Training jong paard goed of toch niet????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

menske

Training jong paard goed of toch niet????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 12:41

Hoi, ik rij sinds kort een jong paard (voor iemand anders) van 4 dat net een maand of drie onder het zadel is en heb les van iemand van een jaar of 40 en dit is samengevat haar manier van lesgeven:

- Belonen (met de stem) als het paard het goed doet en bestraffen bij ongewenst gedrag (indien ik zeker weet dat het paard begrijpt wat ik bedoel).
-Na een goed uitgevoerde, voor het paard moeilijke oefening even ontspannen (halsstrekken in stap of in draf of een oefening doen die het paard leuk/ makkelijk vindt).
- Van achteren naar voren rijden en dus beginnen met de achterhand te activeren en nog niet al te veel nadruk leggen op het "aan de teugel"lopen (wel nageeflijk maar nog niet in de houding zeg maar).
-Veel afwisseling in de training aanbrengen dus naast dressuur alvast wat balkjes lopen en paar kleine sprongetjes maken, af en toe vrij laten springen (volgens mijn instructrice goed voor het ontwikkelen van een goede techniek omdat hij minder aan de balans hoeft te denken) longeren met bijzet (voor ruggebruik) en af en toe een stuk met een ervaren paard mee naar buiten (volgens mijn instructrice goed om het paard fris in het hoofd te houden).
- Altijd rijden vanuit de binnenkuit naar de buitenteugel.
- En niet langer trainen dan drie kwartier tot maximaal een uur per dag.

Volgens mij reageert het paard hier echt super op, hij is lekker nageeflijk en heeft vertrouwen in mijn hand, loopt lekker ontspannen en los door het lichaam, treedt van achteren mooi onder en wat nog veel belangrijker is hij heeft volgens mij echt plezier in de training.
Hij is hartstikke opgewekt en als ik kom staat hij echt te trappelen om wat te gaan doen. De eerste 5 min. is meneer meestal een beetje jolig (een keer een bokje, om zich heen kijken, net doen of hij schrikt enz)
Maar daarna laat hij zich goed aan het werk zetten en werkt hij goed mee.

En nou komt het probleem: de eigenaar wil dat ik les neem bij een andere instructrice omdat ze deze te soft vindt. Haar dochter heeft met haar jonge paard (5 jaar) les van iemand van een jaar of twintig die haar en de paarden echt drilt.

Zo heeft ze twee a drie keer in de week 2 en een half uur priveles (alleen dressuur) en rijdt ze nog vier keer per week fanatiek en dat gaat er echt flink aan. Ik ben maandag (32 graden) wezen kijken en toen hadden ze de slof eraan, grote en vrij scherpe sporen en de zweep erbij (want het paard was lui volgens de instructrice) en dan flink aan het werk in de brandende zon.

Haar instructrice vindt:
-losspringen, buitenrijden, longeren en balkjes lopen spelen en absoluut niet zinvol.
- dat een jong paard best direct goed aan het werk gezet kan worden omdat hij dan gelijk leert wat moe zijn is.
- Een paard direct moet leren om aan de teugel te lopen zodat hij dat gelijk van af het begin af aan leert (desnoods met gebruik van slof)

De eigenaar van het paard liet mij even de halsspieren en bilspieren van het paard bewonderen en die waren inderdaad flink maar het paard leek er absoluut geen plezier in te hebben.

Zij waren dus kort samengevat van mening dat ik op mijn manier nooit verder zou komen en dat elk paard toch in meer of mindere mate gedwongen moest worden om aan het werk te gaan omdat ze uit zichzelf geen spieren krijgen en die toch echt nodig hebben voor de zwaardere oefeningen.

Ik heb het er met mijn huidige instructrice over gehad en zij vindt het nog te vroeg om spieren te gaan kweken (verzamelen) bij dit paard en vindt dat het paard eerst nog meer moet ontwikkelen, zijn balans eerst verbeterd moet worden en ik hem eerst nog wat beter recht moet richten voordat ik ook maar ga denken aan verzameling. Zij zegt dat dit paard zowel geestelijk als lichamelijk dat soort grote inspanning nog niet aan kan.

De eigenaresse heeft niet gezegd wat er gebeurt als ik weiger les te nemen van dezelfde instrucctrice maar ik kreeg wel een beetje het gevoel dat ze hem aan een ander uitbesteedt als ik het niet doe. Ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten om bij die andere instructrice te gaan rijden. Wat zoudn jullie doen in dit geval????

