probleem wending om de achterhand

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

probleem wending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 10:46

hallo, ik heb dus een probleem met de wending om de achterhand..... soms gaat ie aardig goed (aan de rand van de bak) maar soms verplaatst ze dr achterhand teveel, waardoor het dus meer een wending om de middenhand wordt...... en zonder de bakrand lijkt het helemaal nergen op......Tong uitsteken nou weet ik ook dat het eerst langs de bakrand eerst maar eens helemaal goed moet gaan...... dus wie heeft er tips voor mij??? xxxx

Miphan

Re: probleem wending om de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:26

Dit probleem ken ik, mij lukt t ook niet goed, maar zag afgelopen zondag bij clinic van anky dat je wanneer ze dan zo naar binnen vallen juist de andere kant op moet richten, dat ziet er natuurlijk ff niet uit uit maar t werkt wel en zo langzaam omschakelen, ik ga eraan werken zo.....suc6!

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 13:55

Daar heb je toch nog niets mee te maken? Ik zie dat je L2 bent...oefen voorlopig maar beter de dingen die je in je proeven nodig hebt.

SelenaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:34

Ze heeft er al 9, en als ze met 10 over wil moet ze het wel een beetje kunnen en het kan ook niet in 1 of 2 keer goed gaan dus moet ze het zo langzamerhand wel gaan oefenen!..
Als je pony een paar passen goed doet stap je er meteen weer uit, en als hij zijn achterhand verplaatst stap je er ook weer uit! Train deze oefening nooit te lang achter elkaar, want dat is dan voor de pony moeilijk te begrijpen. Dus oefen het 2 a 3 keer en ga dan weer met iets anders bezig, zo hou je het voor de pony ook leuk! Stop steeds met een goed stukje, je pony hoeft niet meteen een goede kwartslag wending om de achterhand te rijden. Train steeds kleine stukjes en vergroot dat steeds een klein stukje, ga niet verder als hij het nog niet aan kan of zijn achterhand verplaatst, stap dan gewoon weer rustig weg. Pling Succes Ach gut

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 21:32

hey, het is idd mijn bedoeling om met 10 WP over te gaan, ik wil dan 2/3 wedstrijden M1 starten, en dan ga ik naar frankrijk verhuizen........ daar ga ik weer ff verder trainen, en stoppen voor mij de dressuur wedstrijden even..... dan ga ik met mn andere paardje springen Tong uitsteken , en als we alle oefeningen onder de knie hebben gaan we weer verder met starten van dressuur wedstrijden, maar dat zal wel ff duren want dan moet ik alle figuren/oefeningen.. (lees: franse benamingen) kennen Pling ....... dus dat wordt ook hard studeren....
heel erg bedankt voor de tips....
meer is natuurlijk altijd welkom Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:44

Werk vanuit een kleine volte en van daar uit naar de keertwending. Dan heb je ook geen bakrand nodig.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 21:38

Of je leert je pony eerst travers. Als die dat begrijpt kan je de achterhand makkelijk begrenzen of corrigeren. En het is belangrijk dat als je de keertwending hebt ingezet goed doordraait en zelf op het binnenkant blijft zitten (en dus niet op de buitenkant, omdat je zo druk bezig bent het achterbeen te begrenzen Lachen ).

Mijn paard kan heel makkelijk keertwendingen lopen. Maar laatst zat er iemand op die aangaf dat ze het zelf moeilijk vond om te doen en mijn paard deed het ook niet bij haar. Voor mijn gevoel deed ze teveel. Mijn paard leek in de war te raken van alle aanwijzingen en zwaaide uit of liep niet door of maakte de wending te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:36

Ik denk dat je veel meer met je buitenbeen moet begrenzen, dat hij uitzwaait met de AH betekend dat je te weinig buitenbeen hebt. Jouw buitenbeen moet zijn AH tegenhouden. Ik zou er wel mee doorgaan ook al ben je nog L2, het is een goeie oefening ook al ben je het in de proef nog niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:37

Mirjam schreef:
Of je leert je pony eerst travers. Als die dat begrijpt kan je de achterhand makkelijk begrenzen of corrigeren. En het is belangrijk dat als je de keertwending hebt ingezet goed doordraait en zelf op het binnenkant blijft zitten (en dus niet op de buitenkant, omdat je zo druk bezig bent het achterbeen te begrenzen Lachen ).

Let hiermee wel op dat je niet vanuit de travers de keertwending in gaat zetten want dat wordt als een grote fout gezien.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 08:37

Kijk een beetje in de richting die je opgaat..dus als je wending naar rechts maakt kijk naar rechts. Begrens dan de achterhand met je linkerbeen, maar houd rechts er ook aan zodat je er mooi uit kunt stappen. Eigenlijk gebruik je nu de bakwand om de achterhand te begrenzen dus die kan je vervangen door je been.
Persoonlijk vind ik de keertwending om de ah makkelijker dan de wending..Ja Dat is zo'n klein stukje Lachen maarja succes ermee!

