Paard wil de hoeken niet door en steigerd.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard wil de hoeken niet door en steigerd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:02

Heb nu zo'n 3 maal meegemaakt dat mijn paard tijdens het rijden echt niet de hoek door wil aan de voorkant van de bak. Meestal met rijden en tijdens les wil ze dat ook niet ze vind daar altijd wel iets eng maar dan is dat gewoon met buitenteugel en binnenbeen op te lossen.
Maar eergister had ze dus zo'n dag dat ze dus echt niet wou. Tijdens zo'n bui wil ze ook maar al te graag rennen en heb haar flink laten galloperen al bokkend. Was 3 kwartier bezig haar de voorkant van de bak door te krijgen. Ze wil dan de voorste helft van de bak niet in probeer dan een volte op het midden van de bak te rijden en zo langs de enge voorkant van de bak te rijden om ze te laten 'wennen' maar zelfs dat wil ze niet meer. Nu heb ik altijd geleerd dat je je paard nooit zn zin moet geven maar kwam na 3 kwartier nog niet verder dan de helft van de bak Boos! Op een gegeven moment werd ze steeds opgefokter ik probeer ze dan toe te staan en naar voren te drijven omdat ze dan gewoon achteruit of op zij wil maar dan wil ze dus gaan steigeren. Gister ging het best hoog en schrok wel ervan. Toen ze naar beneden kwam toch de hoek door gekregen maar in de 2e hoek begon ze weer te steigeren. Toen ben ik afgestapt was alleen en bang om achterover te klappen. Maar heb ze dus wel dr zin gegeven na 3 kwartier 'vechten'. Heb vanmiddag les (iedere week les) maar dan flikt ze het nooit. Wat nu?

newie

Re: Paard wil de hoeken niet door en steigerd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 12:24

oei, lastige situatie..
leg het ook even aan je lesgeefmens voor, zij kent ook het paard en kan je misschien een goeie tip geven.
Kun je hem niet eventueel achteruit naar de hoek krijgen?
dat doe ik zelf nog welleens als ik mijn paard buiten ergens echt niet langs krijg..
Als je dan bent waar je wil zijn, meteen lekker vlot een oefening vragen, en doorrijden alsof je gek bent?
misschien dat je dat eens kunt proberen?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 13:03

Ga het vanmiddag idd even aan mijn instrutrice voorleggen. Vind het toch moeilijk wil ze niet haar zin geven maar vind dat steigeren wel errug eng. En 3 kwartier 'vechten' met je paard zonder resultaat is ook niet fijn. Het rare is dat dit echt buien lijken te zijn. Ze wil eigenlijk iedere dag er wel tussen uit aan de voorzijde van de bak maar zo extreem als deze keer brrr.
Ga dat achteruit rijden misschien ook wel eens uitproberen. Dat afleiding geven door door te blijven rijden en oefeningen blijven doe ik eigenlijk altijd al. Probeer zelden een hele ronde te rijden rechtuit zonder oefening te doen.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:05

Wat mijn lesgeefmens altijd roept en wat bij de mutshaf van mijn vriendin altijd wel helpt is: niet op reageren. Geen aandacht aan geven, gewoon maar doorrijden. Die hele hoek is er niet en kan je ook geen barst schelen. Hoe meer je erop gefixeert (raar woord) raakt om die hoek door te moeten hoe meer het een gevecht wordt (wat het paard dan toch wel wint).
Nou moet ik zeggen dat ik er met mijn pony sowiezo nooit last van heb maar heb een tijd die haf gereden en daar hielp het wel degelijk bij als je er gewoon niet op reageerde.
Misschien heb je dit al lang gedaan hoor, ik hoop dat je instructrice nog een idee heeft.

