Vierkant stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Vierkant stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:43

Als ik mijn paard stilzet staat hij altijd met één been helemaal naar achter, als ik hem dan een pas achteruit zet staat hij weer met het andere been naar achter. We hebben laatst een heel tijd geoefend maar we gingen maar heen en weer en het had niet echt enig succes ofzo. Heeft iemand tips? Het banketstaaf is ook dat ik geen spiegel in de bak heb dus ik moet me steeds omdraaien en onder hem kijken of hij recht staat, het is niet echt makkelijk te voelen.. argh... Aan de hand gaat wel dan moet ik gewoon een tik tegen het achtergebleven been geven en dan zet hij hem op de plaats maar hij begrijpt niet dat hij dat standaard moet doen, vierkant staan.. hoe hebben jullie dit gedaan met je paard? op deze manier gaat het een jaar duren voordat hij het eenmaal door heeft denk ik.. Slapen Slapen THNX

_Katinka

Re: Vierkant stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:46

Hey!
Ik heb juist hetzelfde probleem! En als ik haar een tik geef om bij te zetten snapt ze gewoon niet wat ze moet doen Verward .

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:07

Tja, komt tijd komt raad. Op het moment dat je paard rechter wordt in het gewone werk en je een overgang gesloten kan rijden zal het paard over het algemeen 'vanzelf'vierkant halthouden. Dat is dan ook rijkunstig juist vierkant halthouden.

Daarnaast of beter gezegd daarvoor kan je het paard ook een kunstje leren. Door iemand van de grond af te laten helpen met een stokje om de benen eronder te zetten. Dit kost doorgaans ook heel veel tijd en ik denk dat het beter is om gewoon te wachten tot je je paard beter voor elkaar hebt. Gaan hangen om te kijken of je paard vierkant staat is overigens funest om het hem aan te leren. Je brengt hem dan alleen uit balans en leert hem juist of scheef te gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:13

klopt astridh

En altijd naar voren oplossen, dus geen pas achterwaarts
Als hij leert vierkant te gaan staan door 1 been achterwaarts bij te zetten, is de jury ook weer niet blij Lachen

Wat mij trouwens heeft geholpen is voelen dat eerst achter goed staat en dan als het ware voor pas bij te laten zetten
Andersom dan dat vele doen (maar ja ben dwars)

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:26

Hmm volgensmij is mijn paard wel redelijk recht enzo maar hij heeft gewoon ook een probleempje met stilstaan, hij wil ook niet graag stilstaan, en als hij dan stilstaat dan staat hij dus vaak in de - meteen weer wegloop - houding.. Ik rij hem nu ook al weer een jaar of vijf, het wordt gewoon tijd dat hij vierkant stil staat hihi! Clown De andere overgangen gaan wel goed.. maar misschien dat ik het gewoon heel veel moet oefenen, soms staat hij namelijk ook wel gewoon (perongeluk Tong uitsteken ) vierkant stil, het probleem is dus alleen een beetje dat ik het niet kan controleren.. hij weet niet dat het Braaf is als hij vierkant staat, hij denkt dat het niet uitmaakt! En ik voel dus ook niet goed wanneer hij hij vierkant of scheef staat.. (even op de psychologische tour whaha) Ik kan wel veel oefenen met stap-halt overgangen en misschien gaat het dan wel beter... maar als ik hem dan steeds scheef laat halthouden leert hij het toch nooit???

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:32

Het gaat juist vaak makkelijker met een overgang vanuit de draf. Als je probleem is dat het paard weer in de 'wegloop'stand gaat dan moet je toch echt wat strenger zijn. Vanuit de draf halthouden (let erop dat je zelf goed recht blijft zitten!!) en in het halthouden gewicht op de achterhand houden. Als het paard zich van de achterhand af zet (gewicht op voor gooit) even wat strenger inkomen met je hand (halt = halt), daarna meteen weer ontspannen, evt enkel pasje achterwaarts.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 08:40

altijd je benen er aan... Wij zijn er nu ook mee bezig.. Als je halt wilt houden, voor sluiten en zorgen dat zn achterhand idd nog wat doorloopt. Jij moet als het waren (denkbeeldig) op zn kont gaan zitten. Dus benen er aan...

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 09:00

@ this is me: ben ik het niet helemaal mee eens. dan ga je gas geven en tegelijkertijd rem je van voren. Als je teveel je been erbij moet houden tijdens een overgang betekent het dat hij al niet genoeg voorwaarts is en voorwaarts meedenkt.
Ik geef ook weleens been tijdens een overgang, maar zorg er wel voor dat ik voor nog lucht heb. Pas als been eraf is vang ik hem voor weer op wordt luchtig in mijn hand en maak ik de overgang op mijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 09:02

Maar de meeste vergeten de hele voorwaartse drang en denken alleen maar aan de voorkant bij het terug komen Lachen

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 09:10

aha Knipoog
Een voorwaarde voor een goede overgang is het voorwaartse. Ook bij het terugkomen. Ik rijd liever een actieve overgang wat niet helemaal vierkant is, dan het focussen op die beentjes.
Is die overgang niet actief genoeg, ga ik weer verder met wegrijden en (voorzichtig) terugkomen.

