Hoe rustig krijgen in de galop buiten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hillebill

Hoe rustig krijgen in de galop buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 07:32

Mijn paard krijg ik niet normaal onder controle in de galop de eerste 20 minuten dan ik aan het rijden ben.
Ze steekt haar kop in de lucht en rent de hele bak buiten rond ( Binnen gaat het wel goed, maar we hebben straks ook wedstrijden buiten dus moet het toch een normaal tempo worden)

Wat ik ook doe ( vragen, ontspannen, zwaar zitten, voltes maken noem maar op... )er is geen normaal tempo in te krijgen.

Na ongeveer een half uur gaat het pas een stukje beter. Hoe kan ik haar gewoon normaal laten galoperen in de buitenbak zonder dat ik alle hoeken in vogelvlucht zie?

janinetjjj

Re: Hoe rustig krijgen in de galop buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:41

Misschien kun je haar eerst longeren om een beetje energie kwijt te raken, goed inijden( Half uur/ 40 min) dus eerst stap+draf volledig goed beheersen voordat je aan een goede galop kunt beginnen waarbij je paard niet "uitelkaar" valt..
En dan niet voor over leunen, zwaar maken, voltes, ( heel veel voltes) ook 10/15 meter.. En dan anders gewoon eerst weer terug nemen.. Heb je film/foto??

*Nieuwsgierig*: Want voor klasse rij je + winst??

Kuss + Succes

Janinetjjj

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:42

ik bdoel dus niet voorover leuene en wel voltes etc..
staat er een beetje vreemd

Pumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:21

Inderdaad eerst longeren. En hele kleine voltes rijden in galop want dan kan zij echt niet hard en moet ze wel inhouden als dat op een normaal tempo gaat maak je de voltes steeds wat groter.
En veel overgangen rijden bv 10 meter galop, dan een paar passen draf en weer een paar meter galop.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:53

Voltes maken ik had het in het begin ook met mijn verzorgpony. Volte maken zodra die te hard gaat! Steeds kleiner tot hij rustig gaat dan weer vergroten gaat hij weer hard weer kleiner. Dan weet hij uiteindleijk wel dat hij gewoon rustig moet galoperen!

Ik ga ook pas sinds kort een rondje door de hoefslag! (wel als hij een rustige dag heeft anders vlieg ik ook door de hoefslag)
Maar ga niet gek doen blijf gewoon zitten! Zorg ook dat je niet (ongemerkt) ga klemmen ga echt op je kont zitten benen niet aan je paard! maar alleen zitten en voltes

Succes!!

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-05 20:15

kleine voltes rijden totdat ze zo klein zijn dat je paard wel snelheid MOET minderen!! Tong uitsteken Knipoog

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 10:00

Het klinkt mij ook als een evenwichts probleem. Veel paarden hebben problemen in galop en dan vooral met hun evenwicht. Het paard valt op de voorhand en gaat daardoor steeds harder.

Kleine voltes zijn goed om haar meer van achteren te laten werken. Blijf gewoon rustig zitten en maak de volte zo klein dat je voelt dat ze nu van achteren eerst land en dus niet meer op haar voorhand valt. Op dat moment zou ze meer gedragen en dus rustiger gaan galoperen. Loopt ze goed, maak dan een overgang terug zoveel mogelijk op zit, zodat ze remt op haar achterhand. Ga pas de volte vergroten als ze in een evenwichtige galop zit en maak hem dan zo groot dat ze daar niet uitvalt.
Tijdens het buitenrijden galopeer tegen heuvevels op. Ze zou zich dan meer rond maken om vooruit te komen. Dus in geen geval naar beneden en de eerste tijd ook niet de rechter stukken.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-05 21:17

Uhm... Ik weet niet of ik de methode "kleine voltes"nog toe zou passen. Ik weet niet hoe snel je paardje gaat, en of hij het doet vanwege stress of angst of zoiets.... Als ze het uit angst doet kan het nl dat ze zich helemaal opgesloten voelt op de kleine volte en alsnog heel snel gaat, met gevolg dat ze onderuit gaat en vervolgens óf niet meer durft te galoperen óf nog harder zal gaan...