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:11

Is je paard echt bang in de hoeken of wil ze gewoon tegendraads zijn? Als het dat laatste is kun je je paard best helemaal vastzetten (met je handen en benen) en echt pitsen. Flame heeft ook wel eens zo tijden dat ie niet de hoek inwil en dan doe ik beide handen naar de kant vd hoek toe en geef ik hem eens een flinke schop met m'n binnenbeen dat ie wel opzij (dus de hoek) in MOET gaan en dan begint ie vaak ook te trippelen en wil die ook omhoog gaan mr dan hou je hem vast met je benen en doe je je handen naar voor (dat ie niet kan steigeren) tot hij trg normaal doet en dan beloon je hem heel goed! en dan gaat ie er de volgende keer wel in denkk (Flame alleszins toch Knipoog)

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 16:19

nou ik weet niet of het wel zin heeft om je paard zo te behandelen en je handen vast te zetten maar ieder zijn iegen manier.
Maar hoe is het met lessen gegaan vanmiddag

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:39

Ik vind dat wel een goeie manier, om je handen en benen zo vast te zetten dat ze wel móet. Ik denk dat het gewoon aanstellerij is, zolang je er niks aan doet wordt het waarschijnlijk erger.
Ik heb wel eens met een manegepaard (ja, da's altijd anders) gehad dat hij niet normaal wou doen in zijn eentje in de bak. In de lessen is hij super braaf en rijd ik zelfs zonder zadel, maar als ik aan het vrij rijden ben gaat hij helemaal flippen, alleen maar crossen, niet meer de hoeken in willen en al helemaal niet het voorste deel van de bak. In stap kan ik wel een fatsoenlijk rondje rijden, maar zodra ik ga draven dan gaat het al fout en voel ik het paard zich al aanspannen. Steigeren doet hij gelukkig niet, maar het is alsnog niet fijn. Toen ik afstapte en met hem in een kleinere bak ging rijden, ging alles opeens helemaal weer goed.
Weet niet of je er wat aan hebt, maarja...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:44

Met lessen doet ze het dus niet dat is best wel irritant. Vandaag en gister was ze supermeegaand met rijden. Ze blijft wel kijken voor in de bak. Er verandert niets aan de omgeving maar het blijft er spannend. Toch heb ik het idee dat ze mij in de maling neemt anders zou het probleem zich iedere dag voordoet. Volgens mij instructrive heb ik eergister goed gehandelt door toch af te stappen na de 2e keer steigeren. Er was niemand op het erf en je zal maar iets breken. Ze denkt dat ik het goed aan heb gepakt want anders had ze het met de les nog een keer gedaan. Ze moet toch door heel de bak van mij hoop dat ze dit niet vaker gaat doen .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 20:50

Als het met de les wel goed gaat, dan komt dat waarschijnlijk dat jullie allebei goed worden bezig gehouden tijdens de les en daardoor minder problemen hebben met de 'enge kant'.

Je weet dus eigenlijk dat het voornamelijk aan jouw rijtechnische vermogens ligt om haar langs de enge kant te laten lopen, immers, met les doet ze het wel Pling. Een paard denkt volgens mij ook niet in termen als 'in de maling nemen'. In de les vind ze het spannend maar gaat er langs, dan wordt ze dus goed genoeg bezig gehouden om meer op de ruiter te letten ipv op de omgeving.

Hoe ik het zelf zou oplossen wisselt per paard en per situatie. Ik geloof niet zo in 'niet toegeven want dan heeft hij gewonnen'. Een paard denkt volgens mij niet zo in 'gewonnen' of 'verloren'. Hetzelfde met 'in de maling nemen'.
Bij mijn eigen paard zou ik het oplossen door eerst een paar keer in stap erlangs te gaan (veel stelling naar binnen vragen, buitenteugel, binnenbeen), als dat goed gaat in draf en galop. Verder als hij het niet wil dan inderdaad even iets anders doen en daarna weer terug naar de enge plek.

De vorige merrie had ook dergelijke momenten. Daar zat een flinke kop op waardoor ik ook nogwel besloot om dan maar die hoek van de bak voor die dag even te vermijden (maar dan wel flink aan het werk te zetten op een andere plek in de bak Knipoog ).

Echt de confrontatie opzoeken en er doorheen duwen heeft niet zo vaak effect. Vaak winden ze zich dan juist op en wordt het een groter punt dan dat het eigenlijk is.

