Hoe paard heel los rijden in de rug?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

Hoe paard heel los rijden in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:09

Wat vinden jullie de beste manier om je paard heel los te krijgen in zijn rug? En hoe doen jullie het?

Ik zou graag jullie ervaringen en tips willen weten zodat ik er zelf beter aan kan gaan werken Lachen

M3isSi3j

Re: Hoe paard heel los rijden in de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:03

Ik rij mn paardje warm en los doormiddel van de methode VWNW.. Als een paardje heel erg tegen de hand is zorg ik voor een minimaal contact met de mond en rij ik hem los door aan 1 stuk door overgangen, schijnovergangen, tempowisselen ed. te maken door middel van mn been en zi hulpen. Ondertussen rij ik veel figuren en oefeningen en dan komen ze altijd vanzelf naar mn hand toe en laten ze die rug ook los.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:05

Inderdaad voorwaarts neerwaarts rijden, over de rug door het paard naar de hand toe te rijden, en zeker in het begin de hoofd-halshouding lager in te stellen. Het paard zelf aanleuning laten zoeken en van daaruit figuren en tempowisselingen gaan rijden.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 08:24

als je hem longeert zou je hem over balkjes kunnen laten draven galloperen, daar worden ze ook los van...mijn merrie was eerst heel strak in de bovenlijn...maar je moet vooral laag rijden...en veel overgangen...

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:37

Wat M3isSi3j zegt is goed advies. Wat je ook kunt doen is vanuit hoek naar letter A of C rijden en denkbeeldig op die diagonale lijn pionnen plaatsen waar je om heen moet, paard buigen en om de denkbeeldige pionnen laten lopen. Ondertussen rek je de korte bespiering op van je paard. Op gegeven moment ga je die bochtjes kleiner maken tot je rechte diagonale lijn kunt rijden en je paard dus van links naar rechts kunt in laten buigen op die lijn zonder dat hij op of over de schouder weg gaat lopen.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:02

M3isSi3j schreef:
Ik rij mn paardje warm en los doormiddel van de methode VWNW.. Als een paardje heel erg tegen de hand is zorg ik voor een minimaal contact met de mond en rij ik hem los door aan 1 stuk door overgangen, schijnovergangen, tempowisselen ed. te maken door middel van mn been en zi hulpen. Ondertussen rij ik veel figuren en oefeningen en dan komen ze altijd vanzelf naar mn hand toe en laten ze die rug ook los.

Ik doe hetzelfde, en rijd dan ook veel voltes om hem los te maken. Ook extra stelling vragen help goed bij mijn paard Lachen

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:33

Ik heb gister voor het eerst iets nieuws (voor mij en mijn paard) geprobeerd. Laatste tijd ging het rijden slechter en verdween de rem nogal.
Gister bij losrijden lang teugeltje gehad en alleen maar overgangen gereden. En dat ze dus ook moest remmen met maar een heel klein beetje teugeldruk.
Op gegeven moment kwam ze heerlijk ontspannen naar beneden en kon ik haar zelfs laten galopperen met een lang teugeltje.
Denk dat dit ook beetje onder VWNW valt.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 19:58

idd laag en rond rijden en dan pas later ''OP'' rijden
veel voltes en figuren rijden
Schouder voor rechts/links enz..

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 22:49

ik sluitme volledig aan bij de rest.
Wat ik zelf nog meer doe is regelmatig halsstrekken dan maak je niet alleen de bovenlijn los/onstpannen, je rekt de zogehete ruggestrekkers op en het is een perfecte test of je paard wel aan de hand en het been is.
Ook vraag ik de kont van mijn paard naar binnen en naar buiten op de linker en rechter hand. Daar worden ze soepel van in de rug en de bekken!
Contra-gallop met veel buitenstelling helpt ook.
En op de volte buiten en dan weer binnen stelling vragen. En verkleinen en vergroten van de volte.
Een stukje middengalop met een laag in gestelde hals.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:53

idd voorwaarts neerwaarts.. veel wendingen maken.. ik rij ook voltes met stelling naar buiten.. Veel galloperen en hem dan laag en rond houden..Dit laatste help bij mijn paard het beste..