terugweg buitenrit is een ramp!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnkyVanG

terugweg buitenrit is een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 07:19

ik hoop dat jullie bokkers mij kunnen helpen!!! Haha!

ik heb een fries en daar rij ik alleen buiten mee,want in de bak is tie niet
vooruit te branden....na 10 min ben ik doodmoe en me paard heeft dan nog geen rondje gedraaft.

maar als we naar buiten gaan is op de terug reis niet te houden!! dan geeft
tie een gil en rent hij weg!! als t aan hem ligt gaat tie in volle galop terug naar stal Clown
ik kom altijd terug met blaren op me vingers!! Huilen

of ik nou alleen ga of met een ander paardje , tblijf een probleem Huilen en het maakt ook geen verschil
of ik voor etenstijd weg ga of er na!! ik heb t al geprobeert met kleine ophoudingen en halt houden!!
...voor de rest is het een super braaf paard,met een mond van beton.

ik rij 'm met een redelijk scherpe D trens(niet extreem scherp hoor) Bloos

onley

Re: terugweg buitenrit is een ramp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:27

ten eerste handschoenen aan Haha! voorkomt blaren bij ons op stal is ook zo een pony die extreem zin in heeft als die naar buiten gaat en die zet wel graag het bit tussen de tanden en schuert dan weg Tong uitsteken die rijden ze nu met elastiek en nu doet ze dat niet meer

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:30

hahah zo'n draak heb ik soms ook...
oplossing is als je terugrijd en je dier gaat lopen klieren, meteen omdraaien en een andere route nemen.

net zolang totdat het dier niet meer weet of het nou naar huis gaat of niet, al zal je anderhalf uur onderweg zijn en het heel moe word.

steeds weer een ander weggetje nemen zodra ze weer begint te rennen, net zolang tot ze echt door heeft dat jij het tempo en de richting bepaald..

ik heb wel eens dat ik op hetzelfde weggetje twintig keer heen en weer rijd totdat de mijne eindelijk doorheeft dat wegrennen dus gewoon niet mag...

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 08:13

ja, ik zou handschoenen aan kunnen doen, maar dan vind ik dat ik zo weinig grip
heb en ik heb snel zweethandjes Bloos

en elastiek hebben we in het verleden al eens geprobeert, maar daar loopt tie gewoon doorheen....hij is echt supersterk.
hij heeft t 2 x voor elkaar gekregen, om me hoofdstel te slopen Boos!

@ ellepel

haha ja lastig he Haha! zo'n paard

omdraaien doe ik ook Haha! maar zodra ik dan weer terug draai gaat tie weer!!
maar wat jij bedoelt is denk ik een heel stuk terug gaan? dat zal ik vanmiddag
proberen Knipoogben benieuwd hoelang ik onderweg ben Pling

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:48

Zet zn schouder er voor.. als je paardje scheef moet lopen en dus moet overstappen heeft die niet de ruimte om weg te rennen naar vore.. Op deze manie rkan je met de normale en constante aanleuning door middel van je been en zithulpen je paardje bij je houden.

Wat je verder moet doen is als die weg rent gewoon onwijs op zn flikker geven en des noods een keer met zn hoofd tegen een boom sturen.. op het moment dat die stil staat is die braaf, laat hem een paar seconde stilstaan en beloon hem dan!

Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:57

ik zou beginnen met thuis eens duidelijk te maken wie er de baas is. Zo te lezen zijn de verhoudingen aardig verstoord. Wat goede begeleiding kan denk ik ook geen kwaad.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 09:24

ik ga met lielle mee, als je in de bak al niet lekker met hem rond kan rijden is het misschien verstandig om wat begeleiding te zoeken.
Ik denk dat jouw paard aardig in de smiezen heeft dat je hem niet de baas bent.
Doet hij het ook met een andere ruiter?? en krijgt een ander hem wel lekker aan het lopen in de bak??

