Achterwaarts...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

Achterwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 09:03

[i][b]ik heb een merrie van 8 jaar..en ze loopt L2.. op zich allemaal leuk en aardig en het gaat goed...alleen het achterwaarts kan een probleem zijn.
Ze heeft een jaar gehad dat ze het gewoon verrekte om achterwaarts te gaan...uiteindelijk heb ik m dat zelf gefikst en heb het gewoon rustig aan gedaan...want als je haar forceerde wilde het helemaal niet.
Nou loopt ze eigenlijk goed aan de hulpen achterwaarts...maar ze doet het niet diagonaals gewijs, en meestal slepend...als ik actiever naar het halthouden toe rijd krijg ik meestal verzet...
wat zijn jullie tips ???

Kitty

Re: Achterwaarts...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 09:19

Ga iets verlicht zitten zodat je haar rug vrij geeft tijdens het achterwaarts gaan.
En zorg ervoor dat je niet gaat zitten drijven of trekken. Eén keer hulp voor achterwaarts en ze moet blijven gaan totdat jij zegt dat ze weer voorwaarts mag.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 12:19

wie nog meer ?? please ??

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:12

Je kunt aan de hand je paard het commando achterwaarts leren. Gebruik duidelijk 1 woord. Als ze dat aan de hand goed doet ga je het proberen onder het zadel. ga zitten sluit je hand en zeg het commando wat je hm hebt geleerd. Hou je hand gesloten tot het moment dat ie naar anchteren gaat. Zodra hij achterwaarts gaat hou je iets druk met je benen en sta je de hand toe. Je zult zien dan hij het los laten van de teugel als een beloning gaat zien en makkelijk achterwaarts zal gaan.
Uiteraard moet je paard deze hulp eerst leren dus neem er je tijd voor

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 22:33

@mirrex: juist niet gaan zitten tijdens het achterwaarts gaan omdat je dan het paard niet de mogelijkheid geeft om zijn rug te bollen wat juist zo belangrijk is bij het achterwaarts gaan.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:47

Mijn paardje gaat alleen op de grond achteruit. Maar vanaf ze in het zadel benen voelt, spurt ze weg, ik heb geen kans om de teugels tegen te houden...

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:04

- Zelf je schouders naar voren, benen een duidelijk stuk naar achteren leggen. Niet teveel aan je teugels trekken een beetje ligt gaan zitten. Je kunt aan iemand vragen of hij/zij je even wilt helpen door er even schuin voor te gaan staan een een beetje duwen op de boeg zodat het wat actiever gaat en dat het niet in verzet gaat. Gaat het goed helemaal de hemel in prijzen

- Je zit in stap en je zet het paard meteen achteruit zonder eerst halt te houden. en dan ook meteen weer naar voren stappen. Helpt bij sommige paarden ook wel eens. Gaat het goed helemaal de hemel in prijzen

-Halthouden hulpen geven voor achterwaarts en heel zacht dus niet slaan maar gewoon een beetje "spelen" met je zweep. gaat het dan een paar passen goed helemaal de hemel in prijzen natuurlijk!

- Een lesje nemen en aan de instructeur je probleem voorleggen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 07:38

oke bedankt allemaal, en wat vinden jullie nou de beste manier om een jong paard achterwaarts te leren, ook als hij het commando aan de hand wel kent...

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 10:23

Ik heb mijn paard ((van 15)) laatst achterwaarts geleerd.. Ik begon aan de hand met gewoon een halster om.. pakte een zweepje en zei luid TERUG!! dat snapte hij natuurlijk niet dus drukte ik hem een beetje naar achter en gebruiikte het zweepje zachtjes doormiddel van tegen de borst aan de tikken. Het is belangrijk dat je hem 1 woord leert. Terug, achteruit, achterwaarts enz. toen hij dat voldoende kende heb ik hem een hoofdstel omgedaan en weer hetzelfde maar dan proberen zonder zweepje! toen hij dat voldoende kende ben ik erop gaan zitten en zei luid TERUG!! met een zachte druk op de teugels ging hij goed achteruit!!! Zo heb ik heb laatst ook met een 3 jarig paard gedaan. Je kan natuurlijk niet verwachten dat ze meteen kaarsrecht achteruit lopen maar dat moet je proberen met je benen op te lossen! Succes ermee!