hoe krijg ik hem hoger? (+foto!)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

hoe krijg ik hem hoger? (+foto!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 11:38

Hallo!

Ik heb sinds 10 maanden nu, een eigen paard. Flash. Toen ik hem net kreeg liep hij niet nageeflijk, nooit. Na hard werken, met mijn instructrice hebben we hem zover gekregen dat hij nu mooi ontspannen, nageeflijk loopt. Maar ik vind hem vrij laag lopen.
Op de foto is mijn houding belabberd, maar ik had vreselijke buikpijn Bloos .
Weet 1 van jullie misschien hoe ik 'm hoger krijg? Houdt er wel rekening mee dat hij 16 is. Ik weet eigenlijk niet of dat veel uitmaakt.

tips a.u.b.!!

Afbeelding

marije86

Re: hoe krijg ik hem hoger? (+foto!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:41

opzich loopt die niet extreem laag met zijn hoofd vind ik,voor een paard dat eerst met zijn kop in de lucht liep.hij valt mee voorover op de voorhand,ik zou proberen flink voorwaarts rijden,handen netje's naast elkaar boven de schoft zetten,en een paar schakelingen rijden,om hem achter actiefer te krijgen zodat die niet meer voorover valt/leunt.

maaiketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 11:57

marije86 schreef:
opzich loopt die niet extreem laag met zijn hoofd vind ik,voor een paard dat eerst met zijn kop in de lucht liep.hij valt mee voorover op de voorhand,ik zou proberen flink voorwaarts rijden,handen netje's naast elkaar boven de schoft zetten,en een paar schakelingen rijden,om hem achter actiefer te krijgen zodat die niet meer voorover valt/leunt.

sluit ik me bij aan Lachen

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:16

hij loopt op de voorhand.
is hij niet erg zwaar in je handen?
ik zou veel been geven en een ophouding maken met je handen.
zorg eerst dat ie op zijn eigen benen loopt, en ga hem daarna pas hoger instellen.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:58

Ik zou hem voorlopig inderdaad ook nog zo laten lopen. En gaan zorgen dat hij de achterkant meer gaat laten mee doen.
Misschien een paar keer per week met een passoa teugel longeren. Echter ook op de lage stand zodat hij de achterkant meer gaat gebruiken.

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 12:59

ik zie liever een paard wat ontspannen over de rug op de voorhand loopt dan een paard dat hoog ingesteld is maar zijn rug wegdrukt en (zogenaamd) goed zijn achterhand zou gebruiken
vanuit wat je nu hebt kun je hem meer op de achterhand gaan zetten dmv bijv. overgangen en tempowisselingen (maar er zijn nog veel meer oefeningen die dat bevorderen).
als ik jouw was zou ik gewoon goed naar je instructrice luisteren en niet zelf te gehaast stappen gaan ondernemen waar jullie misschien nog niet aan toe zijn.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:06

Okee bedankt, het is ook wel een beetje een lui paard, dus dat op de voorhand hangen klopt wel. maar als ik hem dan voorwaartser ga rijden, gaat ik ook weer met z'n hoofd omhoog... zucht. Ik zal het iig proberen. Maar jullie vinden hem dus niet extreem laag lopen. fijn!!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:07

ijsklontje schreef:
Ik zou hem voorlopig inderdaad ook nog zo laten lopen. En gaan zorgen dat hij de achterkant meer gaat laten mee doen.
Misschien een paar keer per week met een passoa teugel longeren. Echter ook op de lage stand zodat hij de achterkant meer gaat gebruiken.

Ik heb een passoa teugel, dus ik zal het zeker doen!!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 14:08

Wanneer ben ik eigenlijk klaar, om te beginnen met proefjes/wedstrijden rijden??

