Conditie opbouwen... iemand tips? (Fries)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Conditie opbouwen... iemand tips? (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:55

Ik heb sinds kort een paard. Super natuurlijk, maar: ze is totaal niet in conditie en vrij stijf op rechts.

Nu aan jullie een vraag: wat kan ik het beste doen om haar conditie op een goede manier weer op te bouwen en haar soepel te krijgen? Ze kan nu maximaal een kwartier werken, dan is ze moe en bezweet. Haar vorige eigenaar deed heel weinig met haar, die kwam eens in de twee weken of zo.

Het is een Fries en die hebben sowieso niet heel veel uithoudingsvermogen. Ik hoef ook niet op top niveau met haar te rijden, maar het is wel leuk als ik haar ook in de les kan rijden...

mariz

Re: Conditie opbouwen... iemand tips? (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 21:57

er is hier al een topic over, gebruik de zoek functie eens. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 22:02

Ok, thanx!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:47

buitenrijden.

met men bijrijdpaard heb ik ook begonnen in de piste (belgisch trekpaard)
gewoon veel stappen
ik moest zowiezo 20 minuten stappen, 10 naar de piste, en 10 terug
en dan in de piste veel stappen, en nu en dan stukjes draf.
als je merkt dat ze moe wordt gewoon terugkeren
na een tijd kun je de stukjes draf lange maken
en dan de totale tijd dat je rijdt langer mekn
beginnen met 20 minuten (als de piste dicht ligt)
opbouwen naar 30, 40 50 minuten, en vanaf dan gaat het redelijk vlug
eenmaal dat het 40 minuten gaat ga je naar buiten, stapritten gaan make van een halfur, en ook zo opbouwen.
na een par keer steek je er draf in, en dan ook korte stukjes galop
veel afwisselen, dus 10 minuutjes stappen, 5 minuutjes draven, weer beetje stappen, galopje, weer stappen, beetje draven, weer stappen, galopje,draven, stappen.
en zo opbouwen, nu en dan eens gaan crossen met een paar andere mensen is ook wel leuk, wel opletten dat je hem niet overneet
dus eigenlijk kijken naar je paard.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:05

Wij hebben paar jaar terug een paard gehad die we als dressuurpaard kregen en eigenlijk niet echt goeie conditie had qua buitenrijden/springen.
daar zijn wij de hele zomer mee naar buiten geweest en dan met een strak schema... dus in het begin bijvoorbeeld; aantal min stappen ... aantal min draven dan weer aantal minuten stappen... en dan na een paar keer wat galop dr bij enzovoort.... en na een paar weken had ie een superconditie!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 23:01

Ik ga er mee bezig!!! Bedankt..

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:45

ja idd je moet opbouwen ga van een kwartier naar een half uur en bouw vooral heel langzaam op en veel gaan wandellen. of laat je pony maar eens flink rennen daar krijgen ze ook conditie van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 20:14

patries_kjp schreef:
Wij hebben paar jaar terug een paard gehad die we als dressuurpaard kregen en eigenlijk niet echt goeie conditie had qua buitenrijden/springen.
daar zijn wij de hele zomer mee naar buiten geweest en dan met een strak schema... dus in het begin bijvoorbeeld; aantal min stappen ... aantal min draven dan weer aantal minuten stappen... en dan na een paar keer wat galop dr bij enzovoort.... en na een paar weken had ie een superconditie!!

Volgens mij staat mijn email onder mijn berichten... zou je me dat schema willen mailen? Anders mag het ook wel via pm... iig bedankt... ik wil er graag mee aan de slag...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:33

Elke dag 20 min. of half uurtje in de stapmolen als je die hebt en dan later op de dag nog een keer rustig 10 min. draven, 10 min. stappen en dan weer 10 min. draven. Dat draven kan je na een week of 2 uitbouwen naar een kwartiertje draven.
Als je paard betuigd is kan je hem prima voor de kar zetten! Krijgen ze een bereconditie van. Niet gelijk 30 km laten sjouwen, maar begin met kleine stukjes draven en veel stappen tussendoor. Na een half jaar weet je niet wat je ziet geloof me.
En Friezen hebben wel degelijk uithoudingsvermogen, maar daar moet je wel voor trainen dat krijgen ze niet vanzelf.