hoofd kantelen: hoe op te lossen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

hoofd kantelen: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 13:58

Vraagje: Twee van de paarden die een vriendin van mij in training heeft, zijn scheef. Het gaat om twee merries die al enige tijd onder het zadel zijn. Ze kantelen stelselmatig hun hoofd zodat het erg moeilijk wordt om op beide zijden een gelijk teugelcontact te krijgen. Deze scheefheid lijkt niet van achteren te komen, want voor de rest lopen ze recht door hun lichaam; ze gebruiken beide achterbenen even goed en zwaaien niet uit met hun achterhand.
Heeft iemand suggesties wat betreft nuttige oefeningen of bijvoorbeeld aandachtspunten in de teugelvoering? Kan het ook een idee zijn om eens een ander bit te proberen? Beide merries worden nu gereden met een dubbelgebroken K&K-trens. Overigens zijn deze paarden beide gezond, ze hebben geen gebits- of rugproblemen of iets dergelijks.
Alvast bedankt voor de tips!

Colga

Re: hoofd kantelen: hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:06

Ik heb juist hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Mijn instructrice heeft er even op gezeten en Twi was scheef in de aanleuning. Weet niet of het bij jou ook zo is.....Ze was redelijk recht in lijf maar niet in de hals. Moet er dus op letten dat ze in de hals recht blijft en als ik voltes rij en ze kantelt haar hoofd, de hals meteen weer rechtstellen. Ook moet ik goed mijn buitenteugel erbij houden en mag ik mijn handen niet te hoog houden, maar bij de schoft houden.

Hopelijk heb je er iets aan!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 14:56

Goed op twee teugels rijden en ervoor zorgen dat het paard echt rechtgericht is.

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:08

Kitty schreef:
Goed op twee teugels rijden en ervoor zorgen dat het paard echt rechtgericht is.

Waarschijnlijk is dat op 2 teugels rijden het probleem Vork !

Maar goed, wat ik altijd moest doen:
Op het moment dat je paardje zijn hoofd kantelt naar rechts (dus zijn neus gaat naar rechts) dan moet je zorgen dat je je linker teugel goed op kontakt hebt en je rechterteugel er wel bij hebben, maar goed ontspannen. Dan met je rechterbeen erbij en dan wordt je paardje recht. In de aanleuning en in zijn lijf. Wat Kitty ook zegt, op het moment dat je paardje daarin rechtloopt dan kan je ook gelijke teugeldruk pakken!

Maar toch is dit via de computer moeilijk uit te leggen. Les in zo'n dergelijke situatie is erg belangrijk!
Veel succes ermee!

Au3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 14:47

Als het probleem idd het richtrichten van de hals/hoofd voor het lichaam is (kan ik natuurlijk hier niet beoordelen), heb ik wel een goeie tip. Mijn paardje heeft ook een tijdje daar een probleem gehad.
Probeer eens door je handen iets breder te zetten, een driehoek te vormen via de teugels en je handen naar de mond. De teugels mogen de hals van het paard niet raken ! Hierbij kan het paard zelf niet door zijn hals tegen de teugel te gooien zelf meer druk op één kant creeren en wordt hij gedwongen om zijn hoofd/hals recht voor zijn lichaam te plaatsen. Let op, dit is wel een zware oefening voor de ruiter. Je gaat het heel snel voelen in je schouders en vaak ook flinke spierpijn de dag erna. Als je dit consequent rijdt, zal je paard wel snel de boodschap begrijpen. Succes !

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 12:56

Ik ben het met Au3 eens. Mijn paard heeft er ook nog wel eens last van. Als hij zijn neus naar rechts kantelt, probeert hij steun te zoeken op je linkerteugel. Hij wil als het ware dat jij daar meer druk op zet en probeert deze druk te krijgen door zijn hals tegen de teugel aan te drukken. Ik doe dan inderdaad ook vaak even mijn handen iets wijder. Probeer toch iets meer stelling met mijn rechterhand te vragen en doe mijn linkerhand van de hals af om daar de druk juist te verminderen. (zeg ik dit nu goed, valt niet mee om je praktische ervaringen schriftelijk neer te zetten).

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 13:23

Wat au3 zei ben ik het mee eens, werkt bij mij ook altijd. Rijdt het paard lang en laag, niet perse gelijk rond. Wat ik dan altijd doe (en wat meestal ook werkt) is mijn teugels langer laten, handen wijder uit en meer richting mijn boven benen werken. Dit natuurlijk niet door te trekken in de mond (lees: teugels langer laten!). Rijdt het paard hier redelijk naar voren (voorwaarts de dingen oplossen) en ontspan je handen. Als het nodig is, oefen iets meer druk uit.
Dit moet wel echt met gevoel gedaan worden, je rijd je paard snel te hard in de mond bij deze oefening. Het werkt mits je het goed en precies doet!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:22

Au3 schreef:
Als het probleem idd het richtrichten van de hals/hoofd voor het lichaam is (kan ik natuurlijk hier niet beoordelen), heb ik wel een goeie tip. Mijn paardje heeft ook een tijdje daar een probleem gehad.
Probeer eens door je handen iets breder te zetten, een driehoek te vormen via de teugels en je handen naar de mond. De teugels mogen de hals van het paard niet raken ! Hierbij kan het paard zelf niet door zijn hals tegen de teugel te gooien zelf meer druk op één kant creeren en wordt hij gedwongen om zijn hoofd/hals recht voor zijn lichaam te plaatsen. Let op, dit is wel een zware oefening voor de ruiter. Je gaat het heel snel voelen in je schouders en vaak ook flinke spierpijn de dag erna. Als je dit consequent rijdt, zal je paard wel snel de boodschap begrijpen. Succes !

Klopt dit kan inderdaad werken. Het kan ook zitten in de voorhand. Klant van me gisteren, dat paard was linksgebogen maar pakte toch de linkerteugel, keek liever naar links maar liet ruiter naar rechts wat wegzakken, terwijl paard wel goed spoorde in beenwerk. De buitenbenen liepen op dezelfde lijn. Maar nu legde het paard toch wat meer gewicht op rechtervoorbeen en zwaaide soms ietsje uit met rechtervoorbeen.
Om dit te voorkomen lieten we het paard wat naar rechts kijken, handen wat hoger en paard niet teveel laten zakken in hoofd/hals lijn en toch 2 handen naar links brengen, daar kwam paard op gelijkmatige aanleuning omdat het gewicht op rechtsvoorbeen eraf gehaald werd en ging paard toch ontspannen. Als het paard ontspande, ging ruiter weer normaal zitten met haar handen en op moment dat ze weer voelde dat hij ging kantelen of soort kronkel in de hals kreeg, dan zette ze weer 2 handen even naar binnen, wachtte tot paard ging ontspannen en ging weer normaal zitten. Dit werkte wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 13:54

Inderdaad zoals al aangegeven word komt dit vaak voor uit de hals. Zodra je voltes maakt altijd recht houden, en misschien zelfs een beetje stelling naar buiten vragen, het is voor een paard moeilijker recht te zijn op de volte dan wanneer hij zijn baan vervolgd. Oefen dit regelmatig dan zul je op de hoefslag er minder last van hebben. Als je op de hoefslag gaat en ze kanteld naar rechts, moet je direct linkerbeen geven (een paard moet immers om je been buigen en dus zijn hoofd recht zetten) op deze manier kun je dat oplossen, en weer aanleuning op twee teugels krijgen.