Hoe hard met de zweep

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meiske36

Hoe hard met de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 13:03

Hallo,

Hoe hard gebruik jij nou een zweep , een tikje of echt .... en wanneer gebruik je hem dan

Romkabouter

Re: Hoe hard met de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:18

Nooit. Vind been en eventueel met spoor genoeg om mijn paard te kunnen rijden Lachen

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:21

Dat is afhankelijk van wat er aan de hand. Soms leg ik hem alleen maar ter ondersteuning aan. Zodat mijn paardje niet vergeet dat er nog een achterhand aan zit. Soms een een waarschuwend tikje en als dat niet helpt krijgt ze soms wat harde tikken. Maar alleen als ze zich zwaar misdraagt en echt niet aan neemt wat ik van haar vraag, nadat ik al een paar keer op nieuw begonnen ben.

Deirdre_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 13:46

Dat is afhankelijk van wat er gebeurt. Soms een waarschuwend tikje als hij iets uitvreet, en als hij dan doorgaat een harde tik.
Maar alleen als hij écht vervelend is en niet wil luisteren, en het met zit en hulpen niet lukt.

Kruimzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:20

Ik geef meestal een tikje als hij verveldend is, en ter ondersteun voor de achterhand (zoals ijsklontje zei)
Verder gebruik ik de zweep niet....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:32

Ik gebruik de zweep meestal om aandacht te vragen of ondersteun voor de achterhand, gewoon vanuit mijn pols een zacht tikje. Pas als ze echt niet reageerd op zo'n tik mep ik ietsje harder(hoewel dat vrijwel nooit nodig is), maar echt uit volle macht slaan doe ik niet daarmee, of heb ik althans nog nooit moeten doen met mijn paarden

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:45

Ik vind dat de zweep een hulpmiddel is, geen strafmiddel. Als 't paard niet genoeg aan het been is en daar niet op reageerd kan hij een tikje verwachten. Reageerd hij daar ook niet op wordt de tik natuurlijk een beetje harder, maar nooit om hem echt te slaan/straffen.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:43

Als hij niet actief op mijn beenhulpen reageert, tik ik hem een keer zacht bij. Maar dit gebeurt maar zelden.
Als hij echt ff gaat vervelen dan kan hij wel een keer een hardere tik verwachten.

Deirdre_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:44

Sandertjuh schreef:
Ik vind dat de zweep een hulpmiddel is, geen strafmiddel. Als 't paard niet genoeg aan het been is en daar niet op reageerd kan hij een tikje verwachten. Reageerd hij daar ook niet op wordt de tik natuurlijk een beetje harder,
maar nooit om hem echt te slaan/straffen
.

Maar hoe straf jij hem dan? "Foei" zeggen heeft denk ik niet echt veel effect, en als je paard maar blijft doordrammen moet je hem toch straffen (in de meeste gevallen dus een tik).

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:59

Als het paard nie luistert geeft ik hem gewoon een tikje maar wel dat die het voelt, maar als ze echt verveleld zijn geef ik wel een echte tik. ma nog nooit vaak gedaan
(Behalve bij een paard wat tijden de buitenrit niet langs een trailer wou en achteruit liep zo dat die de andere paarden opzij duwden en toen een keer zo paard hele tijd na het midden wou met galoperen)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:46

Ik rij een oud paard 24 jaar. 2× per week een half uurtje.
Ik rij haar met zweep maar ik gebruik de zweep niet. Als ik zonder zweep rij is ze niet vooruit te branden. Nu loopt ze lekker haar eigen tempo en als ik drijf gaat ze sneller. Ik hoef haar nooit een tikje te geven.

Mii_JuúL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:47

tja dat licht eraan

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:54

Mii_JuúL schreef:
tja dat licht eraan

Ja en waar dan aan???

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:57

Ik rij altijd met zweep(je). Het is ook meer een symbolisch geval als dat het echt een serieuze zweep is .

