Hoe kunnen we wendy beter naar de stap krijgen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabine_Jane

Hoe kunnen we wendy beter naar de stap krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 18:35

Wij hebben een merrie van jaar. Met longeren wilt ze niet goed naar de stap gaan. we zeggen de heletijd op een rustige toon 'hooohooh stap' maar ze blijft gewoon door draven. Als ze eindelijk naar de stap is valt ze helemaal naar binnen of gaat gelijk weer draven... Weten jullie hoe we dit kunnen oplossen?

Met rijden doet ze het wel gewoon, dus misschien snapt ze het niet helemaal....

We longeren trouwens met longeersingel en hoofdstel!!!

liesje1986

Re: Hoe kunnen we wendy beter naar de stap krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:27

van hoe oud?
Gewoon blijven belonen als ze stapt en soms vriendelijk, soms wat dringender blijven vragen of ze een overgang terug wil maken.
Longeer je ook met 2 lijnen? Dan wordt het alweer wat makkelijker, omdat ze wat meer opgesloten zit. Ook een heleboel andere overgangen blijven maken, zodat ze goed op jullie blijft letten en in het algemeen nog beter gaat luisteren.
En als ze naar binnen valt, een stap naar haar toe zetten of haar met je hand opzij vooruit sturen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 20:51

Jah, ik raad je ook aan om haar vriendelijk doch consequent te vragen naar buiten te blijven. Elke keer bij de overgang naar stap de zweep erbij houden en stap naar voren doen zodat het paard bij jou uit de buurt blijft.

Als de overgang tussen draf en galop wel goed gaat kan het ook helpen om deze overgang te maken met het commando hoohoohoo. Dan gaat ze op een gegeven moment hoohoohoo assoiseren met het teruggaan...

Als dit allemaal niet helpt, en ze doet het onder het zadel niet, dan raad ik je aan om haar een keer te longeren terwijl ze gereden word. Dan kan de ruiter haar duidelijk maken dat ze op de buitenkant van de volte moet blijven, en het gewicht gebruiken om haar terug te nemen, en de longeur geeft de commando's.

Voor zover ik begrijp uit je verhaal is je paardje nog ietsje jng voor de dubbel dus dat ga ik niet adviseren, omdat ze *denk ik* naar voren schiet bij de longe achter haar billen, en krijg je haar helemaal niet meer terug. Sommige mensen denken dan: Het paardje stopt vanzelf een keer met lopen, maar er zijn uitzonderingen die pas stoppen met rennen als ze erbij neervallen, letterlijk...

In ieder geval veel succes met je paardje!

Sabine_Jane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 08:46

Dank je wel ik ga het proberen... Knipoog

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:27

Je moet gewoon, als je terug naar stap wilt, de longeerlijn wat laten vieren. Je moet juist niet gaan trekken, want dan trekt ie terug en gaat ie alleen maar sneller lopen. Gewoon geduld hebben en als ie echt niet wil luisteren, moet je met iemand naast het paard gaan trainen.
En bij het binnenvallen, zou je hem moeten wegdrijven met de zweep. Je zwaait dan met de slag naar hem toe. Wel zachtjes, anders gaat ie weer draven. Je moet ook niet klapperen met de zweep, daar wordt ie paniekerig van.

Succes!!