dressuur met touwhalster?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

dressuur met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 19:37

Aangezien het paardje waar ik nu op rij, redelijk hard word gereden met een bit, vind ik het zelf niet leuk meer met bit. Ze hangt enorm en wordt kregelig.
Dus had ik de vraag of ik misschien eens mijn touwhalster kon uithalen en proberen haar wat te ontspannen als dat mag van de eigenaar;
Heeft er iemand van jullie ervaring met aanleuning krijgen met een touwhalster en welke oefeningen je zoal kan doen?
Op de grond zijn we al redelijk ver met grondwerk, dus de gewichtshulpen en wijken voor druk enzo snapt ze best. Alleen moet het allemaal zonder getrek in de mond..

M3isSi3j

Re: dressuur met touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:50

Ik zou dan enkel geen touw halster nemen maar eentje die goed is onderlegt. Doordat het halster los zit gaat het schuiven en zn touwhalster misschien uiteindelijk schuren of snijden.

Mischien is een zachte hackemore ook wel een goed idee? is het net wat duidelijk dat met een halster..

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:07

Van een goed gebruikt touwhalster krijgt zowat geen enkel paard schuurplekken hoor. Ik rijd alleen maar met een touwhalster, nageven gaat hiermee prima, MITS je de juiste voorbereiding hebt getroffen (maar dat is met een bit netzo natuurlijk).
Een touwhalster ligt keurig stil om het hoofd als je de goede maat hebt, omdat het zo licht is heeft een paard er geen last van en in vergelijking met een stalhalster kan je er hele precieze hulpen mee geven omdat het soepel is en geen gespen heeft. Ook kan je er, indien nodig, een 'strengere' hulp mee geven. Als je iets plats gebruikt kan een paard daar makkelijk tegenin gaan hangen zonder dat dat onprettig aanvoelt.
Maar zodra iemand ermee gaat rijden zoals dit paard nu met bit gereden is of werd, dan zal hij hier net zo hard op worden als op een bit. Een ander bit, of juist geen bit, is geen wondermiddel, het wondermiddel is degene die hem berijdt.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 22:10

Ik rijd zelf ook regelmatig met een touwhalster... voor dressuur zou ik de nieuwere versie gebruiken (weet even niet de naam meer)
Bij mij valt het schuren mee hoor... het schuift helemmal niet veel omda ik amper aan het hoofd kom...
ik ga helemaal mee met Elise

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 08:53

Ja, idd, degene die erop rijdt zorgt voor de hardheid. En dat is nu juist mijn probleem. Ik rij veel zachter dan zijn lesgeefster en ervaar het rijden met bit echt als een trekspelletje. Ze is altijd al wat zenuwachtig aangelegd, is een dravertje, en met dressuur gaat het redelijk goed, maar te gespannen naar mijn zin.
Elise, werkt het nageven dan met druk geven en loslaten?
Houdt je dan een zacht contact of laat je dan volledig los?
Bedankt!

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:06

Als je paard niet lekker nageeflijk is op een hoofdstel, is het onwaarschijlijk dat het wel lekker nageeflijk zal worden op een touwhalster. Ik zou proberen de oorzaak aan te pakken zonder allerlei toeters en bellen.

_Katinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 09:39

KindnessM schreef:
Ik rijd zelf ook regelmatig met een touwhalster... voor dressuur zou ik de nieuwere versie gebruiken (weet even niet de naam meer)
Bij mij valt het schuren mee hoor... het schuift helemmal niet veel omda ik amper aan het hoofd kom...
ik ga helemaal mee met Elise

Bedoel je een Cross Rope Briddle ?

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 11:08

Inferno schreef:
Als je paard niet lekker nageeflijk is op een hoofdstel, is het onwaarschijlijk dat het wel lekker nageeflijk zal worden op een touwhalster. Ik zou proberen de oorzaak aan te pakken zonder allerlei toeters en bellen.

dat doe ik juist, ik doe het bit weg Haha!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 11:44

Juist, pak de oorzaak aan zonder toeters en bellen: dus met een goede basis.

