Paard (tinker) wil het terrein niet af.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sully

Paard (tinker) wil het terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 23:36

Het is een beetje een lang verhaal, maar ik zal proberen het zo kort mogelijk te houden.
Mijn Tinker heeft afgelopen jaar bijna alleen in de wei gestaan en als ik ging rijden dan was dat in het bos maar wel met een ander paard waarmee ze samen in de wei staat.
Nu ben ik een tijdje geleden begonnen met wandelen met haar, we zijn in het bos geweest, langs de weg, eigenlijk overal wel. De weg vanaf de wei deed ze wel altijd een beetje moeilijk, maar het ging wel en eenmaal aan het einde van die weg was het geen enkel probleem, dat vindt ze heel erg leuk zelfs.
Toen wilde ik een stukje gaan rijden met haar maar dat ging niet. Halverwege de eerste weg maakte ze zich echt heel erg sterk, draaide om en is naar huis gegaan. Ik heb natuurlijk wel geprobeerd het te voorkomen/tegen te houden, maar dat ging gewoon niet. Ik ben daar afgestegen en heb haar aan de hand meegenomen naar waar ik heen wilde. Dat heb ik gedaan omdat ik haar niet helemaal haar zin wilde geven, maar me zekerder voel naast haar dan met rijden.
Nu is er een stukje wei, naast de wei waar ze normaal gesproken staan waar ik mag rijden. Ik heb dat andere paard op een klein afgezet stukje dicht bij dat stuk waar ik wilde rijden gezet. Ze wilde wel graag naar hem toe maar ik ben toen kleine rondjes gaan rijden bij hem in de buurt, als dat goed ging maakte ik een groter rondje en uiteindelijk kan ik nu in dat hele stuk goed rijden. Als ik nu in een ander stuk wil gaan rijden waar ze dat andere paard niet kan zien dan maakt ze zich weer sterk en is er geen houden meer aan, dan MOET ze terug naar dat ander paard.
Ik heb nu wel verschillende dingen geprobeerd; haar op haar donder geven werkt in ieder geval echt averechts, dan wordt het ook gevaarlijk. Het negeren en terug gaan het punt waar we waren werkt wel aardig, maar ook maar voor een bepaalde tijd.
Ik weet dat het in ieder geval voor een deel komt doordat ik wat onzeker ben geworden toen het fout ging die keer dat ik het terrein af wilde. Ik ben ook zekerder als ik in dat stukje rijd waar het wel gaat omdat ik gewoon weet dat dat goed gaat.
Ik wil zo graag weer lekker het bos in, maar ze hangt zo erg aan dat andere paard dat zonder hem zou ik niet meer weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik weet ook niet of ik nu wel of juist niet met dat andere paard samen moet gaan, het lijkt mij dat ze juist moet weten dat ze alleen met mij moet.
Ik hoop echt dat iemand nog een idee/tip/advies heeft, want ik kom er echt niet meer uit.

MSQuincyTE

Re: Paard (tinker) wil het terrein niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 01:05

Daar heb je alleen maar goed aan gedaan. door haar mee te nemen naar de plek waar je ook heen wilt.Zo doe ik dat ook met mijn paard. Als ze ergens niet langs wil zet ik haar ook stop en stijg ik ook af en loop dan verder. Dan doet ze toch wat ik wil. Even een voorbeeld Als ik met haar bij ons naar het meer ga heeft zij zo iets van daar ga ik niet heen dan draait ze zich om en wil dan weg. maar dan heeft ze wel pech want dan stap ik dus af en neem haar toch mee Ik wens je verder heel veel sucses en gewoon vol blijven houden hoe moeilijk dat ook is.

Sully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 13:52

Thanks.
Maar het gaat mij er nu vooral om hoe ik nu het beste verder kan gaan. Kan ik dan het beste met dat andere paard samen gaan, of zou het dan helemaal moeilijk worden wanneer ik alleen wil? Hoe kan ik dit aanpakken? Ik ben wat het rijden betreft wat onzeker geworden en mede daardoor gaat het fout. Aan de hand kan ik haar overal mee naar toe nemen, alleen met het rijden blijft het een probleem Verdrietig

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:01

Ik ken dat gevoel. En het is niet leuk als je je onzeker voelt op een paard. Die maken daar dankbaar gebruik van. Maar wat je verder er aan kan doen weet ik ook niet zo. Misschien kun je proberen dat iemand dan op dat ander paard rijdt en jij op die tinker en dan steeds voor uit rijden of een stukje achter blijft. Mijn paard had het ook snel naar huis en toen heb ik haar steeds weer stil gezet als ze te snel ging en het heeft wel gewerkt

kiszmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:32

misschien kan je proberen om dat andere paard een klein stukje mee te laten gaan, en vervolgens gaat dat andere paard de andere kant op of weer terug naar huis. KLinkt misschien raar maar bij mij is het op deze manier uiteindelijk ook gelukt, het andere paard ging elke keer mee een stukje het terrein af (steeds kleiner stukje) en uiteindelijk hoefde ie helemaal niet meer mee

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:24

Kun je dat andere paard niet even ergens wegzetten zodat ze denkt dat ze alleen is? Dan hangt ze misschien ook niet zo aan die ander. Je had eigenlijk gelijk moeten leren dat ze alleen op pad moet nu is ze eraan gewend om samen te gaan. Waarschijnlijk doet ze het wel als ze alleen is en de ander dus niet kan zien, en dan ga je desnoods eerst ernaast en een klein stukje, en dan elke keer iets langer wegblijven. Succes.