Koppige haflinger

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Koppige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 19:13

Ik moet soms op een haflinger rijden en die is nou 4 of 5 jaar.
Dit zijn de problemen:

- Hij neemt totaal geen stelling aan. Als ik mijn binnenbeen er heel goed bij houd, helpt het nog niet veel. Hij gaat dan alleen maar naar binnen draaien. Hoe moet ik dit de haf aanleren?

- zoals ik al zei, hij luistert niet naar binnenbeen. Ik kan duwen met me been wat ik wil, maar hij gaat helemaal niet naar buiten toe ofzo. Hoe krijg ik hem naar buiten?

- Met de galop wil hij soms ook niet. Ik kan dan benen geven wat ik wil, maar wil niet in galop. Dan geef ik dus een of twee tikjes met de zweep, dan geeft ie een paar bokjes en zit dan paar pasjes in galop.
Hij heeft een goede conditie, dus een lange galop moet hij kunnen volhouden. Hoe krijg ik hem beter, sneller en langer in de galop?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Xx Stefanie

Sily

Re: Koppige haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:02

- Hij neemt totaal geen stelling aan. Als ik mijn binnenbeen er heel goed bij houd, helpt het nog niet veel. Hij gaat dan alleen maar naar binnen draaien. Hoe moet ik dit de haf aanleren?
*Neem je zweepje erbij, geef duidelijk been en als hij hier niet op reageert leg *niet slaan* je je zweepje even achter je kuit.

- zoals ik al zei, hij luistert niet naar binnenbeen. Ik kan duwen met me been wat ik wil, maar hij gaat helemaal niet naar buiten toe ofzo. Hoe krijg ik hem naar buiten?
*Zelfde als hier boven, oefen een paar keer op rijden emt een lange teugel en figuren rijden op je been, voltes, gebroken lijnen etc. ze hoeven neit perfect te zijn hij hoeft alleen maar te reageren op je been.
Om de reactie op je been te verbeteren kan je ook wat overgangen doen, van stap naar draf etc.

- Met de galop wil hij soms ook niet. Ik kan dan benen geven wat ik wil, maar wil niet in galop. Dan geef ik dus een of twee tikjes met de zweep, dan geeft ie een paar bokjes en zit dan paar pasjes in galop.
Hij heeft een goede conditie, dus een lange galop moet hij kunnen volhouden. Hoe krijg ik hem beter, sneller en langer in de galop?
* Geef je been of de galop hulpen?
Als je bij mijn haflinger alleen been geeft zal ze steeds harder gaan draven, om te galoperne meot je echt de hulpen geven anders springt ze niet aan.
Als je de hulpen geeft en hij reageert niet, nog een keer herhalen en dan herhalen met een tikje erbij.
Oefen dit ook gewoon een paar keer tijdens het rijden.
Als je eenmaal in galop zit been er aan blijven houden, hij kan best een goede conditie hebben maar moeite hebben emt de galop, daar staan koudbloeden toch wel bekend om.
Begin met kleine stukken, een zijde en dan zelf terug nemen naar draf en breid het van daaruit uit.
Ga niet gelijk hele rondes galoperen met het risico dat hij er weer uit valt, dan leert hij nooit dat hij meto beginnen wanneer jij wilt en mag stoppen wanneer jij wilt, als je het voelt aankomen, por je hem nog even door *desnoods met een tonggeluid erbij* en neemt hem dan zelf terug, al is het maar 3 sprongen, belangrijkste is dat jij hem erin zet en hem eruit haalt.

Heel verhaal, hoop dat je er wat aan hebt, heb het omschreven zoals ik het bij mijn haf ook doe.

Even edit: lees nu dat hij 4 a 5 jaar is, mijn haflinger is 5 jaar en krijgt nu pas goed door hoe de galop werkt, ik blijf haar daarbij ondersteunen omdat ze het gewoon moeilijk vind, maar er zit wel verbetering in, ze kan nu ook terug komen in tempo zonder eruit te vallen, wat in het begin heel erg moeilijk was.