Groeten Marije
Laatst bijgewerkt door menske op 22-06-05 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Luziream

Re: Training jong paard goed of toch niet????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:52

Nou zo te horen goede instructrice!!!!! Erg belangrijk bij een jong paard om eerst aan de hulpen te zijn. Veel afwisseling en doe niet te veel en te lang. Perfect!!! De rest komt later vooral dat hoofd. Veel mensen beginnen gelijk aan dat hoofd te plukken. Hoe kan dat nou als het paard niet naar voren is en zijn achterhand niet kan gebruiken?
Nou geen commentaar hoor? Veel rijplezier!!!!

Die andere heeft er blijkbaar een andere mening over jammer. Jonge paarden worden soms zo snel al doorgereden met alle gevolgen vandien. Dit zal per paard verschillen denk ik maar ik heb zelf goede ervaringen met iemand zoals je houdige instructrice. Jammer dat de eigenaar daar dus anders over denkt. Ik zou maar kijken hoe het paard erop reageerd. Tot nu toe gaat het toch goed dus waarom veranderen? Maar ja de eigenaar beslist waarschijnlijk jammer........... Ach gut

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:55

Ik zou bij je huidige instructrice blijven. Als ik zie dat een instructeur/ ruiter bij de temperaturen, die we afgelopen week hebben gehad, het werk niet aanpast, kan hij nog zo goed zijn, maar dan zou ik ervoor bedanken. Het zou niet de eerste keer zijn dat een paard dood neervalt vanwege oververhitting.

En werken met een jong paard? Met mate. En geen 2,5 uur drillen. Haalt helemaal niets uit, en daar slijt een paard alleen maar van. En door teveel druk op jonge leeftijd verknal je hem tussen de oren voor de rest van zijn leven. En dat leven zal in dat geval ook niet zo lang zijn...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-06-05 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

natasja50

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:02

Als je net zo praat als je schrijft (erg overtuigend hi,hi) dan denk ik dat je de eigenaar wel kunt overhalen nog even te wachten met die zware trainingen. Als ze er toch op staat dan maar een paar lessen nemen bij de andere instructrice en dan gewoon de kantjes eraf lopen, en duidelijk laten merken dat niet alleen het paard het nog niet kan maar jij ook niet. Pfffffffff 2,5 uur: moet er niet aan denken. Kunnen ze mij opvegen hoor!!!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:04

Ik heb een paard van net 5, wat nu bijna een jaar onder het zadel is. Wij lessen bijna precies zoals jij (heb je soms dezelfde instructrice Haha! ??), ik herken heel veel in jouw verhaal, we doen het bijna precies hetzelfde. Volgens mij prima dus! En ook mijn paard heeft nog steeds plezier en werkt nog graag voor me!

Wat duidelijk moet zijn, is wat je doel is. Ik rijd geen wedstrijden, maar wil mijn paard wel naar een bepaald niveau trainen. Ik kan me voorstellen dat die persoon die zo fanatiek rijdt, snel naar een hoog niveau wil (met alle gevolgen vandien...). Zelf ben ik van mening dat een paard het meest gebaat is bij een goede trainingsopbouw, die past bij wat het dier geestelijk ook aankan. Als jouw jonge paard er plezier in heeft, dan ben je goed bezig! Vergeet niet dat de basis (recht richten, ontspanning, takt, regelmaat etc.) ontzettend belangrijk is en fouten in de basis komen op hoger niveau altijd weer terug. Ik heb verder wel eens gelezen dat spieropbouw wel 6 maanden kan duren, dus daar moet je geduld voor hebben. Als je goed rijdt, komen die spieren vanzelf, het is geen doel op zich! Het is ook niet voor niets dat de echte top-dressuurpaarden de leeftijd van 10 jaar vaak al ruim gepasseerd zijn, kun je nagaan hoe lang een goede training nodig heeft... Als ik jou was, zou ik lekker blijven lessen bij de instructrice waar je nu zit. De basis is zooooooo belangrijk, als die goed is, dan kun je bij wijze van spreken al bijna een M- of Z-proef rijden, want alles klopt dan! Waarom heeft die eigenaar zo'n haast?

Pumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:24

Als ik jou verhaal zo hoor zou ik zeker bij je instuctrice blijven waar je nu bij lest.
Bij jonge paarden moet je echt voor alles de tijd nemen en afwisseling is voor alle paarden heel belangrijk hou oud ze ook zijn.