Een goede basis is in dit geval EERST het leren wijken voor druk, vanaf de grond. En daarna kun je met een touwhalster gaan rijden.

Wanneer jij een touwhalster gebruikt en je lesgeefster nog steeds een bit, zal het verschil voor je paardje ook duidelijker zijn. Zo heb jij niet de gevolgen van een 'harde aanpak' van je lesgeefster.

Een cross-rope-bridle werkt ongeveer hetzelfde als een touwhalster. Een bitless-bridel (met kruistouwtjes en 'katrol werking') is alleen geschikt wanneer je ervaren bent in het rijden met touwhalster.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 12:00

Op de grond kent ze prima alle hulpen voor wijken en nageven op druk, dus ik ben benieuw hoe het met rijden afloopt! Zaterdag neem ik fotos! Ik hoop dat ik een verschil kan bereiken, zodat het prettiger voor haar wordt en voor mij. Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 14:51

Ahum.. Nageven op druk?!?
Lijkt me nou niet echt de goede manier om je paard te laten nageven..

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 14:56

dan wel door met een bit in zijn mond te trekken?

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 17:48

Ik rijdt mijn paard ook altijd met een touwhalster en dat gaat heel goed. Wanneer mijn paard goed loopt heb ik helemaal geen druk meer op de teugels, dus volledige onspanning. Ook probeer ik zoveel mogelijk met neckreining te rijden, zodat ik zo weinig mogelijk aan het halster hoef te komen.
Maar verder kun je alles met touwhalster doen hoor. Waarschijnlijk zul je wel zo nu en dan wat gekke reacties krijgen haha.. Mensen vragen mij heel vaak of het wel vertrouwd is enzo met zo'n halstertje. Maar als je wil kun je best wel heel veel druk uitoefenen. Maar mijn paard vindt het wel veel fijner met touwhalster. Het bit heeft hij nooit erg leuk gevonden en hij loopt super met een touwhalster.

Groeten Alline

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 17:56

bedankt!

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:28

dorientjuh schreef:
Ahum.. Nageven op druk?!?
Lijkt me nou niet echt de goede manier om je paard te laten nageven..

Ik denk dat jij hieruit proeft 'zijn hoofd naar beneden trekken' maar dat bedoelen we niet Lachen

Kijk, als je op de grond staat en je wilt dat je paard een stapje naar achteren zet dan duw je met je hand op zijn borst. De meeste mensen beginnen gelijk met flink hard duwen, waarom weet ik niet maar zo is het. Dit terwijl een paard zo gevoelig is (hij voelt een vlieg landen op zijn huid!) Als je iedere keer eerst heel zachtjes zou duwen en die druk zou opvoeren tot hij het stapje zet en dan gelijk je hand weghaalt, pas dan kan een paard leren dat hij beter bij die lichte druk al een stapje kan zetten want dan komen die vervelende nagels niet in zn vel te staan Knipoog
Precies hetzelfde werkt het met een halster (of bit, of wat dan ook) je voert de druk heel langzaam op en zodra er een reactie komt laat je direct los. Het paard kiest er dus zelf voor of hij veel druk wil.

@Astragirl: eerst laat je direct los als hij 'zacht' aanvoelt, dus als hij nageeft op de druk. Als het voor hem duidelijk is dat wanneer hij lichte druk voelt hij zijn hoofd naar beneden moet bewegen kan je contact houden en vervolgens kan het ook in stap, draf, ect. Lachen
Neem er echter ruim de tijd voor en persoonlijk zou ik altijd eerst beginnen met allerlei oefeningen op de grond.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 08:28

ja, op de grond zullen we best eerst eens oefenen. De oefeningen zonder touwhalster kent ze al, nu nog met ... Lachen Ik maak er ook filmpjes van als het kan.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:54

Veel plezier en succes Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 21:48

Ja Elise, dat dacht ik inderdaad, maar bedankt voor de uitleg nu snap ik wel wat er bedoeld wordt. Knipoog