Succes

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 23:25

1:

Neem inderdaad een zweepje erbij wanneer hij niet reageert op je been. Dat maakt het voor hem een duidelijkere hulp. Zorg er wel goed voor dat je ook je buitenteugel er goed bij houd en niet enkelt aan je binnenteugel trekt.
Je wil stelling, dus je doet je binnenteugel iets van de hals af, houd je buitenteugel erbij (tegen de hals aan) en met je binnenbeen zorg je dat ie hij niet naar binnen valt. Reageert ie niet op je been, dan dus het zweepje erbij, achter je kuit leggen of een minitikje

Zorg er voor dat als hij dan stelling geeft, je niet teveel druk blijft houden op de binnenteugel, maar probeert te ontspannen. Dat is het paard zijn beloning. (en natuurlijk een aai over zijn hals zeker als ie hij iets leert en het goed doet)

2:

Ga op de binnenhoefslag rijden en duw dan met je binnenbeen het paard weer terug naar de hoefslag. Je paard zal hier sneller op reageren, omdat (vooral jonge paarden) ze graag op de hoefslag lopen, dan hebben ze namelijk steun aan de omheining.

Ook hier weer, reageert hij goed op je binnenbeen dan belonen.
Dit iedere keer blijven herhalen + veel figuren en overgangen rijden zoals Sily zegt totdat hij het perfect doet.

3:

Luisterd hij wel naar je stemhulp?
Dan kan het ook helpen om tijdens je galophulp tegelijkertijd met je stem galop te zeggen. Zeker in het begin is dat wat makkelijker voor je pony om te begrijpen wat je nou precies van hem wil.

De galophulpen zijn overigens: Gaan doorzitten (ga al wat eerder voor de hoek doorzitten) rechtop en kijk wat naar boven, hier door maakt je het je pony wat makkerlijker. Dan leg je je buitenbeen iets naar achter en knijp je je kuiten aan. Hierop moet hij gaan galoperen.

Gaat hij harder draven in plaats van gelijk aan te springen, dan eerst weer terug in het normale draftempo nemen en later weer opnieuw proberen.

Als hij dan goed aangalopeert, belonen en niet te lang achter elkaar doorgaan, zoals Sily zegt. Zelf weer terug nemen, zodat je pony niet voor zichzelf gaat bepalen wat hij wel leuk vind om te gaan doen.

Daarbij raad ik je aan om een goede instructrice te zoeken die je met dit soort problemen kan helpen. Werkt een stuk beter dan via de computer

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:58

questie van onbalans en kracht. het is nog een jong dier.

ga veel overgangen en tempo wisselingen rijden.
op deze manier maak je hem fijner aan je hulpen en wordt hij sterker op het achterbeen. rijd ook veel voltes (grote niet te klein) houdt daarbij alleen contactteugel en een meeverende hand. zodra hij op een volte wat gaat slingeren, dan alleen je hand er rustig aanhouden en been (naar voren) op deze manier leer je hem op zijn eigen benen lopen.(ook 2de hoefslag rijden) zodra dit allemaal beter gaat, dan ga je rijden voor stelling. binnenbeen, binnenhand iets van de hals af en je hand meer richting mond (van je paard) brengen. met je buitenbeen waaks blijven tegen het uitzwaaien en buitenteugel tegen de hals aanhouden, maar wel ontspannen. nooit in de volte je binnenhand naar je toe halen, want als jij deze naar je toe haalt, dan belemmer jij het binnenachterbeen. hij moet de ruimte krijgen om zijn achterbeen naar voren te plaatsen.

Succes

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:09

Neem les.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:24

Kwam ook in mij op..

Het is makkelijk gezegd ; neem les.
Maar zeker omdat het nog een jong beestje is, waarschijnlijk nog niet veel kent is het beter om les te nemen. Zo weet je zeker dat je het goed doet, en je fouten worden gecorigeerd..

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 18:06

Dat is ook een probleem, ik kan geen les nemen want het is niet mijn pony. Het is juist de bedoeling dat ik hem door moet rijden. En op zich lukt het me wel, maar ik heb echt soms het idee dat er geen vooruitgang in zit. En ik ben al even bezig met tempowisselingen, schijnovergangen enz.. maar het lijkt gewoon niet te helpen. Misschien leert hij niet zo snel. Ik weet het antwoord van mijn vragen ook wel. Maar ik wou zo even kijken of er misschien mensen zijn die het anders doen. Ik heb elke keer bij het rijden een zweepje erbij.. en gebruik die ook soms voor achter me kuit. Mensen van de manege enzo zeggen dat ik het wel goed doe, maar dat de pony het gewoonweg niet snapt.