Als je op de manier van die andere instructrice gaat rijden is dat paard voor zijn achtste levensjaar kapot. En dan die 2 en halfuur rijden dan ben je toch niet goed bij je hoofd.
Dat meisje gaat toch ook geen 2 en halfuur intensief sporten, vind je het gek dat dat paard niet meer wil. Ik heb echt medelijden met dat paard.
Ga daar dus geen les bij nemen want dan is de plezier in paardrijden er snel af.
Veel succes met het rijden vooral zo doorgaan, en probeer die eigenaar omtepraten.

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 13:46

Ga mee met de de reacties die hierboven zijn vermeld. Zelf heb ik eigenlijk ook op dezelfde manier les als dat jij omschrijft.

Het is inderdaad belangrijk dat de basis er goed inzit en het paard dit dus ook makkelijk vind. Zodra dat goed is komt de rest vanzelf.

Ikzelf heb wat ik al zei op ongeveer dezelfde manier les. Daarvoor van iemand anders les gehad, maar dat klikte niet. Moest meer gaan afdwingen bij mijn paard, met als resultaat dat het paard eigenlijk alleen maar dwarser werd. Nu ik op deze manier les heb, heb ik een paard dat graag aan het werk is en ook eigenlijk alles voor me wilt doen. (soms een miscommunicatie omdat ze bijv. iets niet snapt). Moet wel zeggen dat dit inderdaad een langere weg is naar het resultaat dat je wilt bereiken, maar naar mijn inziens wel de correcte manier.

Wil alleen even toevoegen dat inderdaad je niet alleen bij jonge paarden veel geduld en afwisseling moet hebben bij de wat oudere paarden werkt dit naar mijn inziens ook perfect.

Je kan je paard wel drillen en in principe met ruk en pluk werk wel in de krul krijgen en laten wijken etc., maar op een bepaald niveau kom je jezelf echt tegen en werkt het nietmeer om op "trucjes" je proef door te komen. De basis is echt het allerbelangrijkste. Zodra deze goed is komt de rest eigenlijk vanzelf.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:04

Ik heb vandaag een uur gereden op een vierjarige en vind dat al lang. Was echt omdat ik een probleem had maar anders vind ik een half uurtje lang zat.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van iemand die tweeeneenhalf uur lest op welk niveau dan ook.
Rare mensen heb je toch.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:10

Ik vond het al veel toen je zei dat je een uur rijdt op dat jonge paard, laat staatn 2,5 uur.
Eerst lekker je basis in orde hebben en ik denk dat je huidige instructrice je daar veel beter mee kan helpen dan die andere.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:12

Katja schreef:
Ik heb vandaag een uur gereden op een vierjarige en vind dat al lang. Was echt omdat ik een probleem had maar anders vind ik een half uurtje lang zat.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van iemand die tweeeneenhalf uur lest op welk niveau dan ook.
Rare mensen heb je toch.

hierin ga ik helemaal mee!! ik heb zelf een 4 jarige en die rijd ik om de dag maximaal drie kwartier maar echt niet langer. je huidige instructie zou ik proberen te behouden.
wat een rare eigenaren heb je toch!! een paard wat net onder het zadel is kun je toch niet zo hard aan het werk zetten...hetzelfde als je ongetraind de marathon moet lopen...nooit goed dus!

zeker met deze temperaturen vind ik het belachelijk! de mijne staat al sinds zaterdag lekker stil en heeft dus een korte vakantie, geeft niks, s'avonds is het koeler dan kun je lekker rijden.

sterkte in ieder geval met je beslissing

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:22

klomp schreef:
Katja schreef:

Rare mensen heb je toch.

hierin ga ik helemaal mee!! ik heb zelf een 4 jarige en die rijd ik om de dag maximaal drie kwartier maar echt niet langer. je huidige instructie zou ik proberen te behouden.
wat een rare eigenaren heb je toch!! een paard wat net onder het zadel is kun je toch niet zo hard aan het werk zetten...hetzelfde als je ongetraind de marathon moet lopen...nooit goed dus!

zeker met deze temperaturen vind ik het belachelijk! de mijne staat al sinds zaterdag lekker stil en heeft dus een korte vakantie, geeft niks, s'avonds is het koeler dan kun je lekker rijden.

sterkte in ieder geval met je beslissing

Nou die dril instructie --> weg ermee, sorry dat ik het zo grof zeg, maar dat is paard naar de kl*te helpen.
Wees verstandig en blijf bij je huidige instructie en ga ermee verder, jij bent zelf wel zo verstandig dat je weet tot hoe lang je met een jong paard door kunt gaan, niet te lang en inderdaad veel afwisseling houd het leuk voor je paard.
Je paard geeft zelf al aan, hij heeft plezier in zijn werk, is jolig in begin en staat te trappelen om te rijden, nou betere paardentaal is er niet hoor!!!!!!!!! Luister naar je paard en naar je eigen hart, dit wil ik je met nadruk zeggen.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 14:29

Kitty schreef:
Ik vond het al veel toen je zei dat je een uur rijdt op dat jonge paard, laat staatn 2,5 uur.

