Ik verz0rg een Welsh A, genaamd Petra. Ze is ontzettend snel en dribbelig.. als je alleen al met je tong klakt zit ze 2 gangen verder! En ze luisterd niet altijd even goed naar de teugels.. Ze kent de gang gal0p niet.. alleen ren-gal0p.. Voor de rest is ze super lief, en ik wil graag normaal op haar kunnen rijden.
vervelend is je pony iniedergeval niet! je pony doet dit heus niet om jou te pesten of om je dwars tezitten! ik denk eerder dat ie wat nerveus en angstig is. wat jij beschrijfd heb ik net gelezen in het paardenblad BIT, net zo''n geval zeg maar. let er eens op hoe jezelf doet? hoe stijg je op? rustig of gehaast want daar begint het al mee. neem er de tijd voor, zorg dat de ontspanning er inblijfd. zelf rijd ik ook een paardje dat graag gaat rennen als het hem teveel word of als ik teveel doe, het is nou eenmaal zijn karakter en daar moet je op inspelen. heb je les met dit paardje? en lees dat artikel eens in BIT, het zal je helpen. mijn tip is dan ook: blijf lekker met hem bezig zowel vanaf de grond als in het zadel, en alles vanuit ontspanning, dus ga niet rijden als je haast hebt. blijf zelf de rust dezelfe, maar blijf wel duidelijk met je grenzen.
Heb je ook al gekeken wat voor bloedlijn er achter zit.Mijn paard die heefd ook daar last van. Maar nou weet ik ook waarom ze het doet, het zit bij haar in de bloedlijn.Haar overgroot opa was een volbloed En die hebben ze toen weer gekruist met een quarter horse dus dat paard was ook een die graag mocht racen. Dus ga daar maar eens naar vragen. Ik wens je daar veel sucses bij
ehm, inpensiepe stijgt ze wel normaal op en rijd ze nu (eerst kon dat ook niet) de stap netjes. dan totdat de heetheid er een beetje af is. ze begint dan pas met de draf als de stap lekker gaat.
de galop is idd nog wel een groot probleem.
ps. nathalie staat samen met haar in het land dus we rijden bijna altijd samen (anders rijd ik all1). en ik rijd ook soms op petra, weet niet of ze bij mij even heet doet.
Idd neem les. En probeer haar vaker beweging te geven. Mijn pony heeft ook een volbloed opa en toen ik haar net had was ze ook een stresskip, maar nu ik haar regelmatig berijd is ze wat rustiger.
Inderdaad is dit niet iets waar hier op het forum even een hint voor kan worden gegeven. Hiermee moet je echt aan het werk en op lange termijn zul je hierin vooruit gang zien.
Zoals gezegd, niet gehaast gaan rijden. Neem je tijd en vraag gewoon in het begin niet teveel. Blijf consequent bezig met het oefenen: stap=stap, draf=draf. Gebruik gewoon je stem om dit duidelijk te maken, eventueel met af en toe longeren erbij.
Ze zal altijd actief en voorwaarts blijven, maar dat betekent niet dat je haar niet mag duidelijk maken dat ze moet luisteren. Veel oefenen en consequent zijn dus. En inderdaad zou les nemen je heel snel verder kunnen helpen, een goede instructrice kan je gewoon tien keer beter op weg helpen dan een forum ofzo!
Instructie en kalm blijven. Instructie geldt voor iedereen, maar blijf zelf ook rustig, ga niet lopen friemelen, rukken of trekken om haar terug te krijgen.
Hou rustig je benen eraan, laat de teugels ontspannen en ga diep zitten is alvast iets waar je voor jezelf aan kan werken.
De rest is allemaal teveel voor op een forum, maar alleen dat kalm blijven hielp heel goed bij mijn tijdbommetje, als ze nu zo'n dag heeft ga ik er gewoon eens lekker voor zitten en dan is het meestal zo over.
zelf proberen rustig te blijven en nietnaar voren gaan zitten of bang worden want als jij bang bent voel je pony dat,wat wij doen in de les als een pony te snel gaat of longeren van te voren of loslaten of als hij in de les te snel gaat zoveel mogelijk voltes rijden want dan kan hij niet al te hard