Steigeren vind ik erg gevaarlijk, dus ik zou er in jou geval voor kiezen om niet de confrontatie aan te gaan en het steigeren te vermijden (en dan lekker met je les langs de 'enge kant' te rijden).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 20:59

Maar gister en alle andere dagen dat ik haar heb ging het rijden wel. Eergister en nog 2 andere keren gebeurde het dus dat dit voorkwam. Als ik niet op de plek wat eng is kan rijden kan ik alleen op de achterste helft van de bak blijven, zelf een volte op het midden lukte niet.
Zit trouwens te denken kan het zijn dat ze beledigd is dat ik een dag niet ben geweest? Toevallig alle 3 de keren gebeurde het de dag nadat mijn verzorgster was geweest of is dat ver gezocht?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:05

Kan. Hangt ervanaf hoe je verzorgster het aanpakt. Kan best zijn dat ze wat minder streng is dan jij waardoor jij een probleem krijgt op die ene zijde. Kan ook zijn dat ze juist wat handiger is en wat beter kan rijden waardoor Kaylee bij jou dingen probeert die ze nooit zou doen bij je verzorgster. Lastig zo te zeggen.

Daarnaast, het is een merrie en merries kunnen hun buien hebben (alle paarden trouwens Haha!). Als het normaal gesproken wel goed gaat en slechts incidenteel een probleem is dan zou ik er geen punt van maken Lachen.

Waardoor is die kant van de bak eng? Balen kuil met klapperend plastic? Auto's die snel optrekken? Geiten in beeld? Rennende paarden in de paddock? Als je weet wat er eng is dan kun je daar ook op inspelen in je rijden Lachen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:14

Kan er maar niet achterkomen wat er in ene eng is op zo'n moment maar soms schrikt ze in de bak al van een kikker of eend die plontst dingen die jezelf niet eens opvallen en kunt achterhalen vaak.

Mijn verzorgster heb ik pas 2 maal zien rijden. 1 maal toen ze voor het eerst kwam kijken in stap en draf een paar rondjes en 1 maal toen de fysio er was maar ook maar even. Als het goed is neemt ze binnenkort les van mijn instructrice. Ze is nog niet helemaal vertrouwd met Kaylee durft nog niet te galloperen daarom wou ik ook dat ze les ging nemen en ook omdat kaylee lichamelijke problemen had (scheef, rugpijn etc.) en ik daarom zelf ook nog iedere week les neem bij de fysioterapeute.

Misschien moet ik er idd maar geen punt van maken aangezien het maar 3 keer echt is geescaleerd met steigeren. Misschien heeft ze haar dag niet en moet ik ze gewoon niet pushen dan.

Estar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 02:43

Hoi,

Mijn paard heeft ook wel eens dat ze echt gaat lopen afsnijden, ik begin dan eerst aan de andere kant van de bak. Vervolgens rij ik ik een volte die ik steeds meer naar die "afsnij kant " terug rij, buiten teugel tegen de nek, en hand bij de schoft. binnen teugel van de hals, hand naar de knie en binnenbeen. op deze manier begrens je hem beter. Als dit niet lukt begin ik kleine figuren groot te rijden, hiermee bedoel ik een volte halve baan bij de B vervolgd door een grote volte B of een S rijden die je steeds ruimer maakt.

Voor het stijgeren kan ik je maar 1 advies geven, voorwaarts houden. als je elkaars kracht gaat afmeten verlies je het van je paard, dus je moet hem slimmer afzijn.

Een vriendin van mij had een paard wat nog al eens stijgeren, en die hield haar hand altijd tussen ze oren, dat zodra die echt omhoog komt het gevoel heeft dat ie ergens tegen aan stootte, dit werkte erg goed (dus niet slaan, maar hem laten botsen met je hand) Veel succes

groetjes esther

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:43

Apple schreef:
Hoe ik het zelf zou oplossen wisselt per paard en per situatie. Ik geloof niet zo in 'niet toegeven want dan heeft hij gewonnen'. Een paard denkt volgens mij niet zo in 'gewonnen' of 'verloren'.
Een nogal tegenstrijdige opmerking. Het is zeer zeker belangrijk iets positief af te sluiten, het paard is een gewoontedier en blijft graag herhalen. Negen van de tien keer ligt bij dit soort problemen de oorzaak bij de ruiter. Ik denk dat je wat overredingskracht mist en misschien je wat angstig voor de situatie bent. Het feit dat het wel tijdens je les lukt geeft dat ook aan.