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:21

Je kan met een paard met zo'n halshouding al prima beginnen in de B.
Afhankelijk van hoe actief hij loopt en hoe netjes jij je figuren en overgangen rijdt, haal je dan hogere of lagere punten. Maar deze hals is een mooi begin.
Hoe sterker hij van achter wordt, dus hoe activer jij hem zijn achterhand eronder kan laten zetten, hoe beter hij rond zal worden en hoe meer hij zich op zal richten.
Dat het paard sterker wordt als je hem meer aan het werk zet is logisch, je zult dus zelf steeds een beetje die grens moeten zoeken tussen wat hij ontspannen aan kan en wat extra aanspannen/aan het werk zetten. Als hij sterker wordt van achter zal hij het ook beter aan kunnen en fijner in de aanleuning blijven. Maar zorg ervoor dat je hem niet te lang over die grens heen rijd dat hij zich heel stug maakt en die rug weg blijft drukken of zijn hals hol blijft maken, daar wordt hij niet beter van...

Veel plezier, en zo te zien zijn jullie al een heel mooi stukje op weg...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:26

Als je een B-proef rijdt zoals op de foto en netjes op de letters, dan moet je morgen bij wijze van spreken kunnen starten.
Succes!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:35

Martine1232 schreef:
Okee bedankt, het is ook wel een beetje een lui paard, dus dat op de voorhand hangen klopt wel. maar als ik hem dan voorwaartser ga rijden, gaat ik ook weer met z'n hoofd omhoog... zucht. Ik zal het iig proberen. Maar jullie vinden hem dus niet extreem laag lopen. fijn!!

Vindt het paard ook niet extreem laag lopen, maar als ik naar de foto kijk komt dit paard niet goed op het achterbeen, laat zijn rug niet genoeg los en loopt dus inderdaad teveel op de voorhand.

Jij geeft aan dat als je hem naar voren rijd dat je paard met het hoofd omhoog komt. Daar zou ik me niet al te druk over maken.

Mijn tip naar jou toe is dan ook. Om het paard goed en fijn aan de hulpen te krijgen. Dit doe je door veel te schakelen in tempo en overgangen te rijden. Je moet hierin weer heel consequent zijn Actie is reactie.

Het paard moet meer op het achterbeen komen en zijn of haar rug los gaan laten. Dit kan je dus ook voor elkaar krijgen door veel te schakelen en weer veel overgangen te rijden. Het paard maak je hierdoor ook veel sterker. Zodra je dit voor elkaar hebt zal het paard vanzelf je hand op gaan zoeken. Je krijgt een druk op je hand en dus aanleuning. Voor die druk moet je gaan rijden. Jij als ruiter moet gewoonweg met een contactteugel rijden en hett paard moet jou hand gaan zoeken en niet jij als ruiter de mond van het paard.

Succes

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 06:14

joyce B schreef:
Afhankelijk van hoe actief hij loopt en hoe netjes jij je figuren en overgangen rijdt, haal je dan hogere of lagere punten. Maar deze hals is een mooi begin.
Hoe sterker hij van achter wordt, dus hoe activer jij hem zijn achterhand eronder kan laten zetten, hoe beter hij rond zal worden en hoe meer hij zich op zal richten.
Dat het paard sterker wordt als je hem meer aan het werk zet is logisch, je zult dus zelf steeds een beetje die grens moeten zoeken tussen wat hij ontspannen aan kan en wat extra aanspannen/aan het werk zetten. Als hij sterker wordt van achter zal hij het ook beter aan kunnen en fijner in de aanleuning blijven. Maar zorg ervoor dat je hem niet te lang over die grens heen rijd dat hij zich heel stug maakt en die rug weg blijft drukken of zijn hals hol blijft maken, daar wordt hij niet beter van...

Oke hartstikke bedankt, ik zal het proberen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 06:16

hardi schreef:
Martine1232 schreef:

Vindt het paard ook niet extreem laag lopen, maar als ik naar de foto kijk komt dit paard niet goed op het achterbeen, laat zijn rug niet genoeg los en loopt dus inderdaad teveel op de voorhand.

Jij geeft aan dat als je hem naar voren rijd dat je paard met het hoofd omhoog komt. Daar zou ik me niet al te druk over maken.

