Bitloos en problemen met hoofdstel/bit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Bitloos en problemen met hoofdstel/bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 20:45

Hallo,

zijn er hier nog meer mensen die ook met een bitloos hoofdstel rijden? Of die ook problemen hebben met hun paard met het bit?

Ik hielp een klein meisje, Jolijn, die zelf toen niet durfde te rijden, met het rijden op haar pony Lydia. Ze had een rubberen stangbitje, want ze was heel licht in de mond, je hoefde geen zware teugelhulpen te geven ofzo. Alleen heeft er iemand op gereden die nogal in haar mond heeft getrokken waardoor ze plekjes kreeg bij haar mond, daar was ze ook wel heel gevoelig voor. (weet niet hoe ze plekjes kan krijgen van een rubber bit??) Ook omdat ze kreupel is geweest en heel weinig tijd en dat soort dingen heeft ze een hele tijd geen bit ingehad. Ze kregen daarna zelf het bit niet meer in, ze was er heel bang voor, maar er was niets aan de hand met haar tanden, het kan misschien komen door iets wat bij de vorige baas is gebeurd waar ze aan herrinnerd werd, ik weet het ook niet. Toen ik weer kwam was ze best wel bang maar ik bouwde weer vertrouwen op enzo en heb het hoofdstel weer omgeprobeerd, eerst gewoon zonder bit, daar was ze eerst wel bang voor als je met het hoofdstel naar haar toe kwam maar later al minder. Daarna weer het bit een keer ingeprobeerd, gewoon los van het hoofdstel gehaald, maar ze was er heel erg bang voor en stond helemaal te trillen, dus heb hem er voorzichtig weer uitgehaald, maar ze was zo bang dat ze hem niet echt uit haar mond durfde te laten vallen. Dat deed ze later ook met oefenen ook. Toen eens een ander bit geprobeerd, een bustrensje, en daar was ze minder bang voor. Ik reed toen met een 'gewoon' hoofdstel zonder bit, een engels hoofdstel met een hoge neusriem. De bakstukken aan de zijkant, boven het 'kopsuk' van de neusriem vastgemaakt en aan de lusjes van de bakstukken weer de teugels. Daar kon ze wel gewoon mee over de weg, ze reageerde er wel goed, ze deed ook een soort van western dus reageerde ook op de teugels tegen haar nek (neckreining). Alleen kon je haar er niet mee terugnemen, dus buitenrijden moest eigenlijk sowieso wel met een andere pony voor de zekerheid, en met galoperen vond ze zo leuk, het was een hele erge brede neusriem dus inhouden voelde ze eigenlijk niet, als je hard trok trok je het hoofdstel alleen naar achteren. Toen heb ik af en toe dat bustrensje erin gedaan, en toen later ook de bustrens erin, dan met dubbele bakstukken en teugels. Met de teugels aan de bakstukken en teugels aan het bit, alleen helemaal niet met het bit sturen. Hier reageerde ze wel goed op alleen ik merkte wel dat ze steeds meer met haar hoofd ging schudden en helemaal niet ontspannen en lekker liep. Dus heb ik tijdens een buitenrit het bit er gewoon uitgehaald, want ze liep heel erg gestresst. Ik heb toen wat soorten bitloze hoofdstellen geprobeerd maar ik vond neit echt wat ik zocht. Een hackamore is veel te hard en scherp, sidepull heb je geen rem en trek je het hele hoofdstel zowat in het oog, wat ook het geval is bij een bosal en daar zitten de teugels aan de onderkant en het is zo'n zwaar ding om de neus, een touwhalster vind ik dat je zo rukt aan het hoofd en je trekt hem naar achteren. Wat ik wel heel goed vind is met kruisriemen, alleen ik vind dat je daarmee het hoofd samenplet, ik bedoel als je trekt en je paard gehoorzaamt, blijft het hoofdstel trekken. En bij een rem is het ooik zo'n geruk.

Miestiek- Nikki rijd op Miestiek, een jonge haflo-arabier. Ze is nogal kopschuw, als je het hoofdstel en bit uitdeed begon ze te steigeren en ze wou het bit ook niet in.

