Hele slappe achterhand (Fries)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinagirl

Hele slappe achterhand (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 19:56

Ik heb een vraag over mijn verzorgpaard. Het is een Fries van 4 jaar. Hij is met z'n 3e ingereden en daarna is er niets meer mee gedaan. Nu rijd ik er alweer een tijdje op, maar zijn achterhand is echt heel erg slap. Als ik van draf naar stap ga, dan valt hij echt in stap. Net alsof hij struikeld. Ook mensen die kijken, zien dat. Hij is ook heel erg slecht aan het been, dus je krijgt hem al erg moeilijk van stap naar draf. Galopperen heb ik zelf nog niet op hem gedaan, maar een vriendin van mij wel. Maar je krijgt hem ook erg moeilijk in galop.

Heeft iemand hier misschien tips om zijn achterhand te versterken?

PingWing

Re: Hele slappe achterhand (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:07

als eerste zal hij op je been moeten reageren voordat je zijn achterhand kunt trainen. Om die te trainen moet je paardje aan het been zijn en voorwaarts gaan bij kuitdruk. Probeer dat maar eerst voor elkaar te krijgen, en dan ga je zijn achterhand activeren.

Dit kun je aan de dubbellonge mee beginnen. Door dat je zijn achterhand hiermee kunt controleren en er geen ruiter op het paard zit zal hij makkelijker zijn achterhand onder kunnen brengen aan de longe.

Daarna onder het zadel zul je aan je instructrice moeten vragen, en als je deze niet hebt, dr snel ene zoeken. Omdat friezen graag makkelijk maken door de rug weg te duwen is het extra moeilijk om bij een jonge fries de kont eronder te rijden. Ik heb zelf een quarter, die zijn bergaf gebouwt. Ik heb ook al jarenlange ervairng met pony's inrijden maar bij mijn eigen paardje lukte het me zelf niet om zijn kont eronder te rijden

Veel succes meidje!

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 20:07

En trouwes, gefeliciteerd met je diploma!!! Haha!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 09:33

Bedankt Haha! .

Meerdere reacties zijn welkom Lachen

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 18:08

Sommige friezen hebben hier ook een medische oorzaak voor,maar daar gaan we niet vanuit!!
Als eerste is je paard nog best wel jong omdat echt van hem te kunnen verwachten,maar een deel vanhet probleem geef je zelf al aan,hij is niet aan het been,als dat eerst gebeurd dan benje al een stapje verder,dan moet die achterhand erbij komen, tweede tip was al gegeven,de dubbel longe,derde tip is toch echt veel overgangen rijdenom hem alert te maken voor je been en voorwaarst houden en hem weer bewust te maken van zijn achterhand. Vierde tip is toch echt om te galloperen lange zijde maakt hem ook weer bewust van zijn eigen benen,niet luisteren en eruit vallen tik met de zweep. Vijfde tip balkjes lopen in draf aan de longe en onder het zadel.
Ik heb zelf ook problemen gehad met de achterhand van mijn fries ,maar door deze bovenstaande dingen te doen met hem hebben we nu nergens meer last van,heel soms wil hij wel verslappen,maar dan maak ik hem weer even attent op zijn achterhand door overgangente gaan rijden hup aant werk zeg maar.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes ermee

Gr.Danie

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:01

Sluit mij aan bij het bovenstaande. Het is ook kwestie van consequent zijn. Dus op het moment dat je been geeft, moet je een reactie krijgen. Zo niet dan herhalen, maar ondersteunen met bijv een tik met de zweep. Voor de achterhand is het misschien makkelijker voor je om met hem naar buiten te gaan. Lekker lange paden draven en galopperen. Veel succes....

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:57

Mijn paard heeft na 8 jaar vakantie in het weiland ook een hele slappe achterhand. De fysiotherapeut heeft mij het volgende aangeraden: veel longeren, niet draven aan de longe, alleen stappen en galopperen. Tijdens het rijden moet ik na het losstappen direct aangalopperen en zo veel mogelijk sprong maken op de lange zijden. Verder in draf rustig "joggen". Als 'ie na een tijdje los is, dan veel schakelen.
Afgelopen vrijdag is de fysio weer geweest en mijn paard is enorm vooruit gegaan. Zijn kontspieren zijn gegroeid en helemaal ontspannen. Ook zijn rug is helemaal los en hij is wat compacter geworden in z'n lijf.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:04

idd wat er gezegt word: je kan enkel je paard sterker maken van achtere als die goed aan je been is.

Rij heel veel overgangen, steeds keer op keer blijven schakelen en wisselen in het tempo. Zo komt die beter aan je been en bij het terug rijden doe je dit met je zit dus zal die lekkerder over zn rug komen zodat die beter in balans komt. Als die lekker nagevelijk is kan je hem verder terug schakelen in stap, draf of galop zodat die meer richting de verzameling gaat.

Alle friezen hebben op jonge leeftijd moeite met de galop, wat je hieraan kan doen is trainen. Dit train je door heel vaak aan te galoperen. 50x in een uur moet je aanspringen, glaopeer maar een heel klein stukje en neem hem dan terug om verder te gaan met andere dingen. Hierdoor zal die sterker worden van achtere, beter in everwicht en meer op 4 benen.

Om je paardje te helpen bij het sterker worden en in balans komen zijn er nog vele dingen die je kan doen.. hieronder een paar opties op een rijtje:

* mul zand rijden
* bergjes rijden
* balkjes lopen
* cafalletjes lopen
* longere met dubbelen lijne of pessoa teugel
* vaak aangaloperen
* veel overgangen rijden
* op het harde rechtuit uitstappen en instappen (worden ze recht van en leren ze zonder steun van de wand te lopen)
* binnehoefslag rijden
* veel rechte lijnen rijden als A-C lijn of diagonaal
* kleine sprongetjes..

Succes!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:09

Bedankt voor alle reacties .

Ik zal wat dingen proberen

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:10

ik ben zelf ook bsig met de achterhand van mijn paard te versterken is er bij jullie een berg in de beurt??
zoja ga die iedere dag een paar keer in een rustige draf op en in stap af en als het je lukt in een verzamelde galop op zo moet je paard zijn achterhand wel gebruiken is een tip van de manege eigenaar

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:16

Er is niet echt een berg in de buurt waar je met een paard op kan gaan. En ik ga nog niet met dit paard naar buiten...