Trainings-africhtingsstal voor ponies??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissChoutje

Trainings-africhtingsstal voor ponies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:07

Ik weet niet of ik bij het juiste forum zit, maar ik ben opzoek naar iemand die ponies africht.

Ik zal even kort uitleggen waar het over gaat. Mijn pony hebben wij twee jaar geleden verkocht. Liep toen M-springen en M1-dressuur. De pony doet echt geen VLIEG kwaad, hij is gewoon te braag en lief voor woorden. Nu hebben wij hem onlags teruggekocht omdat het meisje niet verder durfde dan B-springen, en volgens haar vader zou dat met een EK-pony wel lukken.
Wij hebben hem toen gestald bij een meisje die zeer ervaren rijd. Deze zou hem voor ons gaan uitbrengen. De pony hoort bij de familie dus verkopen doen we liever niet meer. Alleen ik heb m'n pony dus niet terug gekregen zoals we hem hebben verkocht. Hij springt alles waar je hem voor zet, kan nog steeds super springen, alleen op concour lijkt het wel alsof hij bang wordt en stopt. De ene keer maar een keertje de andere keer werd ze uitgebeld. Bij mij en mijn zusje stopte hij NOOIT alleen als wij er niet met onze hoofd niet bij waren. Nu hoeft het op concour maar even niet te passen en hij staat stil. Ook heeft hij volgens mij flinke klappen gehad want je kan hem niet meer zomaar aansingelen of zijn stal binnen lopen. En hij is doodsbang voor mannen.
Mijn zusje werkt bij een internationale springamazone en die zei dat je het er alleen uithaalde als er een hele goede ruiter op zit. Als je een paard heb kan je die overal naar toe brengen, maar hoe zit dat bij een pony??
Ik en mijn zusje zijn te groot en niet zo handig dus dat is geen optie.
Maar weet iemand die dus zeg maar een trainings-africhtingsstal heeft voor ponies???

ijsklontje

Re: Trainings-africhtingsstal voor ponies??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:17

Angst haal je er niet met rijden uit de pony zal eerst zijn vertrouwen in de mens terug moeten krijgen. Daarna kun eens gaan kijken naar het springen. Doe veel grond werk en leuke dingen. Zoals buitenrijden. Zorg eerst dat hij niet meer staat te sinderen van angst als jullie de stal binnenkomen. Zodra de pony weer vertrouwen heeft ga dan eens springen en ga eens naar een wedstrijd zonder dat de pony uitgebrwacht wordt en kijk wat zijn grootste angst vormt en ga daar thuis mee aan het werk. En laat de pony ook ervaren dat een wedstrijd terrein niet eng is dus. Ga naar een kleine wedtrijd en vraag of het mogelijk is om gebruik te maken van het losrij terrein zonder dat je mee doet. Zodra de pony daar ontspannen en rustig is. Zou ik wederom op een kleine wedstrijd vragen of je een keer op het lege wedstrijd terrein mag rijden. Zodat de pony er weer vertrouwen in krijgt.
Tuurlijk dit kun je ook door een profi laten doen, maar ik ben bang dat het misschien weer met een hoop dwang plaats vind en dan ben je uiteindelijk geen stap verder. En je loopt het risico dat hij jullie nog niet vertrouwd en nog steeds angst heeft.

een angstige pony , zal noooooooooooooit ontspannen!!!!!

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 15:50

IJsklontje:

Als ik de box binnen loop, wat niet vaak gebeurt omdat hij aan de andere kant van het land staat, dan vind hij het eng. Hij heeft nu wel alle vertrouwen in het meisje die hem rijd. Thuis met springen, op les, oefenparcour of waar dan ook springt hij alles. Alleen in het parcour, zodra het niet past staat hij stil en verstijft hij. Hij vind mannen eng maar vertrouwd het meisje die hem rijd. Zij kan alles met hem. Toen hij terugkwam zat er geen spier of vetje op z'n hele lijf. Nu ziet hij er weer perfect uit en je ziet dat hij lol heeft in springen, alleen op wedstrijden wordt hij bang.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:48

ik denk dat het een kwestie is van tijd..
Als hij geslagen is in een parcour als hij bijv. niet sprong of niet uitkwam.. dan is ie natuurlijk bang dat je hem slaat als hij niet uitkomt.. ik denk dat je dus moet zorgen dat hij niet bang is dat je hem slaat...
Hij kan dus de ruiter vertrouwen maar hij is nog steeds bang dat er iets onverwachts gebeurt.. wij hebben op stal ook een pony staan die mishandelt is geweest.. nu is ie weer helemaal in orde en springt alles etc puur doordat we hem alle tijd hebben gegeven om te herstellen.. en dat verstijfen.. ik denk dat je dat ook tijd moet geven.. laat hem merken dat ie veilig is en dat je hem geen pijn doet..

Succes ermee

P.S. ik zou hem graag willen helpen, maar omdat ik geen plaats heb etc en niet mag van m'n ouders.. en te jong ben ( waarschijnlijk) lukt dat gewoon niet

Hoe groot is ie?

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 17:15

Eqfan schreef:
ik denk dat het een kwestie is van tijd..
Als hij geslagen is in een parcour als hij bijv. niet sprong of niet uitkwam.. dan is ie natuurlijk bang dat je hem slaat als hij niet uitkomt.. ik denk dat je dus moet zorgen dat hij niet bang is dat je hem slaat...
Hij kan dus de ruiter vertrouwen maar hij is nog steeds bang dat er iets onverwachts gebeurt.. wij hebben op stal ook een pony staan die mishandelt is geweest.. nu is ie weer helemaal in orde en springt alles etc puur doordat we hem alle tijd hebben gegeven om te herstellen.. en dat verstijfen.. ik denk dat je dat ook tijd moet geven.. laat hem merken dat ie veilig is en dat je hem geen pijn doet..

Succes ermee

P.S. ik zou hem graag willen helpen, maar omdat ik geen plaats heb etc en niet mag van m'n ouders.. en te jong ben ( waarschijnlijk) lukt dat gewoon niet

Hoe groot is ie?

Ik weet dat het een kwestie van tijd is. Alleen de vader van het meisje bij wie hij nu staat heeft er geen zin meer in. (hij staat er pas 2,5 maand) Volgens hem is hij te oud om het af te leren. Ben ik het niet mee eens want het is niet iets wat hij al zijn hele leven doet, maar iets van de laatste tijd, zins hij bij de vorige eigenaar stata.
Ik wil hem alle tijd geven die hij nodig heeft, alleen daar moet hij weg, dus zijn we opzoek naar een andere oplossing.

Hij is 1,45 ongeveer en 12 jaar.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:46

zou hget niet helpen als je er bv voor zorgt dta hij een fout maakt, en dan beloont?
zodat hij leert dat hij niet bang hoeft te zijn om fouten te maken?

Corine12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:12

Ze kunnen je vast bij 't Balingehof wel helpen. Een aanrader.