Hoe ik hem gebruik? Als knollo zich aanstelt (niet het terrein afwillen ofzo) dan geef ik nog wel een tik of 2 op zn schouder, maar dat komt eigenlijk nauwelijks voor. Als ik in de bak rij geef ik soms een symbolisch tikje achter mn kuit als mn middendraf er niet goed uitkomt. Is tot nu toe 2 keer voorgekomen tijdens mn les .

Het resultaat is dat het paard het zweepje vooral ziet als handig hulpmiddel. Ik gebruik het bijvoorbeeld om in het duin de vliegen rond zn hoofd weg te jagen, of met het zweepje alvast de deur open te duwen als ik te paard door een deur wil. Paardlief kijkt daar niet van op en is niet onder de indruk als zweepje voor zn hoofd langs verschijnt.

(nadeel is dat ik dat laatst ook gewoontegetrouw probeerde met een ander paard, met zweepje deur open doen, en ik toen plots achterstevoren stond omdat dit paard wel wat angstig was van het zweepje ).

Over straffen: even flink mopperen heeft wel degelijk invloed bij mijn paard . Daar is geen zweep voor nodig .

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 16:59

eigenlijk gebruik in hem niet. Soms met buitenrijden als hij het nodig vind om ergens niet langs te willen, dan leg ik hem vaak langs zn hoofd zodat hij niet omdraait.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:05

Ik lees hier nu al in een paar antwoorden ja ik geef hem een tik als hij vervelend is maar wanneer is je paard dan vervelend?Als je een hulp geeft en hij luisterd niet.Ik vind dit altijd wat sneu want meestal geeft de ruiter niet een duidelijke hulp en reageert je paard niet duidelijk genoeg terug voor jouw doen en hup een tik.Ik zie dit zo vaak om mij heen gebeuren.Maar een paard kan ook een oefening moeilijk vinden omdat het een lastige oefening is of omdat je aan spieren zit die dan opgerekt worden en dus wat pijn doen maar moet je je paard daar voor straffen?

Ik rijd zelf wel vaak met een zweep maar gebruik hem bijna nooit maar soms reageert hij niet goed op mijn been en dan tik ik hem zacht bij en is het weer een hele tijd goed.Soms wil ik hem laten inbuigen en dan vindt hij dat niet zo prettig{spieren worden dan extra opgerekt} en dan loopt hij wel eens onder mij vandaan dan ga ik hem dus echt niet een tik geven maar neem hem terug naar stap en ga dus een stapje terug en vraag het dan weer later probeer ik het in draf nog een keer en dan gaat het vaak wel goed.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:24

Ik gebruik mijn zweepje als ondersteuning idd. Wil ze van de hoefslag af leg ik hem aan.
Als ze niet snel genoeg op mijn hulp reageert (lees: 2 x been geven en niet reageren) krijgt ze tikje op de schouder, soms nog één, luistert ze nog nog niet krijgt ze echt een tik.
En als ze echt ongehoorzaam is (ineens omdraaien ofzo) dan geef ik wel gelijk een goeie tik. Beter één keer goed slaan dan dat je aan de gang moet blijven.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:31

Op de manege hadden wij een pony en die was niet voor uit te branden, ging gewoon stilstaan en drijven en klappen en weet ik het helpt niet. Een keer echt harde klap met de zweep gegeven hielpt ook niet, toen heeft iemand anders de zweep op het beest kapot geslagen, en hij heeft nooit meer iets gedaan. maar verder gebruik ik hem nooit tenzij het paard gewoon alle kanten opgaat behalve de goede en dan een corrigerende tik van he ik ben de baas.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:36

Sandertjuh schreef:
Ik vind dat de zweep een hulpmiddel is, geen strafmiddel. Als 't paard niet genoeg aan het been is en daar niet op reageerd kan hij een tikje verwachten. Reageerd hij daar ook niet op wordt de tik natuurlijk een beetje harder, maar nooit om hem echt te slaan/straffen.