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 09:28

de reden dat ik niet zo graag in de bak rij ,is dat tie helemaal niet voorwaarts is!

en in de bak loopt tie ook heel slecht(we hebben een hele zwaare bak)dus
ga ik liever naar buiten en zal ik t ook buiten moeten oplossen... Knipoog

schouder voor ben ik ook al mee bezig geweest, maar heb t idee dat tie dat
alleen maar heeter wordt....t lijkt dan net of ik op een wild zwijn zin met dat
gegrom Haha!

ja, en hij doet t zelfde bij een andere ruiter Huilen ....krijg ook vaak t advies om
hulpteugels te gebruiken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:40

het feit dat hij in de bak niet voorwaarts is, geeft al aan dat er eea aan de gehoorzaamheid mankeert. Ook in een zware bak moet hij wel gewoon luisteren naar je. Is er iemand die je kan helpen?

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 10:47

nee had gehoopt dat jullie me konden helpen Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:11

Tja, meer tips dan zorgen dat hij eerst in de bak naar je luistert (been is vooruit en dat soort dingen) heb ik zo niet. De problemen buiten zijn IMO maar een klein onderdeel van een ander probleem, nl dat je paard niet voldoende respect voor je heeft.

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 11:20

ik ben al zo lang bezig om m meer voorwaarts te krijgen,maar niets
lijkt te helpen, zelfs grove aanpak met een zweep niet......en sporen reageerd hij al helemaal niet op!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:23

vertel eens wat meer over wat je doet met rijden en in de omgang. Hoe pak je die sloomheid aan, hoe is als je haar aan de hand meeneemt, hoe luistert ze met poetsen?

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:25

Als je hem longeert in de bak is hij dan wel voorwaarts, zo niet dan zou ik hem eerst zo door stemhulpen naar jou te laten luisteren als dat beter gaat. Ga je hem eerst in de bak rijden totdat hij naar jou luistert en als jij voorwaarts wil moet hij dat ook doen. Hij moet naar voren gaan als je been geeft, krijg je geen reactie dan geef je hem een schop dan nog geen reactie dan heb je nog een zweep.

Als je toch naar buiten wil zou je hem met een slofteugel kunnen rijden, dan kan je hem echt wel houden hoor. Je moet dan de uiteinden van de slof aan de zijkant van de zadel bij de singel vastmaken. Ik heb ooit een trekpaard gereden die ook niet was te houden zo erg dat het gevaarlijk werd en daar deed die slof echt wonderen bij.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en zorg ervoor dat je de baas bent over je paard want anders loopt hij echt over je heen.
Laatst bijgewerkt door Roebin op 15-06-05 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:28

Roebin, gebruik je ook leestekens en zo Knipoog

Roebin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:32

Lielle schreef:
Roebin, gebruik je ook leestekens en zo Knipoog

ik heb de tekst aangepast
Laatst bijgewerkt door Roebin op 15-06-05 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:33

Aan het eind van een zin een punt en daarna een hoofdletter zou al een hoop schelen. Dit is erg lastig te lezen.

marit34

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:45

ik heb dit ook gehad!
Mijn expaardje heb ik toen gewoon op de terugweg hard aan het werk gezet! Dus aan de teugel en wijken van de ene kant naar de andere kant van de weg. Of travers, schouderbinnenwaarts werkt ook. Ze bleef er heet van maar ging iig niet rennen. Daar was ze veel te druk voor bezig en kreeg ze de kans niet voor! Haha!
Heen en weer rijden (dus omdraaien) op de weg werkte bij mij niet want ze maakte zich dan zo sterk dat ze omdraaide en het alsnog probeerde (er is maar 1 route om terug te komen bij mij dus een andere weg was ook geen optie.. en trouwens ze ruiken vaak toch wel dat ze bijna thuis zijn Vork )
De tip van in de bak eerst proberen is ook prima, maar bij mij liep ze heel netjes in de bak, was gewoon te vrolijk buiten op de terugweg dus was geen optie!
Heel veel succes en gewoon volhouden, consequent zijn. Als ie eenmaal doorheeft dat het niet werkt word hij vanzelf rustiger!

