Hard in de mond en zwaait met hoofd!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy__

Hard in de mond en zwaait met hoofd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:32

Hallo,

Mijn paard die slaat erg met het hoofd wil niet aan de teugel als ze nou beneden is met der hoofd dan wordt ze sterk neus na voren dus mijn handen gaan ook na voren en ze is super sterk in der mond.
Wat kan k hier tegen doen?
is er miscien oowk hulpmiddelen die ik er bij kan gebruiken?

Kusjes Mandy

Issy

Re: Hard in de mond en zwaait met hoofd!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:09

Jou w paard vecht tegen jouw handen, de teugeldruk is te stevig. Een paard nageefelijk rijden is een vragende hand en geen dwingende hand. Je schrijft als ze naar beneden loopt dan wordt ze sterk, dat komt omdat je haar dwingt, ze vind dit vervelend en gaat de strijd aan. Als je zo door gaat met rijden krijg je een nog sterker paard en 1 met een onderhals. Neem les en begin bij de basis door met rustige vragende hand te rijden, richt je niet op het hoofd naar beneden, richt je op een actieve achterhand en een rustige zit, dan durft jouw paard over lange tijd wel rustig haar hoofd te laten zakken. Heb geduld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:12

Helemaal met Issy eens.

Kijk maar eens in de sticky bij Rt, daat staat er veel over geschreven.
En het voornaamste is, ontspannen hand en je paard eerst heel goed aan het been maken.
Achter zit de motor van je paard, zonder die aan te zetten gebeurt er niets fatsoenlijks Lachen
Aan de teugel lopen is de laatste stap, niet de eerste Lachen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:16

Ik ken een paard dat zodra ze wat opgevangen wordt (dat moet omdat ze in een te haastig tempo loopt) ook gaan slaan met haar hoofd. Maar daar wordt niet op gereageerd met de handen. Wel komt de ruiter dan snel even in met het been op het moment dat ze het gaat doen. Dus snel voelen, en snel reageren.

Miphan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:21

Hoi, wat je moet proberen is je handen stil te houden en iet mee te gaan naar voren. Je houdt je teugels op een goede maat en houd je hand stil en drijft met je hand naar je been toe en NIET meegeven hoor als ie niet gaat dan komt ie vanzelf, maar af en toe moet je wel dwingend doorkomen anders duurt het een eeuwigheid voor ze eens toegeeft mag best een seen x goed doorkomen hoor! Suc6 ermee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 15:10

Het probleem is alleen dat meeste wel opvangen, maar te laat of niet ontspannen
En dan gaat het mis.
Dan krijg je paarden die terug trekken, gaan hangen, hoofdschudden enz enz.

Zoals jij het beschrijft, zie ik een stugge niet meegaande hand voor me en dat is nooit correct.

Eerst maak je je paard aan het been, denk dan nog niet aan de voorkant.
En de meeste ruiters hebben hun paard niet! voor het been.
Verder zorg je ervoor dat je paard ontspannen is, met spanning kun je niks.
Let erop dat hij dan in takt loopt, dus het ritme en de grote van elke pas moeten even groot zijn.
Kijk of hij recht kan lopen
Leer hem schakelen, leer hem vooral op je zit dingen doen.

En dan ga je drijven en vangt die energie voor op, niet trekken alleen weesrstand bieden, komt hij een mm naar beneden, direct ontspannen.
Komt hij omhoog, weer weestand bieden en het belangrijste, vergeet die motor niet.

Maar die eerste punten moeten eerst in orde zijn, voor je gaat denken over die krul
Want heel raar (of juist niet)
Dat aan de teugel gaan, gaat geheel vanzelf als die bovenste punten oke zijn.
daar heb je geen druk of dwang voornodig.
Zowel, kijk maar eens of er wel genoeg reactie op het been is, kijk maar eens of er ontspanning is.

Mandy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 18:00

runningkawa schreef:
Het probleem is alleen dat meeste wel opvangen, maar te laat of niet ontspannen
En dan gaat het mis.
Dan krijg je paarden die terug trekken, gaan hangen, hoofdschudden enz enz.

Zoals jij het beschrijft, zie ik een stugge niet meegaande hand voor me en dat is nooit correct.

Eerst maak je je paard aan het been, denk dan nog niet aan de voorkant.
En de meeste ruiters hebben hun paard niet! voor het been.
Verder zorg je ervoor dat je paard ontspannen is, met spanning kun je niks.
Let erop dat hij dan in takt loopt, dus het ritme en de grote van elke pas moeten even groot zijn.
Kijk of hij recht kan lopen
Leer hem schakelen, leer hem vooral op je zit dingen doen.

En dan ga je drijven en vangt die energie voor op, niet trekken alleen weesrstand bieden, komt hij een mm naar beneden, direct ontspannen.
Komt hij omhoog, weer weestand bieden en het belangrijste, vergeet die motor niet.

Maar die eerste punten moeten eerst in orde zijn, voor je gaat denken over die krul
Want heel raar (of juist niet)
Dat aan de teugel gaan, gaat geheel vanzelf als die bovenste punten oke zijn.
daar heb je geen druk of dwang voornodig.
Zowel, kijk maar eens of er wel genoeg reactie op het been is, kijk maar eens of er ontspanning is.

Hay....

Ten 1ste bedankt voor de reactie!!
Ze is juist heel goed aan het been!!!
En met martingaal rijden wil ze vaak wel omlaag ma zonder niet en k wil zonder rijde en ik heb geen zweep nodig bij haar.
!!
Heel raar

Groetjesss

Sm00tH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:02

Het kan ook zijn dat hij een opgezet gehemelte heeft. Daar hebben jonge paarden nogal eens last van in het voorjaar. Dan is het gehemelte lager dan de tanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:10

Goed aan het been of vluchterig voor je been
Verwar deze 2 niet Lachen

Pris_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 18:16

Mijne heeft dit ook gedaan en die had haken aan de kiezen.. ik zal de tandarts erbij halen.. die van mij was ook veel braver aan de martingaal...

Mandy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 05:02

ohwjah de ene keer is ze goed op ut been en andere keer te snel

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 09:47

goed aan het been heeft niets met snelheid te maken, maar of je paard vanuit de achterhand snel regeageert, en dus zijn benen gaat tillen in plaats van sneller te lopen. goed aan het been is dat je paard je beenhulp accepteert, door bijv. goed om je binnenbeen te buigen, en een pasje kan wijken, schouder voor zonder dat je veel moet duwen trekken etc.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:13

Paarden hebben geen harde mond, die wordt veroorzaakt door de ruiter die erop zit! Ga niet lopen trekken want zo rijd je een paard niet nageeflijk. Hou de druk op beide teugels constant en hou haar goed aan het been, actief laten lopen en vaak zakt dat koppe dan vanzelf wel. Speel met je ringvinger om te vragen of ze omlaag wil komen en als ze zakt een beetje geven. Succes Knipoog

Mandy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 12:03

hay nu ik weer priveles heb gaat het beter en het lukt me nu ook al aardig en bedankt voor de reacties

Urysiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:35

Ik heb ook zo'n paard gereden. Naar voren rijden, licht contact houden en links en rechtsom 8-tjes rijden en zo werd ze vanzelf lichter aan de hand en onstpannen.