Citaat:
En niet langer trainen dan drie kwartier tot maximaal een uur per dag.

Niet langer maar juist vaak korter!!!! Ik rij het paard gemiddeld zo'n vier keer in de week. Meestal train ik ongeveer 30 minuten per keer.

De dochter van de eigenaresse rijdt inmiddels net L met haar paard (na een stuk of 10 proeven in de B dus het gaat heel erg snel) en wil voor het eind van het jaar minimaal naar de M2.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:33

ik heb geen moment getwijfeld: bij de eerste instructrice blijven!!

een jong paard moet je niet zo streng behandelen vind ik het werk moet leuk blijven

sannewalter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 14:39

nou ik vind die manier waarop jou eigen instructrice te werk gaat super goed! je dwingt een klein kind toch ook niet te gaan lopen wanneer het jou uitkomt, en laat hem de afwas doe bij wijze van spreken??? die ander instructrice gaat echt grof te werk vind ik voor zo'n jong paard, en al helemaal met die slofteugel, ik heb daar zo'n hekel aan he, en paard op zo''n jonge leeftijd al verpesten! met een jong paard moet je wel wat werk doen, maar ook spelenderwijs, zoals balkjes draven, of een keertje buiten rijden, of wandelen o.i.d, dan blijft ie lol hebben in het werk!! ik zou maar bij de eerste instructrice blijven, als je je paard teminste niet wilt verkloten... succes!!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:56

[quote="menskeDe dochter van de eigenaresse rijdt inmiddels net L met haar paard (na een stuk of 10 proeven in de B dus het gaat heel erg snel) en wil voor het eind van het jaar minimaal naar de M2.[/quote]

Als ze op deze manier blijft rijden haalt ze dat niet, of het moet een heel braaf paard zijn die dit goed blijft vinden.

Als ik jou was zou ik zeker bij je eigen instructrice blijven lessen. Ik rijd mijn paard op deze manier, hij is ondertussen 9 en lekker vrolijk en enthousiast tijdens het rijden. En met zijn spieren zit het ook wel goed hoor, hij heeft een flinke hals en een lekker dikke kont van de spieren.

Als ik het verhaal lees van die tweede instructrice dan krijg ik moordneigingen, uit welke eeuw komt zij? Zulke mensen zouden nooit meer bij een paard in de buurt mogen komen. Bij ons in de buurt is ook iemand die zo les geeft, zelf kan ze op haar eigen paard niet meer rijden omdat die constant steigert... Maar het ligt niet aan haar, het ligt aan het paard...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 14:26

Als jij zo doorgaat krijg je paard ook spieren, daar hoef je niet 2.5 uur voor de drillen en verder ook alleen maar dressuuren.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 16:45

Ik ga mee met al het bovenstaande, je huidige instructrice lijkt me erg goed, met een goede vriendelijke instelling.
De andere instructrice daarentegen vind ik niet normaal meer, zoals je zelf al zegt kun je aan het paard zelf zien wat hij van de lessen vindt, helemaal niets dus. Als de eigenaresse zegt dat jij per se moet gaan lessen bij die ander instructrice en als je dat niet doet, dat je dan weg moet, dan zou ik weggaan. Je moet een paard niet de vernieling inrijden alleen omdat je het leuk vindt om met dit paard om te blijven gaan, jullie zouden er allebei geen lol aan beleven.

Het is toch jammer dat sommige mensen niet inzien dat dressuur ook voor een heel groot deel te maken heeft met de psychische gemoedstoestand van het paard, hoe meer het paard plezier heeft, hoe beter het gaat, dit zelfde geldt natuurlijk ook voor de ruiter.

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:34

dorientjuh schreef:
Als de eigenaresse zegt dat jij per se moet gaan lessen bij die ander instructrice en als je dat niet doet, dat je dan weg moet, dan zou ik weggaan. Je moet een paard niet de vernieling inrijden alleen omdat je het leuk vindt om met dit paard om te blijven gaan, jullie zouden er allebei geen lol aan beleven.

Nou de kogel is door de kerk. Ik heb de eigenaresse gisteren gezegd dat ik geen les ga nemen van de instructrice van haar dochter. Ze reageerde eigenlijk heel goed (alsof het haar niets uit maakte) en ik was echt helemaal opgelucht want het paard is echt hartstikke leuk en ik zou het echt heel jammer vinden als ik hem niet meer mocht rijden.

