Paard valt uit elkaar bij overgang terug..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Paard valt uit elkaar bij overgang terug..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:47

Vooral van galop naar draf "valt" mijn paard echt in de gang, hij valt dan van een tactvolle nageeflijke galop eigenlijk in een snelle draf op de voorhand, hij valt uit elkaar beetje vreemd beschreven maar iemand die hier bekend mee is begrijpt het vast Tong uitsteken

Ik probeer mijn paard voor de overgang wel iets terug te rijden maar dat maakt niet veel uit.

In de gang zelf gaat hij mooi aan de teugel maar tijdens een overgang (zowel heen - als terug) gooit hij altijd even zijn hoofd in de lucht. Bij een overgang terug gaat hij echter ook tegen de hand in en loopt weg op de voorhand, ik moet dan echt even mijn best doen om hem weer te laten nageven en gehoorzaam te krijgen!

De overgang heen (stap-draf of draf-galop) is niet zo'n probleem, hij springt goed aan, en na even omhoog gekeken te hebben Tong uitsteken en als hij dan eenmaal de tact tepakken heeft gaat hij meteen mooi aan de teugel en ontspannen.

Iemand hier bekend mee, het zal wel een kwestie van oefening zijn, maar op wat voor manier kan ik dit dan het beste doen ect..??! THNX!!

M3isSi3j

Re: Paard valt uit elkaar bij overgang terug..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 21:58

Hij mist nog net ff wat kracht in zn achterhand om daar op terug te komen vanuit de galop.

Train dat deze sterker word, dit kan je onderandere doen door hem vaak aan te zetten in de galop en na een rondje of iets weer terug te nemen. Als je hem terug neemt moet je hem gelijk terug zetten naar stap en vanuit een goeie stap weer aanzetten in galop.

door hem terug te zetten is stap kan die niet onder je vandaan rennen en door het vaken herhalen van de stap-galop overgang zal die sterker worden achter.

Oefening baar kunst maar je moet het vooral van de kracht vanuit die achterhand hebben!

Succes

Osita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:00

Is inderdaad een kwestie van veel oefenen en geduld hebben.
Wat belangrijk is is dat je zelf niet vergeet te blijven rijden in de overgang terug. Je kent het probleem en dan gaan ruiters er veelal als zodanig naar rijden.
Hou het rijden simpel. Probeer vanuit de galop eens te schakelen (vriendelijk) richting de stap, rij wat kleine voltes zodat ze iets terug moet op het achterbeen en probeer in het begin buiging te houden. Rij simpel en consequent, dan komt het wel goed.

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:45

ga ik ga met bovenstaande reacties mee.

is inderdaad een questie van kracht. veel je overgangen oefenen en weer een paar passen naar voren en weer terug, maar juist de overgangen met een meeverende en onspannen hand rijden. niet denk van oh dadelijk doet hij zijn hoofd omhoog, nee als jij naar voren wil, dan is het been en een normale contactteugel en niet proberen je paard in de houding te houden. met de overgangen terug ook niet je hand naar je toe halen, maar op de plaats houden waar ze staan en horen en vanuit je zit terug rijden, duurt dit te lang dan vanuit die houding een ophouding en direct weer ontspannen. als je de overgang van galop naar draf maakt, zorg er dan voor dat hij niet eerst langzamer gaat galopperen, maar vanuit de normale arbeids galop terug naar draf, en terug is terug en vanuit de normale arbeids draf kan je hem weer licht bewerken dmv ophouding en natuurlijk je been.
je moet hierin wel consquent blijven en zoals hierboven al wordt gezegt paardrijden moet je zo simpel mogelijk houden Knipoog

succes

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 13:49

Probeer korte stukjes tempowisselingen te rijden, zodat paard duwt vanuit de achterhand en dan keer zwaar gaan zitten en jezelf lang maken en overgang terug rijden. Let bij overgang terug erop dat je paard niet te laag komt in hoofd/hals houding.
En veel overgangen draf/galop/draf/galop op volte ofzo oefenen, ook korte stukje en weer opnieuw (ook niet te gek maken natuurlijk, het moet leuk blijven voor paard en ruiter Knipoog )

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:05

Dit had ik eerst ook !!
Veel voltes+cirkels maken
Veel overgangen
Veel verzamelen
( Oefen+ herhaal)
Di heeft even tijd nodig !!
Verder sluit ik me volledig aa n bij bovenstaande berichten!!

Succes ( Zet je een berichtje erop, als je het hebt geprobeerd??)

Kuss Janinetjjj

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 17:20

Dankjullie wel! Ik denk dat ik hier wel iets aan heb, ik was ook al ongeveer op deze manier bezig maar ik weet nu wel zekerder dat ik niet loopt te kloten hihi Knipoog Ik ben eigenlijk ook al heel blij dat hij nu in de gang zelf lekker nagevelijk loopt, ik moet ook niet te veel verlangen, we gaan er gewoon lekker tegenaan! en ik laat het wel weten hoe het gaat! THNX

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 12:27

Inderdaad vaak overgangen terug maken, maar ook heel belangrijk is je been goed aan te houden en je handen breed.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-05 14:24

kracht verlies id achterhand, veel overgangen galop/draf met steeds kleine stukjes draf/galop. tel b.v. je passen. longeren met passoa of dubbele lijnen en dan ook veel overgangen laten maken