slof gebruik,,,,

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

slof gebruik,,,,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:18

Haayz, ik had ff een vraagje namens mijn vriendin...

Zij rijd haar verzorgpony nl. sinds kort met slof, zodat ze wat makkelijker aan de teugel loopt (niet met de gedachte van "geen gel*l die nek in de krul" hoor) maar meer om zegmaar even het geheugen op te frissen.. Vork Maar alleen nou vroeg ze zich af of je dan ook gewoon elke keer dat ze rijd (ongeveer 2 a 3x per week) die slof om moet doen, of af en toe (bijv. 1 x per week)??

kus eva

Kwanyin

Re: slof gebruik,,,,

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:13

Je denkt het misschien niet, maar onbewust doe je het toch, want met de slof moet je pony haar hoofd in een bepaalde houding gaan houden. Een slof zou niet mogen dienen als 'geheugensteuntje', want dat heeft een paard niet nodig om aan de teugel te geraken.

Aan de teugel rijden heeft niets, maar dan ook niets te maken met er alleen voor zorgen dat je pony vanvoor een mooie krul in het hoofd heeft.
Aan de teugel krijgen doe je door van achter naar voren te rijden, de achterhand is veel belangrijker dan de voorhand, en een goede instructeur/trice moet je daarbij helpen Lachen
kijk anders eens bij het faq hierboven in de stickey, daar staan een hele hoop topics over aan de teugel te rijden en ik geloof ook over de slof Lachen

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 15:37

Vaak worden paarden aan de slof alleen maar harder in de mond omdat je geen soepele verbinding meer hebt, ze gaan lopen hangen alleen voel je het niet. Pas maar op dat je hem niet vastrijdt

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:36

hier zijn echt alle vele topics (en discussies Haha!) over geweest.. even de zoekfunctie gebruiken!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:52

Het geheugen van een paard is beter als een olifant. Het paard heeft waarschijnlijk geen slof nodig, meestal los je dit soort problemen met rijden op. Er eerder discussies over het gebruiken van een slof op bokt geweest.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:58

GoldStar schreef:
Het geheugen van een paard is beter als een olifant. Het paard heeft waarschijnlijk geen slof nodig, meestal los je dit soort problemen met rijden op. Er eerder discussies over het gebruiken van een slof op bokt geweest.

Is dat zo? Ik dacht altijd dat het geheugen van een olifant beter was, waarom moet je me niet vragen, want ik weet niet meer hoe ik er aan kom? Ik zou anders graag willen weten waarom dat zo is?

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:59

gewoon NIET met slof rijden, het enige wat je ermee bereikt is dat het paard bang word voor je hand en juist tegen gaat werken als je die slof er eenmaal weer vanaf haalt.. gewoon hard trainen en oefenen en vooral goede lessen nemen, dan heb je die stinkslof echt niet nodig hoor Lachen !!

en ik kan het weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:01

Gewoon niet
Het eerste paard wat niet zonder slof netjes naar beneden komt op een simpele trens moet ik nog tegen komen.

helaas ben je nog net niet zover dat je dit paard ook aan de teugel krijgt.
Helemaal niet erg, alles valt te leren en je leert er alleen maar beter door rijden om het zonder de slof te doen.
Zo word een ander paard ook weer simpeler Lachen

Succes

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 17:14

Paard onthoud idd heel goed, zeker als het over dingen gaat als mishandeling en rijden... Bij ons op stal is een hengst 2 jaar of langer niet onder zadel geweest en toen ik hem er weer onder nam, liep hij gewoon of hij deed niets anders en aan de teugel.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:48

Als een pony niet aan de teugel kan of wil komen ligt het 9/10 aan de ruiter, slof heeft alleen nadelen.
Nee, absoluut tegen dat rotding! Een paardje gaat als je goed bezig bent zelf zoeken naar het bit dan is het slechts kwestie van erop in te spelen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 07:34

[quote="Sullie97]Is dat zo? Ik dacht altijd dat het geheugen van een olifant beter was, waarom moet je me niet vragen, want ik weet niet meer hoe ik er aan kom? Ik zou anders graag willen weten waarom dat zo is?[/quote]

ja idd! volgens mij is die van een olifant ook beter...die herkent jou namelijk nog als je een paar jaar later weer aan komt zetten!

sorry btje offtopic

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:26

Ik snap niet waarom zo veel mensen hier op bokt zo ontzettend tegen de slofteugel zijn. Natuurlijk als het in slechte handen is, is het heel makkelijk om een paard te verpesten maar als je er mee om kan gaan is het een heel lekker hulpmiddel, ik train me paarden er regelmatig mee, en ik kan ze heus ook zonder slof nageefelijk rijden, alleen soms heb ik hem even nodig!

weer even ontopic: Ik maak uit het bericht van de ts op dat het meisje nog niet zo heel veel ervaring heeft met het ''aan de teugel rijden''...dan zou ik ook zeggen gewoon lekker door rijden en les nemen en die slof nog maar even lekker in de kast laten hangen.

kus

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:45