Mijn tip naar jou toe is dan ook. Om het paard goed en fijn aan de hulpen te krijgen. Dit doe je door veel te schakelen in tempo en overgangen te rijden. Je moet hierin weer heel consequent zijn Actie is reactie.

Het paard moet meer op het achterbeen komen en zijn of haar rug los gaan laten. Dit kan je dus ook voor elkaar krijgen door veel te schakelen en weer veel overgangen te rijden. Het paard maak je hierdoor ook veel sterker. Zodra je dit voor elkaar hebt zal het paard vanzelf je hand op gaan zoeken. Je krijgt een druk op je hand en dus aanleuning. Voor die druk moet je gaan rijden. Jij als ruiter moet gewoonweg met een contactteugel rijden en hett paard moet jou hand gaan zoeken en niet jij als ruiter de mond van het paard.

Succes

Okee, dus nog meer overgangen maken Heel soms loopt ie z'n achterbenen, dat zít wel heel lekker. Dus daar ga ik eerst maar eens naartoe werken. Bedankt!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:46

Klopt helemaal.

Als het paard goed op het achterbeen komt en dus zijn rug los gaat laten, dan laat het paard je ook zitten. Dat is dus ook de hele kunst. Rijden op gevoel.

Wens je nogmaal heel veel succes en geloof ook zeker dat dit helemaal goed gaat komen.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 08:49

joyce B schreef:

Had eigenlijk een beetje over dit stukje heen gelezen, maar ga hier dus wel in mee.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:13

Er zijn al heel veel goede dingen geschreven in deze topic.

Het paard loopt eigelijk op de voorhand. Je zult dus een stapje moeten wagen in de richting gedragen op de achterhand.
Al het been wat je erachter in stopt komt er natuurlijk voor weer uit. En dat moet je door middel van halve parades ophoudingen leren doseren zodat hij niet sneller gaat maar actiever. Als je voor blijft spelen op de buitenteugel gaat hij op een moment fijn afkauwen, daardoor komt er meer ontspanning in het kaakgewricht en de nek waardoor het hele paard zich meer zal ontspannen.
Blijf gewoon lekker rijden mischien met het bovenlichaam iets meer rechtop, iets meer de benen lang laten en iets meer zitten.
Actief van achter naar voren heen. Veel overgangen, stap, draf, galop. En oefeningen rijden.
Het komt vanzelf ik vind het er helemaal niet zo verkeerd uit zien. Je bent op een hele goede weg. En een B proefje kun je zo starten hoor. Gewoon kijken wat het wordt.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:42

waarom wil je hem eigenlijk hoger laten lopen ?? Oprichting wordt pas vanaf het M2 gevraagd.. Je geeft zelf aan dat het je veel tijd en moeite heeft gekost om hem zo te laten lopen..dus hou het lekker zo is alleen maar goed voor de rug spieren. En wat betreft op de voorhand, dat kan natuurlijk ook een moment opname zijn Wat ik zo op deze foto kan zien kun je makkelijk een B proef rijden Succes

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:57

Dankjulliewel!

Mii_JuúL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:59

hij loopt goed

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:06

hardi schreef:

Succes

Perfect verwoord!!

Zodra het paard goed aan de hulpen staat zal je zien dat hij vanzelf in de juiste houding zal gaan lopen.

Succes met lessen!

hesterv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 08:32

Je bent zo goed bezig met de basis Ik denk dat je het vanzelf doorhebt als je pony meer werk aan kan, vooral niet te gehaastig proberen hem hoog in te stellen. Hoog instellen kan altijd nog, je paard vertrouwd houden met de hand en je pony laag rijden is een super belangrijk punt. gaat vaak mis met combinaties

Om hem wat lekkerder te maken in het rijden kan je altijd denken aan veel overgangen, voltes, verruimen in de 3 gangen, inbuigen ed. Dat werkt altijd wel lekker. En oja, goed naar de (juiste) instructie luisteren

Succes!!!