Overgangen!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anora

Overgangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 11:57

Mijn overgangen zijn niet zo mooi, weet iemand hoe ik hiermee om kan gaan, hoe ik ze kan verbeteren? Bij het rijden rij ik zoiezo veel overgangen, maar in de proef gaat het dan toch weer fout. Vooral bij het halthouden, dan is ze erg tegen de hand. Verdrietig

Stap naar draf: de eerste pas drukt ze haar neus uit.
Draf naar galop: haar oortjes in haar nek, en ze gaat hier juist veel te diep lopen. De hele galop heeft ze trouwens snel de neiging om te diep te gaan lopen.
Galop naar draf: ze 'valt' in draf.. Moeilijk om uit te leggen..
Draf naar stap: Anora drukt haar neus naar buiten, tegen de hand.

Dan had ik nog een vraagje: hoe rijden jullie "in vrije stap de rijbaan verlaten"? En hebben jullie er wel eens hoger als een 6 voor?

Alvast bedankt! Haha!

M3isSi3j

Re: Overgangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:10

Als ik het zo lees krijg ik het idee dat je paardje gewoon niet goed aan je hand doordat die vast houd in de bovenlijn. Wat je dus moet doen is minder met je handen, deze hebben enkel een constante aanleuning met de mond en verder doen ze niets. Begin eerst met rechtrichten en als je overgangen en schijnovergangen rijd doe je dit enkel met je been en zit hulpen zodat je paardje vertrouwen krijgt in je hand en zn rug gaat los laten. Pas als die dat doet zal die nagevelijk worden.

Als die nagevelijk is kan je wat meer zn achterhand erbij schakelen zodat die richting de verzameling gaat. Dit heeft die nodig om aan te sterken in de achterhand voor een goede overgang. Ook dit krijg je weer voor elkaar door veel overgangen en schijnovergangen te rijden dus wat dat betreft ben je goed bezig.

Hoe je goed kan oefenen dat je paardje netjes aan je hand blijft bij halthouden is door een pasje te gaan wijken en tijdens het wijken stil te zitten me je stem en zithulp. Als die nou netjes nagevelijk blijft beloon je hem goed en stap je weer weg. Als die nou met zn hoofd omhoog komt zet je hem een pasje terug zodat je weer zn achterhand activeerd en hij terug over zn rug komt.

Bij de overgang van stap naar draf moet je zorgen dat je hem goed bij elkaar heb in stap. Draaf de eerste paar keer aan in een wending zodat zn achterbeen er al wat meer bij is en als die nog zn rug eruit duwt kan je net als bij het halthouden hem gewoon eerst een pasje schouder voor zetten en zodra je afwend om de volte in te zetten draaf je weg. Doet die zn hoofd omhoog zet je hem terug naar het halthouden, des noods een stapje achterwaards en als die weer aan de hand is draaf je weer weg. Dit hou je vol tot je een mooie overgang hebt.

De overgangen naar galop zijn altijd moeilijk voor paardjes die niet goed rechtgericht zijn en dus niet in balans. Ze hebbe niet het everwicht en de kracht om netjes aan te springen en hier moet je dus hard aan werken. Spring vaak aan en voordat die hard kan zet je hem al weer terug in draf. Ook werkt het vaak goed voor een paardje om vanuit stap aan te springen zodat ze beter op hun achterhand komen. Als je nou terug gaat naar draf en je paardje zet het op het lopen: gelijk weer terug naar halt houden, eventueel een stapje achterwaards en dan weer netjes weg draven. Als je nou merkt dat die na een paar keer terug rijden naar halt houden in stap al netjes begint na te geven mag jeook vanuit stap weer weg draven. Wat betreft het achter de LL duiken n galop: heeft ook met kracht vanuit de achterhand en everwicht te maken. Spring enkel aan als zn hoofd omhoog is en zn neus voor de LL, zodra je merkt dat die er achter duikt gewoon weer terug zetten en opnieuw aangaloperen.

De overgang van draf-stap komt die weer tegen de hand. Rij hem dus terug op je zit en niet door middel van je teugel hulpen. Zodra die tegen de hand komt gewoon weer terug naar vore rijden en opnieuw beginnen.

Kortom: komt je paardje bij overgangen naar vore toe tegen de hand: terug zetten en opnieuw beginnen. Komt je paardje met terug rijden tegen de hand: weer naar vore toe en opnieuw beginnen.

Ik hoop er wat mee kan! voor de vrije stap: gewoon lekker zn neusje naar de grond laten zakken, contact houden en voorwaards blijven. dus lekker onspannen maar wel contact en voorwaards!

Succes

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:45

Hoef hier bijna niets aan toe te voegen M3isSi3j Haha! ! Krijg zelf sterk de indruk dat je te veel met je handen rijdt en dat je dus je benen er beter aan moet houden. Als je paard in galop naar beneden duikt, dan drijf je hem volgens mij niet genoeg voorwaarts, dus niet genoeg tegen je hand aan. Drijven totdat het hoofd weer omhoog komt en desnoods wat pasjes verruimen als je aan het oefenen bent. Komt ie omhoog en in de goede houding, dan daar proberen te houden door je hand te ontspannen en je been er goed bij te houden. Suc6

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 12:49

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 16:38

Hey!
Bedankt voor jullie reactie's!

Ik zit eigenlijk vrij weinig in haar mond, en doe meer met mijn benen. Maar ik vind het nog wel moeilijk om overgangen op mijn zit te rijden, want daar reageert ze nog niet echt goed op. Ze wordt ook 2 keer in de week gereden door de dochter van haar eigenaresse, zij is 9 of 10. Ze rijd haar nog niet echt super, dus kan ik haar corrigeren. Daarom is het voor mij ook stukke moeilijker om haar correct te laten lopen.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 16:42

Ohja, ik was nog een belangrijk detail vergeten: Anora is al 23, dat scheelt natuurlijk ook. Ze is niet stijf, maar echt soepel is ze nu ook al weer niet.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 19:30

Dat dat meisje van 9 jaar er op rijdt maakt echt niets uit hoor dan hoef jij haar heus niet weer te corrigeren.De pony weet wel wanneer jij er op zit of dat meisje en het is alleen maar mooi dat ze wat extra beweging krijgt.

Wat wel kan uit maken is haar leeftijd.Omdat ze al wat ouder is moet je goed de tijd nemen om goed los/warm te rijden.En ook altijd goed uit stappen 15 minuten ten minste dan heeft ze minder kans op stijve spieren en wil het rijden de volgende dag ook makkelijker.

verder legt M3isSi3j het heel goed uit.Lees dat maar eens een paar keer door en probeer het zo aan te pakken.

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:02

Oke..

Maar ik vind dat het meisje eigelijk wel degelijk uitmaakt..
Een tijdje terug nog, galopeerde ze haast alleen maar, en als ik er dan op ging rijden, wilde Anora ook alleen maar galoperen..
Gelukkig doet ze dat nu niet meer Knipoog

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 20:03

Maar wel bedankt voor je tip Haha!