Ik weet niet of ze aan de longe wel gecontroleerd galopeerd? Anders zou ik al eens beginnen met de galop buiten in een normaal tempo aan de longe te oefenen. Als ze op het stemcommando reageerd door langzamer te gaan kun je proberen of ze ook onder het zadel naar dit commando luisterd.

Zo niet, dan kun je mischien eens proberen met bergje op galoperen of iets dergelijks... Door een losse bodem helpt ook wel eens, om de galop te leren controleren. Dan moet je er wel zeker van zijn dat je paard dit aan kan, want het is wel zwaar. Maar hierbij zal het meer omhoog moeten galoperen om uit de zand te komen, hierdoor de achterhand meer activeren, en daardoor makkelijker te controleren.

Iig veel succes!!!

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-05 10:07

Binnen gaat het wel goed, maar buiten is een ramp.
Met de wedstrijd ook. Ze fokt zich zo allemachtig op niet normaal meer. Steeds harder en harder en harder lopen. Kop in de lucht en de hele wereld is een doedelzak. Met de wedstrijd heb ik haar een poos voltes laten galloperen en toen moest ik mijn proef in. Nou de eerste proef was knap waardeloos. A binnenkomen in arbeidsdraf: Galop! Steeds sprong ze weer aan in de galop. Draf lange zijde, gebroken lijn: galop galop en galop. Waardeloos dus. Ze was er totaal NIET bij. Hoe kan ik haar gewoon rustig een proefje laten rijden? Volgende week heb ik weer een wedstrijd. Hoe kan ik haar het beste kalmeren? ( en mezelf natuurlijk, want je fokt jezelf dan weer op omdat het paard zo opgefokt is.)

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:08

Probeer haar eerst op klassieke manier van rijden aan te pakken, dus korte spier oprekken, aanleuning gelijkmatig te krijgen en als ze goed voorwaarts is, zal ze ontspannen. Kop in de lucht steken en rug wegdrukken doet ze niet zomaar. Kan zijn dat jij zelf iets naar buiten/binnen zit. Maar probeer de natuurlijke buiging van je paard te ontdekken en dan de korte bespiering op te rekken. Alleen en rechtgericht paard laat zich "verzamelen"
Zet hem op Jo!!!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 18:32

En als je op de kleine voltes nog steeds zo hard gaat dat je bijna onderuit gaat? Mijne doet het vanwege het drammen! Hij kan het wel maar wil het gewoonweg niet Binnen niet en buiten niet!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 16:25

Jovanny nog een tip is snel achter elkaar oefeningen vragen zoals overgangen wanneer zij er niet bij is, scherpe wendingen enz. Op het moment dat ze er dus niet bij is vraag je iets waardoor ze er weer bij moet zijn. Reageert ze niet dan is even heel duidelijk zijn en misschien wel heftig corrigeren niet verkeerd als het maar niet te vaak nodig is. Is ze er bij dan ga je gewoon rijdens zoals je normaal zou doen en beloon je haar op die manier en natuurlijk is stem beloning enz altijd goed.

Griebels ja dat is niet makkelijk. Een paard die het doet om te drammen moet je vanaf het begin beginnen. Dus overgang stap stop. Wees zeer consequent en ga pas verder als deze overgang bijna vlekkeloos gaat. Bouw het steeds verder uit en blijf daarin altijd heel consequent. Gaat ze er toch doorheen en is ze niet terug te krijgen zet haar dan om. Desnoods tegen het hek. Ho is ho en dat in alle gangen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 11:47

En hoe vaker ik hem stop zet hoe drammeriger dat hij wordt Knipoog
(ex-renpaard, en hengst)

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:14

Hoe is jullie verhouding voor de rest. Veel problemen als dit komen uit de omgang. Het paard ziet je niet als zijn meerdere en gaat daardoor tegen je werken.

