zwaar in de hand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 07:57

als ik mijn paard aan het rijden ben, dan is hij in de stap heel erg ontspannen, en voelt hij lekker licht in de hand
op het moment dat ik ga draven, gaat hij steeds meer druk op de teugel geven, en heel erg op mijn handen hangen.
ik heb gelezen dat je dan je handen " lucht " moet geven, en je benen eraan, maar dit werkt niet
hij gaat dan alleen maar dieper lopen.
ook als ik hem naar voren rij, gaat hij steeds meer steun op mijn handen zoeken.
wat kan ik doen om hem van mijn handen af te krijgen, en hem op zijn eigen benen te laten lopen ?

liesje1986

Re: zwaar in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:24

Iedere keer een hele korte ophouding geven en daarna weer loslaten. Onthoud dat als jij loslaat is er niets om op te hangen.

Probeer je aandacht te verschuiven van je hand naar je been, dus veel oefeningen doen om hem snel aan je been te maken. Hier bedoel ik mee heel veel overgangen en schijnovergangen en hierbij steeds proberen de achterhand actiever te krijgen. Als hij uit elkaar valt, gewoon weer een ophouding (soms kan het helpen je hand een tikje hoger te houden) en meteen weer loslaten.
Bij sommige paarden helpt het ook als je je binnenhand in de hoek een beetje omhoog doet en zodra hij ontspant weer naar beneden, maar ik zou me meer op de achterkant richten.
Succes ermee!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:35

Kijk eens goed wat je met je handen doet als je gaat draven. Houd je ze stil genoeg, geef je duidelijke signalen aan je paard? Het klopt dat je je handen luchtig moet houden en goed been moet geven, blijf hier dus mee doorgaan. Als ie gaat hangen, dan moet je zorgen dat je niet terugtrekt met je handen. Doe je hand maar eens naar voren, zodat er niets meer te hangen is. Wat ik altijd doe, is een volte rijden waarbij je met de buitenteugel constant contact houdt en met de binnenteugel constant kneepjes geeft, overdreven gezegd: vast-los-vast-los. Daarbij goed met je binnenbeen naar je buitenteugel toedrijven.

Wat ik ook wel eens doe, is af en toe met m'n binnenhand over de hals strijken tijdens het rijden, zodat je 1 teugel even in een boogje hebt hangen. Zo kan je controleren of de aanleuning goed is, je paard mag dan niet van hoofdhouding veranderen.

Een goede oefening om hem op eigen benen te laten lopen, is halsstrekken in stap, draf en galop. Je drijft je paard naar voren en daarbij laat je de teugels een beetje door je handen glijden. Als je paard goed aan de hulpen is, zal ie je hand volgen en zijn neus naar beneden doen en halsstrekken. Daarna maak je je teugels weer op maat, waarbij je goed aandrijft en met je handen zeer weinig doet. Hij moet op je benen naar je hand toekomen. Je zoekt het contact weer op en dan laat je hem weer strekken, gewoon een paar keer herhalen. Veel succes!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 08:54

Zorg ervoor dat je je paard niks geeft om op te hangen. Wat jij zegt dat je je hand meer moet toestaan en met je benen naar voren moet blijven rijden klopt helemaal. Als je paard echt duikt, mag je best eens met twee handen een kleine ophouding naar boven maken en tegelijkertijd been. Het paard komt dan met het hoofd omhoog en ontspan dan direct je hand en rijdt hem door naar voren. Als je dit consequent vol blijft houden en het paard steeds corrigeerd, leert hij vanzelf om op zijn eigen benen te lopen en niet meer zijn balans te zoeken op jou hand.

Het paard moet ook sterker en vlugger worden op het achterbeen. Dit kan je verbeteren door veel te schakelen in tempo en overgangen te rijden.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 09:10

dus zodra ik toesta met mijn hand, en hij als reactie de teugels uit mijn handen trekt, en naar beneden duikt, dan mag ik daarop reageren door mijn handen te sluiten en benen te geven ?
hij kan zich op dit moment erg sterk maken, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ik te lang vast blijf houden ?

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:20

Veel tempowisselingen rijden, maar op korte stukjes dus bijv vanuit hoek naar B of E en als je voelt dat bij terugrijden je paard wat meer druk in de hand legt, gelijk weer vertrekken. Zo zorg je ervoor dat je paard meer op de achterhand moet komen. Het werkt echt wel. Maar hou hoofd in de lucht en zorg ervoor dat ze niet op voorhand kan vallen. Activeren in de achterhand, drang naar voren, stuwing vanuit de achterhand, daar zit de motor en die moet het werk doen om verlichting in de voorhand te krijgen zodat je paard over 4 benen gaat lopen en niet op 2 voorbenen gaat lopen. Anders krijg je gegarandeerd blessures na verloop van tijd.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:29

luvU schreef:
dus zodra ik toesta met mijn hand, en hij als reactie de teugels uit mijn handen trekt, en naar beneden duikt, dan mag ik daarop reageren door mijn handen te sluiten en benen te geven ?
hij kan zich op dit moment erg sterk maken, maar dat komt dan waarschijnlijk omdat ik te lang vast blijf houden ?

Klopt wat je zegt. Alleen niet je handen naar je toe halen, maar iets omhoog brengen. Je moet er inderdaad voor zorgen dat jezelf daarin ook direct weer ontspant, anders geef je je paard wat om op te hangen.

De uitleg van Bets is ook heel duidelijk en ga ik dan ook helemaal in mee. Je moet ervoor zorgen dat het paard niet meer op de voorhand blijft lopen, maar vanuit de achterhand.

Succes.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:44

Ga gewoon eens met lange teugels rijden. Rij zoals bets al zei: heel veel tempo wisselingen, stel je paardje goed recht en zorg dat die in balans komt. Pas als die goed op 4 benen loop mag je je teugels weer oppakken.

Jou paardje loopt van vore naar achtere en je moet dat zien om te draaien van achtere naar vore te krijgen. Zodra die recht is gesteld, in balans is en dus ook op 4 benen zal die zn achterhand er voldoende bij hebben om zn eigen voorhand te dragen en van vore de ruimte te hebben om te lopen. Dit krijg je enkel voor elkaar als je paardje goed aan je been en zit hulpen is zodat je veel tempowisselingen kan maken en hem kan rechtstellen.