Samen met Nikki ben ik toen opzoek gegaan naar een oplossing, en die hebben we uiteindelijk gevonden. Mijn eisen:

*Sturen d.m.v. druk (en niet op 1 hele kleine plek) tegen de kaak, ip.v. het hoofd 'mee te trekken' en het hoofdstel moet goed blijven zitten
*Bij het stoppen ook wat druk achter de oren en hele brede druk bij de neus, niet zoals bij touwhalstertjes dus,en je moet het halster niet over het hoofd heen trekken.
*dat je de stuur-en stop hulpen met dresuur rijden apart kunt geven
*dat het heel fijn is voor het paard en heel goed past en nergens te strak of te los zit
*dat het natuurlijk makkelijk is te gebruiken enzo en dat het neit heel erg duur is
*dat de druk goed verspreid is en dat het paard ze dus meteen begrijpt maar je maar heel weinig hoeft te doen bij het paard

wel een hele lijst van eisen.. maar na een tijd experimenteren en zoeken hebben we wat gevonden!!! het nhc-hoofdstel! rijden jullie zelf ook met een soort van bitloos hoofdstel of een ander speciaal hoofdstel? of hebben jullie problemen met het bit of hoofdstel?

Anoniem

Re: Bitloos en problemen met hoofdstel/bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:34

Van rubber krijgen sommige paarden brandplekjes omdat het gaat schuren als je paard niet genoeg schuimt (stroef materiaal) dus iegenlijk is een rubber of kunststof bitje helemaal niet zo prettig voor je paard. Ik rij mn jonge pony met touhalster en zodra je je paard het principe van wijken voor druk hebt geleerd kan je daar ieder paard prima mee rijden. voor de verfijning rijdt ik met een cross-rope hoofdstel.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:38

Fellor schreef:
Van rubber krijgen sommige paarden brandplekjes omdat het gaat schuren als je paard niet genoeg schuimt (stroef materiaal)

Klopt! rubber wordt ook sneller warm van wrijving dan metaal.. volgens mij zijn rubber bitjes daarom dus helemaal niet zacht als iedereen denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 22:40

Voordat mensen ehir trouwens denken dat ikt egen het rijden met bit ben, dat si natuurlijk wel uiteindelijk je doel zodra mn paard het rpincipe van rijden, remmen en sturen kent om een bit als verfijning te gaan gebruiken, maar dat wordt gewoon een dubbelgebroken koperen bitje.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 10:18

Volgens mij is het enige wat je nog niet geprobeerd hebt een bitloos hoofdstel van het merk Libby's.
Kijk hier ff: http://www.singlefooter.nl/libbys/bitloos.html
Ze kosten wel wat, maar volgens mij komt dit goed overeen met je eisen.

betiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 11:14

Mijn verzorgpony had ook problemen met het bit, hij was er niet echt bang voor maar hij was tijdens het rijden altijd gespannen met zijn lippen en kaak en daardoor dus zijn hele lichaam.
Ik rijd hem nu met een touwhalster maar wel 1 van wat dikker en steviger touw zodat die niet omhoog kruipt over zijn neus.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 13:26

Citaat:
Wat ik wel heel goed vind is met kruisriemen, alleen ik vind dat je daarmee het hoofd samenplet, ik bedoel als je trekt en je paard gehoorzaamt, blijft het hoofdstel trekken. En bij een rem is het ooik zo'n geruk.

bedoel je zo'n hoofstel?
Afbeelding
dat heb ik ook sinds kort en je plet niets samen of het trekt ook nergens, het is namelijk niet de bedoeling dat je gaat trekken!
Op trekken stopt een paard toch niet als ie niet wil, je zal het paard eerst moeten leren wijken voor druk en dan de one rein stop aan moeten leren voor je met wat voor bitloze optoming dan ook kan sturen en remmen.
Ik heb zelf een zware koudbloed die het woord LOMP heeft uitgevonden, hang er een bit in en hij gooit z'n tong erover, gaat met z'n hoofd lopen schudden en vreselijk schuimen en kwijlen. Wil ie er echt vandoor, dan zal dat bit hem niet tegenhouden.

Bitloos houdt ie z'n hoofd stil, z'n mond netjes dicht en schuimt niet zo achterlijk.

je moet alleen even de rem en het stuur installeren voor je de wijde wereld in gaat!

je kan zo'n hoofdstel ook zelf knopen, de link staat in het onderschift van pmarena

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 06:47

Ik rijd met een side-pull. Gaat geweldig. Zowel paard als ik vinden het erg leuk.

Verkrijgbaar bij de western-winkels.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 12:37

Hoi,

Ik denk er over om zelf een Libra te maken. Alles wat je nodig hebt is touw en 2 ringen.
Maar ik rijd er dus zelf nog niet mee !

Groetjes,

Maris