Ik wens je veel succes toe met het oplossen van dit probleem in samenwerking met je instructie.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 17:12

Als je je paard echt helemaal goed in de hand hebt zal hij dit niet doen. Daarom doet hij het ook niet als je instructrice erbij is. Ik reed ook wel eens op een paard wat ging steigeren als hij geen zin meer had, de oplossing daarvoor is heel eenvoudig; gewoon een bijzetteugel tussen zijn voorbenen langs kan hij niet omhoog komen. Wel zou ik niet de hele tijd gaan galloperen, sommige paarden worden daar juist drukker van.Succes.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 16:21

ik zou dan toch maar eens gaan kijken wat jouw verzorgster in de les doet..
is er helemaal niemand bij als ze gaat rijden?
ik heb nu bijna een half jaar een verzorgster en ik ben er op een enkele keer na altijd bij.. ik zou het toch in de gaten houden, ik vind het heel toevallig dat het steeds gebeurd is na je vz heeft gereden, toch iets om misschien even bij stil te staan..

verder zou ik proberen om de dingen in de les na te bootsen als je alleen bent, probeer te onthouden wat er in de les anders gaat, en probeer eens hetzelfde..

Mijn eigen paard is ook welleens zo vervelend aan de achterkant als de varkens van de buren in het buitenhok scharrelen, dan is hij ook de bak niet rond te rijden, mij helpt het dan om in overdreven stelling die kant op te wijken, wisselend met wat stapjes achterwaarts, en dan lekker vanuit stilstand vlot wegdraven op een voltetje 10 meter, als je dat onder de knie hebt kunnen ze eigenlijk geen kant op, terwijl je ze eigenlijk niet in de weg zit met handen of benen..

succes ermee in elk geval..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 18:11

Inferno: positief afsluiten is altijd belangrijk en ook zeker de bedoeling.

Ik bedoel met mijn post ook niet dat Gouda dan maar moet afstappen en haar paard in de wei moet zetten Haha!.

Ik bedoel meer dat ze dan gewoon actief aan het werk moet gaan elders in de bak en geen punt moet maken van de moeilijke kant. Op die manier kun je toch positief afsluiten zonder dat je het conflict aangaat.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:01

mijn paard heeft ook van die 'buien' , gewoon niet ergens langs willen. Nou is die van mij nogal een heethoofd dus schoppen heeft geen zin en slaan al helemaal niet ( hoef het niet eens te proberen een flinke tik met de zweep Haha! ) Ik negeer het, rij er niet eens meer langs, als ik het heel driftig zou proberen er langs te komen is het gevolg dat ik met een paard zit wat flipt en niet meer te rijden is en dat ik boos wordt en gefrustreerd. Dan maar niet er langs... Sommige vinden dat ik dan maar héél boos moet worden en haar flink aan moet pakken cq slaan, maar ik weet dat ik het daarmee alleen maar erger maak, of ik lig er zelf naast. Ach ik heb haar nu 5 jaar en ben ondertussen er wel aangewend dat ze af en toe die buien heeft ! Dat maakt haar ook wel zo leuk.... geen dag is hetzelfde. Als ze zo'n bui heeft is ze verder wel lekker te rijden dus pak dat positieve er maar uit en dat negatieve dat ze ergens niet langs wil, jammer dan !

