Ik rijd een paard bij, van 5. ze is nu ruim een half jaar onder het zadel, maar de manier waarop ze beleert is is niet de manier die goed is; veel geweld (zweep-angst) en veel dwang, zonder enig respect voor het dier.
(daardoor is ze ook heel erg gesloten naar mensen toe geworden.)
Daarna is ze doorgereden (ongeveer 5 maanden) door een meisje dat heel erg in haar mond trok en zaagde etc.
Het meisje heeft het opgegeven want paard luisterde absoluut niet meer: bij teugels aannemen en draven gallopeerde ze recht op het hek af, hard in de mond, ze had niks meer te zeggen, gewoon levensgevaarlijk dus.
Ik begon met bijrijden en alles ging goed, ze luisterde super, ik ben begonnen met afbreken van oude gewoontes en opbouwen van nieuwe.
Ze probeerde me licht uit, maar niks geks verder.
tot eigenlijk agelopen 2 maand. ineens begon ze me weer uit te proberen en begon met dezelfde dingen als bij de vorige ruiter:
als ik een volte vroeg ineens omdraaien. bit vastpakken, galloperen, op het hek afstormen en ik kon niks doen.
Nu heeft ze geveulend (1e veulen) en over een paar weken is het de bedoeling dat we weer aan het werk gaan.
Ik ben niet bang aangelegd, maar als ik eraan denk hoe dat zal gaan (waarschijnlijk) poep ik wel in mn broek.
Ik durf er eigenlijk niet op zonder dat ik les krijg van iemand, zo voel ik het op dit moment. ik ben veel te bang dat er ongelukken gebeuren met haar of met mij.
De eigenaar heeft aangeboden de inrijder erbij te halen, die doet mij dan *voor* hoe hij het haar geleert heeft. (ik weet dat dit voor mij niet de juiste manier is)
Dus over een paar weken zal ik instructies krijgen van die man, met welk resultaat dan ook, en daarna zal ik het weer zelf moeten doen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet dat ik ook les nodig heb, maar ik weet geen lesgever..
echt ik ben ten einde raad..