Kreeg ik vanmorgen een SMS met de volgende tekst:

Dat jij bij dat mens wilt blijven rijden moet je zelf weten maar ik laat mijn paard niet op deze manier verknallen. Met een paard moet je werken en niet spelen want daar schiet niemand wat mee op. Dus aan jou de keus les nemen bij ..... (andere instructrice ik zal hier geen namen noemen) en anders heb ik een andere ruiter op het oog.

Wat moet ik hier nou mee??

Gisteren leek ze het allemaal prima te vinden en dan nu deze reactie.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:42

Het geluk word jou niet gegund. Ze willen liever paard naar de klote helpen. Moeilijke keus, maar ik zou met zo'n instructie niet kunnen en willen samenwerken, ik zou niet straks de naam willen hebben, dat paard is naar de klote gereden (want de ruiter krijgt toch altijd de schuld!!)
Dus denk goed na over dit besluit.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 08:43

Daarbij is het nog lekker onpersoonlijk ook om het gauw via sms te zeggen en niet recht in je gezicht! Boos! Zegt genoeg over persoon zelf dus... Frusty

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 08:59

Bets schreef:
Het geluk word jou niet gegund. Ze willen liever paard naar de stinkmodder helpen. Moeilijke keus, maar ik zou met zo'n instructie niet kunnen en willen samenwerken, ik zou niet straks de naam willen hebben, dat paard is naar de stinkmodder gereden (want de ruiter krijgt toch altijd de schuld!!)
Dus denk goed na over dit besluit.

Ik heb zo les van mijn eigen instructrice en de eigenaresse gaat dan meestal mee dus ik zie haar straks waarschijnlijk. Oh ik weet echt nog niet wat ik ga zeggen. Het is een heel leuk paard, met een super en heel werkwillig karakter en gewoon een lieverd jeetje wat is dit moeilijk zeg. Aan de ene kant heb ik zoiets van ik train hem nu zoals het volgens mij zou moeten en hij reageert super dus waarom veranderen van instructrice als haar manier van lesgeven mij echt niet aan staat. Maar aan de andere kant als ik weiger met hem in die andere les te gaan rijden gaat iemand anders het doen dus wat schiet het paard daar mee op?? De les is maar een keer in de week dus ik zat al te bedenken: als ik er in de les nou gewoon de kantjes vanaf rij, dan kan ik hem de andere 6 dagen gewoon lekker blijven rijden zoals ik dat wil.

Wat zouden jullie doen in mijn situatie??

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:06

ben het helemaal met het boven staande eens! maar ja wel een moeilijke keuze ook niet eerlijk dat ze je die keuze laten maken! Boos!

als ik jou was zou ik naar me gevoel luisteren, miss ben je dan straks wel je paardje kwijt maar je kunt jezelf nog wel in de spiegel aan kijken in ieder geval en dan is er vast een ander paardje wat wacht op je hoe vervelend het nu ook is

succes!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:11

Dat laatste zat ik me ook te bedenken. Als je nou in de les gewoon halfslachtig haar opdrachten uitvoert en thuis op oude voet verder gaat....
Wie weet werkt het uiteindelijk niet, maar dan heb jij het in ieder geval geprobeerd!

menske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 09:59

Tja maar het druist wel in tegen al mijn principes.
Ten eerste vind ik dat je alleen les moet nemen als je ook daadwerkelijk wat wilt leren van de betreffende persoon en je vertrouwen hebt in zijn of haar aanpak.
Ten tweede moet ik dan ook geld gaan betalen voor adviezen die ik toch negeer.

Het blijft gewoon moeilijk maar ik zie de eigenaresse over een uurtje en ik heb nog geen flauw idee wat ik ga zeggen.

Waarom kan ze het me nou niet gewoon op mijn manier laten doen???

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:09

menske schreef:
Het blijft gewoon moeilijk maar ik zie de eigenaresse over een uurtje en ik heb nog geen flauw idee wat ik ga zeggen.

Waarom kan ze het me nou niet gewoon op mijn manier laten doen???

Nou je stelt hier de vraag, maar stel die aan de eigenaresse. Vraag wat het probleem nu precies is, zeg wat jij ervan denkt en wat jij voelt en misschien kun je voorstellen om tot een oplossing te komen omdat jullie beiden graag verder willen met dit paard. Kijk of je tot een compromis kunt komen. Leg je gevoel uit. Is niet altijd makkelijk, maar je kunt het proberen.