Succes!!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:12

Lastig... je paardje heeft waarschijnlijk eens een link gelegd tussen snel naar stal en dan als beloning is er eten. Dit is snel geleerd, maar afleren gaat veel langzamer. Ik sluit me bij veel anderen aan dat als het in de bak al niet goed gaat je buiten ook weinig kunt beginnen. Misschien kun je eens wat grondwerk in de bak gaan doen? Op een een of andere manier is het denk ik het beste als het paard jou als leider gaat zien en daardoor in bijna alle situaties goed te handelen is. Iets anders wat misschien zou kunnen werken is als hij gaat rennen hem tegen een boom parkeren afstappen en hem flink wat passen achterwaarts laten maken in de richting waar hij naar toe wil rennen.Vervolgens weer opstijgen en je weg vervolgen tot hij weer gaat rennen en dribbelen. Dit moet je dan eindeloos kunnen herhalen tot het kwartje valt. Heel consequent zijn dus. Ik denk niet eens dat ik dat zelf zou kunnen om eerlijk te zijn Lachen Maar als er echt geen mogelijkheid tot lessen is kun je dit misschien proberen. Zonder gevaar zijn dit soort dingen uiteraard niet.

Heel veel succes.

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:14

ik zal een beetje uitleggen hoe die is(best moeilijk over de computer) Knipoog

het is een friese ruin van ong. 15 jaar...op stal is hij echt super lief!!
...maar het is een echte drammer...hij sleurt je echt overal mee naartoe.....
mij overigens niet meer maar andere wel.....als tie bv in de stapmolen moet!!

hij is bomproof,maar als je met de hand gaat stappen moet je zeker een hengsten ketting gebruiken, anders is tie weg!!

en dan t punt longeren "drama" hij valt je aan!
ik kom de longeercirkel in en begin eerst met stappen....dat gaat goed!
dan wil ik draven...eerst met me stem,nog wat geluidjes.....geen reactie!
beweeg ik de zweep, begint hij met dreigen(happen/trappen) nou ben ik er
niet bang voor, maar op een gegeven moment wordt je er gewoon moe van! want ik krijg m niet aan t lopen...hoe boos ik ook word!

tja, wat kan ik nog meer vertellen?
ik zal een beetje beschrijven hoe t gaat als ik ga rijden in de bak...

ik kom de bak binnen...stijg op Haha!
stap een paar rondjes met lange teugel, moet hierbij wel constant drijven
anders staat tie stil...
neem nu de teugels op maat en stap nog een rondje en draaf dan aan...
(constant drijven)na 10 stappen stopt tie ermee......weeer aandraven....
geen reactie op beenhulp, is een tik met de zweep!!

maar daar reageerd hij dus niet op...ook niet op 2,3,4 tikken!!!
dus na 10 min ben ik doodmoe van het drijven!! en nogmaals hij loopt
heel erg slecht in de bak(nieuw zand) Knipoog

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:21

ik zou als ik jou was echt eerst eens even begeleiding zoeken, want volgens mij heeft dit paard echt totaal geen respect voor je.
Wees streng en consequent, laat hem niet over je heenlopen, desnoods neem je maar een end hout mee om het voor zijn neus heen en weer te zwaaien.
wees duidelijk tegen hem, niet de ene keer wel en de andere keer niet.
Valt hij aan met longeren? nog harder terug aanvallen, jij moet de baas zijn niet hij. geef hem eens een draai om zijn oren..

waar kom je vandaan? anders kan iemand je misschien een beetje op weg helpen..

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:28

Ik denk dat tie heel erg verziekt is door zijn oude eigenaar! Hij was van een
meisje van 14 waar die alles van mocht,Ik pak m hard aan maar t schijnt
niet te helpen, alhoewel het aan de hand nu heel goed gaat, want dat was eerst ook geen succes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:35

Ik vermoedde al zoiets. Er is duidelijk een respectprobleem, en dat zul je eerst moeten oplossen, dan zal daarna het buiten rijden al een stuk makkelijker gaan.