Ik zal even kort uitleggen hoe ik met een paard zou werken die dit heeft in de les. Natuurlijk is dit per paard en mens verschillend, maar globaal komt het hier op neer.
We beginnen met los werken. Het paard los in een kleine vierkante ruimte waar wij bepalen welke kant en tempo we willen. Dit door positie en lichaamstaal.
Gaat dit goed dan gaan we het paard leiden en leren we wat leiden en geleid worden inhoud en krijgthet paard hierdoor meer zekerheid.
Pas wanneer dit goed gaat gaan we er op en bouwen we net als bij de vorige oefeningen alles stapje voor stapte op.

Vaak gaat het rijden hierdoor al veel beter en hoeven we enkel te werken op de reactie op de hulpen.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:27

@griebels: Ballen eraf, dat helpt al n heeeeel stuk! En nee, ik heb niets tegen hengsten, ik heb ervaring Pling Mijn pony is hengst gebleven tot zijn 5e *hij is nu 5*

Ik weet niet hoelang jij dit paard al rijdt, maar ik denk dat als een paard een renpaard is geweest, dit er heeel moeilijk uit is te rijden. Ik heb een keer een ex-renpaard gereden en dat nooit meer! Op buitenrit altijd voorop en niet samen te rijden. Ik had toen ook niet het geduld om een paard de rust erin te rijden.

Tegenwoordig doe ik bij zoown paard eerst net zolang trainen aan longe, tot de rust er fatsoenlijk in zit, en meestal gaat t dan ook wel goed onder het zadel. Een paardje laatst rende ontzettend weg omdat ze bang was. Deze heb ik laten lopen, zelf ontspannen blijven zitten en vooral van de mond af blijven. Tot ze opeens afsloeg, ik hier niet op was voorbereid, er langs vloog tegen de bakrand aan, ik zoown 10 min van de wereld ben geweest, en vervolgens n week niet heb kunnen rijden agv hersenschudding Lachen Maar goed, dat kun je verwachten met jonge pony's.

Ergens in deze tekst staat nog iets dat niet offtopic is Knipoog Ik hoop dat het je lukt haar rustig te krijgen!

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:33

Ik geef dan een ophouding, lucht+been eraan houden. Gaan ie niet terug, dan maar een duidelijkere ophouding.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 20:31

Als mijn paard te hard gaat in de galop (vooral buiten) sluit ik hem eens flink op... je legt je benen flink aan, gaat iets dieper zitten... en ik doe dan altijd mn binnenhand een paard cm over de schoft (zodat je dr hoofd ietsjes kanteld) en mijn andere hand doe ik hoger (dus dan doe je het hoofd weer recht en houd je haar stevig in)

succes Lachen

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 09:57

Ik dacht te hebben gelezen dat het paardje waar het om gaat het bit vastpakt buiten en dan gaat rennen. Dan heeft ze niet veel aan de tips die zeggen dat ze hem op moet sluiten en omlaag moet proebern te rijden besef ik net... Clown

Ik zou eerlijk gezegt niet meer weten wat ik bij dit paardje zou doen. Ik weet nl nog steeds niet of hij aan de longe wel in rust is buiten. Als hijdat is ligt het waarschijnlijk aan het feit dat de ruiter het buiten iets spannender vind. Is hij aan de longe nog steeds zo snel dan kun je hem het beste eerts rust buiten aan de longe late krijgen, waardoor je onder het zadel *mits hij goed voor de stem is* gemakkelijk trug kunt pakken op je stem.

Doe je best!

Redgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:27

Kleine voltes rijden zou ik niet aanraden, als ik dat bij mijn paard doe wordt ze daar alleen maar nog heter van en als ik dan weer op de grotere volte ga, gaat ze helemaal enorm lopen crossen.
Ik probeer gewoon telkens ophouding los ophouding los ophouding los. Nu werkt dat al beter als eerst

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 22:20

Longeren heb ik haar niet gedaan.
Het is geen renpaard geweest. Puur springpaard. Eerst in het buitenland, Duitsland, daar heeft ze M gesprongen. In nederland heeft ze tot L8 gesprongen.

Ze knalt als ik ga aangalloperen met haar hoofd omhoog en dan is het racen met die hap.
Overgangen rijden is bijna niet mogelijk, ik krijg haar nauwelijks terug.
Het is echt een racepartij van je jawelste!
Ze wordt ook niet moe ofzo. Was het maar zo dat ze uiteindelijk moe werd dat ze dan rustiger werd maar dat is ook niet zo. In de stap en draf gaat het redelijk ( vooral als ik ga doorzitten in de draf kan ik haar prima bij mij houden) maar zodra ik wil aangallopperen is alles weg, kop in de lucht en racen maar.

Voltes rijden gaat dan ook heel moeilijk. Net of ze een eigen wil heeft van ik wil dit en niet anders.
Verder in omgang is ze heel lief, niets mis mee, echt een lief beessie.

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:24

Is de galop ook zonder hindernissen zo?

Als dat zo is, dan denk ik aan een evenwichts probleem. Heb je foto's van galop en ook in draf?

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 07:11

Ja zonder hindernissen is dit ook zo, wel iets minder trouwens hoor. als er hindernissen staan en ik ga springen dan raced ze ook door de bak heen zodat ik dus totaal niet uitkom voor de hindernis. Nee ik heb geen foto's van draf en galop.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:03

Heel veel galoperen. Oefenen, oefenen, oefenen.
Ieder voorjaar heb ik het ook. Maar nu begint hij het weer te snappen, dat hij ook aan een losteugeltje een handgalopje kan maken ipv. dat hij alleen maar hard kan.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 16:35

PingWing schreef:
@griebels: Ballen eraf, dat helpt al n heeeeel stuk! En nee, ik heb niets tegen hengsten, ik heb ervaring Mijn pony is hengst gebleven tot zijn 5e *hij is nu 5*

Ik weet niet hoelang jij dit paard al rijdt, maar ik denk dat als een paard een renpaard is geweest, dit er heeel moeilijk uit is te rijden. Ik heb een keer een ex-renpaard gereden en dat nooit meer! Op buitenrit altijd voorop en niet samen te rijden. Ik had toen ook niet het geduld om een paard de rust erin te rijden.

Ballen gaan er niet af
We willen hem volgend jaar naar de HK doen!
Onze ex-renner (9 jr) is goed in de bossen te rijden (in het begin niet hoor) maar nu wel. Ik rijd hem in de bossen met een passoa bitje en martingaal en dat gaat goed. Los teugeltje en lopen maar, alleen in de galop pak ik mijn teugels op.
In de bak (binnen en buiten) dramt hij. Buiten het rijden in de bak is onze verstandhouding goed. Ik ben de baas, en dat weet hij ook. Een bravere hengst als hij is ken ik niet
Een kind van 8 heeft er altijd op gereden, dus...
Hij heeft gewoon een hekel aan de bak en dat laat hij goed merken. Hij dramt bij iedereen ook bij mijn instructrice (meer zelfs bij haar omdat zij nog meer vraagt als ik).
Versnellingen hoger gaan goed, maar terug wil hij nooit.
Hij loopt ook snel, in stap, draf en galop...

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 19:59

die kleine voltes zou ik ook niet aanraden,

ik deed dit vroeger ook met zulke paarden, totdat het paard viel en ik een klaplong had.

Ik heb er nog altijd last van, ik wil niet dat anderen hetzelfde meemaken.

Ik raad wel al de andere hulpen en tips aan.

Veel succes