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:17

Zoals hierboven is gezegd: goed begrenzen. Niet de kw. vanuit de travers inzetten, maar vanuit schoudervoor, anders krijg je die voorhand never voor die achterhand.
Probeer ook je zit ahw. naar het binnenachterbeen te plaatsen (gewichtshulp). Dan zal je paardje dat been makkelijker als spilbeen gebruiken.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 09:42

En blijf zelf goed op je binnenzitbeentje zitten, goed kijken waar je naar toe gaat en in de inzet niet te veel je buitenbeen erbij, dan zet hij zn kont juist naar binnen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 22:39

en heel belangrijk dat je je paard aan de buitenteugel hebt en hij niet over de schouder naar buiten wegvalt/buigt. Als je je paard met je binnenteugel de wending in wilt sturen zal hij eerder uitzwaaien. Je kunt beter proberen de voorhand om te zetten door je buitenhand in combinatie met buitenbeen te begrenzen. In het begin wat minder stelling vragen/rechter houden maakt het makkelijker om hem beter aan de buitenteugel te houden in de wending.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-05 00:08

heel erg bedankt voor de reacties!!!! xxx

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:36

Ik weet niet of je nog advies nodig hebt of dat het bovenstaande al heeft gewerkt maar mijn tip is het volgende:
Zorg dat je paard om te beginnen goede 'stap overgangen' kan rijden, hij moet op de juiste manier kunnen verzamelen om een keertwending te kunnen. Zet het paard daarna op een volte en zorg dat hij de juiste stelling heeft. Rijdt het paard daarna met die stelling en goed schoudervoor door de volte. Ik noem dit een arbeids-keertwending in plaats van een gewone keertwending. Het is allemaal net iets makkelijk voor het paard op deze manier. Als dit alles goed gaat kun je je volte steeds kleiner maken.
In feite laat je je paard hierbij rondjes om zichzelf lopen.
Ik heb dit toegepast bij een paar paarden die ik heb gereden en het werkte. Ik gebruik het nu in galop en mijn paard is erdoor meer verzameld en fijner in de mond.
Stop met de keertwendingen te rijden aan de bakrand, als het paard dit gewend is (het is makkelijker dan zonder bakrand) doet hij het waarschijnlijk minder snel zonder de bakrand.
Ik hoop dat je een touw aan mijn verhaal vast kan knopen, ben benieuwd of het werkt! Succes!

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 16:37

MMaxje schreef:
Daar heb je toch nog niets mee te maken? Ik zie dat je L2 bent...oefen voorlopig maar beter de dingen die je in je proeven nodig hebt.

Deze reactie vind ik dus nergens op slaan he. Als ze M1 gaat starten dan moet je al een kwart keertwending om de achterhand doen.

Dus moet je het vroeg genoeg gaan oefenen. Ik ben gister voor het eerst M1 gestart en had er een 6 en een 5 voor (hij struikelde).

Ik doe het door hem iets verzameld te laten stappen en dan goed kijken waar ik heen ga, buitenbeen eraan en buitenteugel.
Ben niet zo goed in het uitleggen geloof ik Haha! .

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:31

Daar heeft Ixo ook een handje van.

Stap rustig, en zet de keertwending eens in vanuit de schouderbinnenwaarts. Hij moet buigen om je binnenbeen. Tenslotte goed de schouder verplaatsen.

Als je het vanuit schouderbinnenwaarts inzet is de schouder al op zijn plaats, en daar ligt het meestal al..
Ook moet je in de keertwending STEEDS kleine ophoudingen naar boven maken. Zodat hij achter in een kleine cirkel draait.

Als ie toch door je hulpen heen sjouwt, geef em dan eens flinks spoor met je binnenbeen. (zeg maar dat ie even ervan schrikt. Snelle korte prik)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 09:36

Een volte is oneindig waardoor veel oefeningen heel fijn op de volte te rijden zijn. Stap eens een volte van zo'n 6 meter. Op die volte vraag je schouderbinnenwaarts door zelf iets naar binnen te kijken, goed je buitenteugel eraan te hebben en je goed boven je paard blijft zitten (voor je gevoel zelfs op je binnenbeugel).
Tijdens deze schouderbinnenwaarts verklein je de volte wat en laat je je paard af en toe een pasje doorsluiten waarbij hij van achteren goed actief door blijft stappen.
En net wat Angeliek zegt: steeds kleine ophoudinkjes waarbij hij eigenlijk bij elke ophouding iets schuin naar voren stapt.