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 11:20

Hmm ik denk dat ik me inderdaad iets te erg focus op de voorhand, hij staat voor namelijk altijd recht, ik denk dat ik maareens ga proberen om met mijn benen achter de singel de achterbenen onder te drijven als hij voor al stilstaat. Ik ga het binnenkort even oefenen (eerst herexamen maken Verdrietig maar het lijkt me wel een goeie!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 13:01

Rijd eerst eens een paar schijnovergangen. Van draf naar bijna stappen en dan weer wegdraven. Dit een paar keer snel achter elkaar. Gaat dit goed en blijft je paard hierin actief, dan sluit je hem een keer helemaal door naar het halthouden.
Grote kans dat hij heel netjes vierkant halt houdt.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:05

mijn paard kon tot voor kort niet halthouden, errug irritant want stond eigenlijk altijd in de starthouding om weer weg te lopen, heel fijn op wedstrijd..

Maar we hebben het nu voor elkaar ! Ik moet zorgen dat ik naar het halthouden toe mijn bekken iets kantel, hierdoor kantelt mijn paard haar bekken iets mee waardoor achter eronder blijft en ze dus nu keurig netjes kan halthouden ! Mijn instructrice doet integrated riding dus echt vanuit je lijf en zit, en ik heb er nu al zoveel van geleerd ! Voorheen altijd 5 en 4 -en op wedstrijd en nu afgelopen weekend een 7 voor halthouden !

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 15:32

Bombarie schreef:
Het banketstaaf is ook dat ik geen spiegel in de bak heb dus ik moet me steeds omdraaien en onder hem kijken of hij recht staat, het is niet echt makkelijk te voelen

Toch hoor je dit wel voelen.

Wat bij mij hielp was in stap, draf en galop en als ik dan wilde halthouden dan gaf ik een kleine op houding en als het paard stilstond gaf ik meteen na dus deed ik mijn hand open terglijkertijd gaf ik nog wel druk met mijn been. en deed ik mijn ogen dicht om te voelen of hij recht stond....ogen dicht is bij mij niet meer nodig.

Soms helpt het ook door naar voren te rijden stil te zetten en meteen achteruit dus niet eerst stil staan dan meteen naar voren en na 4 passen stil zetten dit een paar keer herhalen dit wilt ook wel eens helpen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:21

Wat ik altijd doe: eerst actief stappen waarbij ik tactmatig drijf (linkerschouder van je paard gaat naar achteren, dan drijf je met je linkerkuit, rechterschouder naar achteren, rechterkuit). Dan voer ik de kuitdruk wat op, kantel mijn bekken wat naar achteren en maak een halve en daarna een hele ophouding. Negen van de tien keer staat mijn paard dan vierkant, ik geef na en ze wordt uitbundig beloond Haha!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:37

runningkawa schreef:
Maar de meeste vergeten de hele voorwaartse drang en denken alleen maar aan de voorkant bij het terug komen Lachen

Ja dit is een veelvoorkomende fout. Maar wat men ook vaak vergeet, als paard onvoldoende rechtgericht is en niet op 2 teugels, dat paard ook niet vierkant zal gaan staan.
Los inderdaad alles voorwaarts op. Schijnovergangen rijden en actief maken van achteren en voorwaarts blijven drijven tot je paard stil staat. Je duwt als ware vanuit de achterhand naar voren toe en omdat de hand van de ruiter stilstaat (GEEN TREKKEN DUS) moet paard meer onder komen en zal makkelijker vierkant gaan staan. Succes ermee.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:14

Als het paard volledig los en ontspannen gemaakt is, op de goede manier nageeft en aan de teugel is, dan zal het paard vanzelf vierkant halt houden.

Als het paard en / of de ruiter niet soepel en ontspannen en los is, dan zal het paard niet vierkant halt houden. Voor het gemak wordt vaak halthouden met te veel ondersteuning van te veel hulpen geleerd. Aan de manier van halt houden zie je wat er met het paard en / of de ruiter rijtechnisch nog niet in orde is. Ik bedoel niet dat alleen het halt houden fout is, aan het halt houden is te zien of de onderliggende oefeningen goed zijn gedaan en wat er fout is gedaan.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 14:16

je moet hem goed van achteren naar voren rijden. dus goed been erbij houden, en van voren een beetje sluiten