En ik rijd er ook nie zo vaak op, dus het gaat heeel langzaam.
Vandaar die vragen, kon ik kijken of ik iets anders kan gaan doen.

Trouwens, zou afwisseling helpen? Bijv meer springen of buitenrijden? Of heeft dat er niks mee te maken?

Xx Stefanie

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:48

Heb je het ook al met sporen geprobeert?

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:21

sporen heeft ook niet altijd zin... ik had ook het zelfde probleem met mijn haffie en toen ik sporen om deed werd het alleen erger en werd ze nog minder aan het been..... ik ben gewoon bij het begin begonne... eerst de stap goed aan het been en aan het binnen been etc... veel overgangen en figuren zo als eerder gezegd hier boven... dan de draf het zelfde en als de draf goed zit verder met galop... en verder als de mogelijkheid er is buiten veel stukken galopperen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:56

Toevallig gisteren les gehad

Par viel ook opeens door mijn been heen op haar moeilijke kant.
Waarbij mijn instructrice er mee kwam dat ik even 2 zijdes een par passen moest wijken voor het been waar ze doorheen viel en even 2 zijdes schoudervoor, hier na wat slangenvoltes en het probleem was verholpen

Het probleem van geen vooruitgang kennen we denk allemaal wel, en soms heb je gewoon van die periodes, instructrice zegt dan ok altijd 3 stappen vooruit en 2 terug, je maakt wel vooruitgang maar zo geleidelijk dat het idd soms lijkt alsof het niets is.
Bedenk je gewoon alle dingen die hij wel doet, en lekker door blijven oefenen en doen.

Afwisseling is altijd goed, lange stukken buiten galoperen is goed oefenen en leuk voor het paard.

Als ik het met sporen doe, doe ik ook weleens, hang ik ze gewoon wat lager, dan voelt ze ze niet maar als ze dan na herhaaldelijk vragen och ngo steeds niet luistert trek ik mijn hak iets op waardoor ze toch even dat oei ideekrijgt, meestal is het daarna ook meteen over

En als laatste let er ook op dat als jij stelling vraagt je zelf wel recht blijft zitten, ik heb nog weleens de neiging mee te bewegen waarbij het natuurlijk logisch is dat zij dat voorbeeld dan volgt en zogezegd om klapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 17:49

Je moet ook nooit aan een haflinger beginnen!!!!
Ik denk dat hij veel dingen niet geleerd heeft. Als ik mijn heupen naar binnen draai, loopt mn paard gelijk die kant op. als ik mijn gewicht iets verzit, merk ik dat gelijk aan haar. Ik denk dat je veel hebt aan de tips van Sily. Oja, dat eerste was een grapje, ik heb ook een haf die het suuuper doet in de dressuur.. ze kunnen het wel!!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 11:47

Alacairion schreef:
Je moet ook nooit aan een haflinger beginnen!!!!
Ik denk dat hij veel dingen niet geleerd heeft. Als ik mijn heupen naar binnen draai, loopt mn paard gelijk die kant op. als ik mijn gewicht iets verzit, merk ik dat gelijk aan haar. Ik denk dat je veel hebt aan de tips van Sily. Oja, dat eerste was een grapje, ik heb ook een haf die het suuuper doet in de dressuur.. ze kunnen het wel!!

Maflingers he

En je hebt gelijk, elke fout van mij *draaien, gewicht veranderen* wordt keihard afgestraf.
Ik heb nog een tijd volgehoudne dat Par moeite had met de rechtergalop, ze bleef verkeerd aanspringen met uitzonderingen, aan de longe deed ze het gek genoeg wel, op wedstrijden etc. ook
Wat bleek nou, zonder mijn strakke jasje zit ik met mijn linkerschouder naar achteren, dus scheef, en hierdoor sprong zij de hele tijd verkerd aan, tenzij ik er dus overdreven op let, wat ik nu dus doe en jaja kiekeboe

Mevrouw springt gewon goed aan, zolang ik maar goed nadenk

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 18:19

Koppige Haflinger?? is dat niet dubbelop??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 20:16

Cookies schreef:
Koppige Haflinger?? is dat niet dubbelop??

nee!!!