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:40

Er zelf met een leeg hoofd op gaan zitten en gewoon rijden met het paard. het probleem voor leggen aan je lesgever of iemand naast je paard laten lopen en dat die persoon je dan helpt om naar die kant van de bak te gaan.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 10:06

ik ben het niet eens met de mensen die zeggen: handen vast en been. op deze manier ga je een gevecht aan met je paard en je paard wint het gewoon.

probeer hem inderdaad goed aan het werk te houden. begin op de plek waar je paard het niet eng vindt en vergroot de volte steeds meer naar de plek waar hij het wel eng vindt. probeer stelling naar binnen te nemen, zodat zijn hoofd naar binnen is. op deze manier loopt hij niet recht naar dat enge gat toe. probeer zelf ook zo ontspannen mogelijk te blijven zitten, ga bijwijze van een liedje zingen ofzo Lachen, maar ga niet met de gedachte op je paard zitten van oh die hoek vindt hij eng.

kop op. hier is wel uit te komen, maar wel met geduld, rust en ontspanning. Knipoog

succes

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 11:44

Eerst kijken of t lukt door het paard iets dieper in te stellen en je been er aant e houden. Niet blijven drukken of trekken aan je teugels
als het net buiten de bak eng is ofzo dan een beetje schoudervoor instellen. Als dit steeds niet lukt ook niet na n paar keer op dr kop gegeven te hebben kun je ook dit nog proberen:

Halthouden en een beetje schoudervoor en dan elke keer een pasje en weer halt...en schoudervoor houden..een pasje en weer halt. Natuurlijk duurt t even maar het is beter dan 3 kwartier vechten. Toen ik mn nieuwe paard net had had ze ook van dit soort geintjes..het gevecht aangaan hielp niet..dit hielp wel en nu kijkt ze nergens meer na Ja ( 2 weken verder Tong uitsteken )

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 12:03

Stelling naar binnen nemen zegt mijn instructice idd ook. Ging te recht de hoeken door zeg maar Bloos
Wel super zoveel tips OK dan! Ga flink er mee aan de slag als het weer voorkomt. Ze zal me vast en zeker vaker gaan uitproberen als ze weer zo'n bui heeft.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-05 16:03

Nou vandaag had ze dus voor de 4e keer zo'n bui. Was weer alleen op stal (net zoals altijd bijna) en tsja toe ik opstapte merkte ik al dat ze frisser was maar ja het weer is nu ook beter natuurlijk en heb 2 dagen niet gereden. Heb ze 10 minuten ingstapt en figuren gereden geen rondje rechtuit eigenlijk. In stap was ze al kijkerig in de hoeken maar kreeg haar door buitenteugel eraan, binnenbeen en binnenstelling wel er door heen. Toen heb ik een paar rondjes gedraafd maar ze was zo druk dat ik ze al snel heb laten galloperen. Toen begon het gedonder ze wou de hoeken niet meer door. Ik op een geven moment boos en roep kaylee houd op! nou wil ze dus de lucht weer in. Toen wou ze dus geen eens de volte in het midden meer op en heb ik er dus een paar tikken verkocht waar ze dus weer op reageerde door te stoppen en de lucht in willen gaan. Ik teugels naar voren en naar voren willen rijden maar ze was al super opgefokt. Toen toch maar afgestapt na er ruim een kwartier opgezeten te hebben het ging gewoon niet en ik werd steeds kwader. heb haar in de longeerbak gezet en daar heeft ze een kwartier lang gegaloppeerd helemaal over de rooie van de tikken die ze heeft gehad. Tsja je zou toch denken als je paard dag en nacht op het land staat dat de energie er wel uit is, niet dus.

Weet nu echt niet meer wat ik hier mee moet dit word gewoon gevaarlijk zo als ik mijn nek breek (want wil er geen zin geven dus rijd normaal door tot het dus een gevecht word ) heb ik dus de kans dat ik later gevonden word rijd bijna altijd alleen.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:11

als het paard omhoog wilt komen meteen omtrekken naar rechts of links dan trek je der uit het evenwicht en komen ze niet snel meer omhoog. En probeer please te gaan rijden als er iemand is of neem A.U.B iemand mee als je gaat rijden. Want je paard kan niet voor jou bellen als je er af valt en je raakt bewusteloos...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-05 21:01

Het probleem is dus dat ik niemand heb om mee te nemen naar de paarden. In principe moet ze bijna iedere dag gereden worden waarvan 1 x per week les. Er staan 3 andere paarden in pension maar die zijn van 1 eigenaar en die komt op andere tijden.