordt erger als ik hem voorwaartser rij. (nog steeds in stap).Maar als ik hem te langzaam laat lopen loopt hij regelmatiger maar heb ik impuls verlies.

Daarom stap ik in de training zo weinig mogelijk (alleen schouderbinnenwaarts) met hem omdat ik dan niet teveel kan verprutsen aan zijn stap, maar op wedstrijd heb ik vaak bij ieder stap onderdeel een 4 of een 5.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn paard beter gaat stappen?

Alvast bedankt!

Apple

Re: Paard stapt onzuiver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:06

Hoe bedoel je? Onzuiver stappen? Bedoel je dat hij in telgang gaat?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:08

Ga slangenlijnen rijden want onzuiver lopen komt door spanning in de rug. Je gaat vanuit de hoek naar letter A of C rijden waar je denkbeeldig pionnen op plaatst waar je om heen moet rijden, goed omstellen van links naar rechts. Zorg dat je paard niet op schouder kan vallen maar in balans blijft in de wendingen. Je gaat deze bochtjes na paar keer gestapt te hebben verkleinen zodat je bijna rechte lijn gaat krjigen waar je je paard naar links en rechts in laat buigen en wacht tot je paard daarna loslaat op de teugel. Succes ermee.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:01

Ik heb dit probleem ook gehad met een oud paard van mij. Het kost veel tijd en moeite om dit eruit te krijgen. Schoudervoor rijden is prima. Ik zocht altijd de verzameling op en dan van daaruit proberen haar te activeren en naar een normaal staptempo te gaan. Wordt de stap weer onzuiver, weer verzamelen en activeren, daarna weer rustig aan verruimen. Je moet er steeds snel bij zijn, maar je zult zien dat de stukken dat 'ie zuiver stapt steeds langer worden.
Ga hier niet uren op zitten pielen, maar gewoon een paar keer tijdens het rijden. Het kost tijd, veel tijd, maar werkt wel.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:03

tamtam schreef:
Ik heb dit probleem ook gehad met een oud paard van mij. Het kost veel tijd en moeite om dit eruit te krijgen. Schoudervoor rijden is prima. Ik zocht altijd de verzameling op en dan van daaruit proberen haar te activeren en naar een normaal staptempo te gaan. Wordt de stap weer onzuiver, weer verzamelen en activeren, daarna weer rustig aan verruimen. Je moet er steeds snel bij zijn, maar je zult zien dat de stukken dat 'ie zuiver stapt steeds langer worden.
Ga hier niet uren op zitten pielen, maar gewoon een paar keer tijdens het rijden. Het kost tijd, veel tijd, maar werkt wel.

Ja op zich moet dat wel gaan, als paard maar geen spanning in de rug op gaat slaan door te gaan verzamelen, paard moet dus wel actiever aan achterhand komen, maar als je zo actief maakt dat paard spanning krijgt in de rug, zal deze niet zuiver kunnen gaan lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:04

Ligt dus beetje aan hulpen van ruiter en aan type paard. Is deze gevoelig of niet ervoor. Dat is meer wat ik bedoelde eigenlijk.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:07

probeer hem van voren wat langer te laten en niet te veel in de krul (laten ik het zo maar even noemen) te rijden als je zn hals wat langer laat gaat zn rug wat meer ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:09

Veel paarden gaan onregelmatig stappen als er van voor te veel gefrut word.
Dus voor luchtiger met je hand, voorwaarts drijven met de zit, dan zijn ze het minst snel uit ritme.

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:21

PartTwo schreef:
probeer hem van voren wat langer te laten en niet te veel in de krul (laten ik het zo maar even noemen) te rijden als je zn hals wat langer laat gaat zn rug wat meer ontspannen.

Ik rij hem eigelijk heel in stap helemaal niet zo diep omdat hij dan slechter gaat stappen.

Zijn bouw heeft hij ook nog niet echt mee want hij heeft best lange benen en hij heeft nog niet z'n sterke achterhand.

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:23

Bets schreef:
Ga slangenlijnen rijden want onzuiver lopen komt door spanning in de rug. Je gaat vanuit de hoek naar letter A of C rijden waar je denkbeeldig pionnen op plaatst waar je om heen moet rijden, goed omstellen van links naar rechts. Zorg dat je paard niet op schouder kan vallen maar in balans blijft in de wendingen. Je gaat deze bochtjes na paar keer gestapt te hebben verkleinen zodat je bijna rechte lijn gaat krjigen waar je je paard naar links en rechts in laat buigen en wacht tot je paard daarna loslaat op de teugel. Succes ermee.

