Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Issy schreef:neem les van een gediplomeerd iemand en die kan je door wat eenvoudige oefeningen laten voelen wat het verschil is tussen balans en onbalans. je geeft automatisch zithulpen als je beenhulpen geeft. Door een binnenbeen op de singel en een buitenbeen achter de singel te houden in een volte, verandert je gewicht van 2 naar 1 zitknobbel, dit zijn ook zithulpen waardoor je paard herkent wat hij/zij moet doen.
Riant schreef:Welk Boekie is dat .. want min info komt toevallig ook o.a. uit een boekie![]()
Mijn kast staat vol met theorie boeken, allemaal gelezen. Maar probeer nu eens onder woorden te brengen wat je zelf hebt ervaren of zelf hebt gevoeld. Dat zijn veel boeiender discussies. Jippie schreef:Ik vraag me af of je stelling wel klopt.
Alles begint bij balans en ontspanning? Is dat wel waar? Volgens mij dekt dat de lading niet volledig.
Ik heb 2 andere punten waar ik altijd op terug val:
Is het paard voorwaarts?
Is het paard nageeflijk?
Fellor schreef:Ik denk dat het wel klopt dat het ten eerste gaat om ontspanning. Zonder ontspanning zal je nooit een fatsoenlijke aanleuning krijgen of je paard in balans over de rug krijgen. Vanuit ontspanning kan het paard leren in balans te lopen met aanleuning (en leren goed aan het been te zijn) en vanuit het lopen in aanleuning en balans wordt eht paard nageeflijk en dat verbeterd de balans en ontspanning weer.
Maris schreef:Hoi,
Jullie verstaan dus wat anders onder balans als ik. Balans vind ik - een paard wat recht loopt en zijn ruiter goed kan dragen. Een paard wat zijn ruiter goed draagt loopt vervolgens dus met een bolle rug, waardoor hij makkelijker zijn achterhand onder brengt en ook makkelijk nageefelijk is. en een paard wat in balans loopt ( volgens mijn definitie van balans ) zal ook voorwaarts zijn, simpel omdat hij niet gestoord wordt door de ruiter.
Oefff, klinkt wel heel ingewikkeld zo. Daarom vroeg ik me af hoe je de balns van een paard ( onder het zadel/ruiter ) kan verbeteren.
groetjes,
Maris
IngridM schreef:Jippie schreef:Ik vraag me af of je stelling wel klopt.
Alles begint bij balans en ontspanning? Is dat wel waar? Volgens mij dekt dat de lading niet volledig.
Ik heb 2 andere punten waar ik altijd op terug val:
Is het paard voorwaarts?
Is het paard nageeflijk?
en zoals ik het geleerd heb zijn deze twee de belangrijkste voorwaarden:
- is het paard voorwaarts, aan het been
- is het paard recht
, ik denk dat dat voor paarden precies zo op gaat. Vandaar dat ik liever niet praat over ontspanning. Er moet juist een bepaalde inspanning zijn waardoor een paard correct gaat lopen.