Zo hebben wij het ook geleerd op de manege. Ik heb gekeerd dat als een paard niet snel genoeg doorliep een tikje moet krijgen maar als hij niet luisterde de teugel, been en zithulpen extra benadrukken en niet meppen met de zweep..

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:40

Een klein tikje om hem "wakker te maken" of als hij niet reageert op de beenhulpen.
Als hij begint te bokken ofzo om niets of mij aan het uitproberen is, dan kan hij een hardere klap verwachten, ik ben namelijk de baas.
En zoals solarpleure al zei, liever gebruik ik hem nooit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:58

Apple schreef:
Ik gebruik het bijvoorbeeld om in het duin de vliegen rond zn hoofd weg te jagen,

haha ja dat doe ik ook wel eens, zelfs dazen doodslaan. Het is misschien gek, maar als ik mijn zweepje om een rijtechnische reden gebruik krijg ik meestal dadelijk een klein "schrikeffectje" van mijn paard. Maar soms zit er bijvoobeeld een daas op haar hals waar ik niet meteen aankan, en dan houd ze haar hoofd al zo van "hier zit hij!" en dan geef ik een flinke mep op hals tegen die daas aan, maar daar kijkt ze helemaal niet van op, ze probeert juist altijd aan te wijzen waar ik haar nu even een tik moet geven

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:01

Dat schrikeffectje herken ik ja

Zo van 'oeh, wat doe je nu'. Dat is inderdaad ook ongeveer de reactie van mijn paard .

Als hij erg zweet tijdens het buiten rijden vind ie het ook wel lekker als ik dan met mn zweep over zn hals 'krab' . Of achter het zadel .

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:05

monsera schreef:
Ik lees hier nu al in een paar antwoorden ja ik geef hem een tik als hij vervelend is maar wanneer is je paard dan vervelend?Als je een hulp geeft en hij luisterd niet.Ik vind dit altijd wat sneu want meestal geeft de ruiter niet een duidelijke hulp en reageert je paard niet duidelijk genoeg terug voor jouw doen en hup een tik.Ik zie dit zo vaak om mij heen gebeuren.Maar een paard kan ook een oefening moeilijk vinden omdat het een lastige oefening is of omdat je aan spieren zit die dan opgerekt worden en dus wat pijn doen maar moet je je paard daar voor straffen?

Ik ben 1 van die mensen die dat zei...
Mijn vz-paard heeft soms van die kuren dat hij in 1x stil wil gaan staan omdat hij geen zin heeft oid. Dan geef ik wel eerst been hoor, maar meestal reageert hij daar dan niet op. Op zo'n moment krijgt hij van mij dus echt wel een tik, want dat mag hij gewoon niet.
Maar als hij iets niet snapt, zal ik dat ook echt niet afstraffen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:10

DunDijk schreef:
Ik rij een oud paard 24 jaar. 2× per week een half uurtje.
Ik rij haar met zweep maar ik gebruik de zweep niet. Als ik zonder zweep rij is ze niet vooruit te branden. Nu loopt ze lekker haar eigen tempo en als ik drijf gaat ze sneller. Ik hoef haar nooit een tikje te geven.

Ik heb met mijn haf precies hetzelfde. Ze is als ik zonder zweep rijd vrij lui en gaat snel sloffen. Als ik hem vast heb is er niets aan de hand. Af en toe moet ik haar dan even 'waarschuwen'. Een zachte aanraking, geen tik, maar meer een aai, is dan voldoende om haar te laten weten dat het zweepje er nog is. De laatste tijd kan ik de zweep na ongeveer 20 minuten wegleggen, dan heeft ze het niet meer nodig.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:26

NIET!!!

Ik ben zelf eigenlijks tegen zweepgebruik, ze zeggen dat 't een hulpmiddel is, maar sommige mensen gebruiken 't als een giga mepmiddel.