Ga ik zeker proberen bedankt!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:27

De stap is een van de makkelijkste gangen om te verpesten en het moeilijkst om te verbeteren. Om de stap te verbeteren kan je het beste buiten gaan stappen bergop met een lage instelling van de hals. Bergaf stappen is minder zinvol, maar de meeste paarden lopen buiten makkelijker. Dan kan je hier de stap verbeteren. Onthoud wel goed een impulsverliezende tactzuivere stap is beter dan veel impuls met veel tactfouten want dan zit je al veel dichterbij de zwijnenpas (langzame telgang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:29

Citaat:
Ik rij hem eigelijk heel in stap helemaal niet zo diep omdat hij dan slechter gaat stappen.

nog luchtiger zijn met je hand, want hij geeft direct reactie daarop aan je antwoord te zien :0

En met luchtige hand kan je paard ook aan de teugel

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:30

[/quote]
nog luchtiger zijn met je hand, want hij geeft direct reactie daarop aan je antwoord te zien :0

En met luchtige hand kan je paard ook aan de teugel [/quote]

Mag ik vragen wat je daarmee bedoeld want dit is een term die door iedereen anders ingevuld wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:48

Luchtig is tegenover gestelde van vast

Hoe vul jij het in dan?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:54

Ik heb geen invulling voor een term die ik zelf niet gebruik. En het zijn bewoordingen waar je weinig aan hebt volgens mij dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:00

Ik heb er wel veel aan
als mijn instructrice over luchtiger zijn praat, weet ik dat ik te veel doe met mijn hand.

En ze is echt niet de enige die die term gebruikt
Kan hem ook niet zo goed uitleggen,omdat het voor mij een zelfsprekend woord is.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:04

Okay ja ik ben een Duitse trainer gewend dus daarom vroeg ik me af wat met luchtiger bedoeld werd, maar is dus eigenlijk gewoon dat je teveel wilt oplossen met gebruik van je hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:12

ja zoiets
pff, zachter idd,
losser is misschien het betere woord

Grappig hoe moeilijk iets is uit te leggen is

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:12

Ja dat is zooo moeilijk!!!

Angie_Uresca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 15:21

Joki schreef:

En met luchtige hand kan je paard ook aan de teugel
[/quote]

Als ik in vrije stap de rijbaan verlaat dan loopt hij ook nog onzuiver. Dus ik denk niet dat het zo makkelijk op te lossen is.

Bedankt ik zal het sowieso proberen!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:25

Runningkawa was van de luchtigere hand. Ik meende dat je voorwaarts neerwaarts de heuvel op moest gaan stappen, zo heb ik de telgang weer uit mijn vorige paard gekregen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:29

Ja maar voordat je voorwaarts neerwaarts kunt, zal paard toch eerst activiteit vanuit de achterhand naar voren moeten gaan brengen en ontspanning in de rug moeten krijgen. Als je geen ontspanning erin krijgt, zal paard onzuiver blijven lopen.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:25

Het paard is niet aan de teugel. Als het paard wel aan de teugel zou zijn, zou het daardoor niet onregelmatig gaan. Een eerlijke hand is belangrijk. Je moet dus goed kunnen zitten. De andere voorwaarde is dat het paard los, soepel en ontspannen, maar ook aan de kuit moet zijn en een actief been moet hebben. Het paard moet in balans gaan. Als de situatie niet zo is, zal het paard niet regelmatig gaan. Waarschijnlijk ook niet in draf, in stap komt dit meer tot uiting. Er zijn tal van oefeningen behandeld op bokt om een ontspannen, soepel, los paard te krijgen, dat aan het been of aan de kuit is. Als een paard verkeerd voorwaarts neerwaarts wordt gereden (wat je heel vaak ziet), dan blokkeert de achterhand. Het bekken kan niet goed gebruikt worden, de gewrichten in de achterhand staken (doen nauwelijks iets), de achterbenen kunnen niet goed ondertreden..... Als het paard gezond is, is het dus een probleem wat door het rijden veroorzaakt wordt. Met rijden kan je het ook gewoon weer oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 16:48

Juist alleen zomaar vwnw heeft geen zin, dan krijg je er alleen in die duikboot speelt.

Verder zou ik die SB helemaal weglaten uit die stap en alleen maar rechte stukken stappen. (Want met die SB ga je ook vlug teveel rommelen.)
Desnoods helemaal met een losse teugel, zodat de stap weer terug komt.
En zeker wel gaan oefenen

Verder vind ik de uitleg van Goldstar goed.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:43

Als je vwnw gebruikt terwijl je de heuvel opstapt moet een paard zowel zijn rug los laten als zijn achterhand gebruiken. Doordat het heuvelopwaarts gaat zal hij in een 4tact moeten stappen. Een beetje zwaar zand is beter voor deze oefening.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.