Het begint al met de omgang aan de hand.
Er wordt niet met jou weg gelopen (of met anderen). Als je hem ergens mee naartoe neemt, doe je een hoofdstel aan en je neem een zweepje mee. Let erop dat je zelf tussen hoofd en schouder loopt en na 5 passen ga je stil staan. Wsl loopt je paard dan door, een korte ruk aan de teugel en je houdt je andere hand voor zijn hoofd. Hij moet op dat moment stoppen, reageert hij niet op die hulpen, herhaal je ze nog duidelijker. Je kunt evt ook je zweep voor zijn boeg houden. Dit houd je consequent vol, jij bepaalt het tempo en niet hij. Met poetsen moet hij daar blijven staan waar jij wilt, hij mag zich niet omdraaien en jou aan de kant duwen. Hij moet leren dat hij dus uit jouw ruimte blijft, tenzij jij iets anders toestaat. Maak jezelf groot, praat duidelijk en gedecideerd en wees vooral consequent in wat er wel en niet mag.

Als je dat voor elkaar hebt kun je met longeren gaan aanpakken:
het beste kun je eigenlijk iemand vragen om je te helpen maar even een paar tips. Longeer in een afgesloten omgeving (evt met balken). Neem een goede longeerzweep met lange slag. neem hem aan de hand mee, maak in het midden je spullen klaar en laat hem dan van je weg stappen. Dat moet meteen vlot en zonder aarzelen gebeuren, anders geef je een tik. Als hij op de volte loopt, zorg je ervoor dat je ter hoogte van de schouder blijft, anders rem je hem zelf af. Al met stappen moet hij actief blijven lopen. Als hij niet vlot stapt, een flinke tik met de zweep en dan MOET er reactie zijn. Wat mij betreft vliegt hij in galop weg, zolang hij maar naar voren gaat (daarom dus die afgesloten ruimte). Idem dus in draf. Als hij dreigt naar je, groot maken, boze stem en een flinke klap met de zweep. De "Is hij nou helemaal gek, mij een beetje aanvallen" houding. Waar het om gaat, is dat hij weet dat je één commando geeft, en dat hij daar maar beter naar kan luisteren. Die tik met de zweep trouwens wel beheerst geven, niet ongecontroleerd uithalen maar een duidelijke gemikte tik op zijn kont.

Rijden:
begin voordat je opstapt met een paar rondjes stappen aan de hand. En dan niet slenteren maar vlot doorstappen. Dressuurzweep mee in je linkerhand, en als hij gaat lopen sloffen, achter je rug langs ene tik ter hoogte van je kuit. Verslapt hij weer, idem.
Pas als dat lukt, stap je op. Niet constant drijven, een keer been geven. Geen reactie is een flinke tik (en dan bedoel ik dus echt een flinke, want zo te horen heeft hij ook weinig respect voor de zweep). Opnieuw, ik heb liever dat hij in galop weg vliegt, dan dat hij na twee passen weer stapt.

Ik weet zeker dat als je dit echt consequent een maand toepast, je ook met buitenrijden veel minder problemen zult hebben.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:37

*ik zie net dat er alweer gereageerd is voor ik mijn reactie af had, maar ik wil het toch even kwijt*

Ik zou als ik jou was direct begeleiding zoeken. Hij luistert in geen enkel opzicht naar je als ik het zo lees. Dat kan je in een gevaarlijke situatie brengen, voor jou en je paard.

Het stukje respect van je paard krijgen is niet alleen prettig voor jezelf maar vooral ook voor je paard. Paarden willen graag een leider volgen. Als er iemand is die jou kan helpen is het dus voor zowel jou als je paard veel leuker!

AnkyVanG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 12:46

@lielle

Aan de hand luisterd tie goed en dat heb ik idd bereikt door te doen hoe
jij t beschreef....maar dan met hengsteketting!! dus dat heeft geholpen.

met longeren(longeercirkel) kan ik m een flinke tik(ken) geven, maar vooruit gaat tie niet,
precies wat jij zei "geen respect voor de zweep" dan heb ik zoiets van: wat
kan ik nog doen als hij niet op een zweep reageert?

en wat je beschreef met rijden ga ik zeker proberen!
Laatst bijgewerkt door AnkyVanG op 15-06-05 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt