ik klem heel erg in galop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Denise1984

ik klem heel erg in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 12:44

Nou zoals de titel al zegt ik klem m'n benen vast aan het paard in de linker galop.
rechtsom heb ik daar geen last van omdat ik dan wel ontspannen kan zitten.
Maar in de linkergalop gaat het mis ik raak m'n evenwicht kwijt klem me vast waardoor Laveron nog harder gaat galoperen. ik heb geprobeerd om m'n benen lang te houden en goed in het zadel blijven zitten maar het lukt gewoon niet.
Ik ben er een keer afgevallen in de linkergalop toen hij begon te bokken. daarna heb ik een hele tijd niet meer gegalopeerd en sinds kort ben ik er weer mee begonnen.
Maar waarom heb ik er rechts geen last van en links wel?
pff beetje moeilijk neergezet maar ik hoop dat jullie het snappen.

klomp

Re: ik klem heel erg in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:49

als je eraf bent gevallen en het gaat niet zo lekker in de linker galop, dan kan het zijn dat je niet kan ontspannen, omdat je er immers een rot-ervaring aan over hebt gehouden. misschien is het verstandig om te gaan oefenen aan de longeerlijn. jij erop en een ander in het midden die de lijn vasthoud. zo kun je oefenen aan je houding op de linkerhand en aan ontspanning. vooral niet vergeten om rustig adem te halen en probeer de bewegingen van het paard te volgen. dus zorg dat je je heupen mee laat veren. kwestie van oefenen en vertrouwen krijgen...dan gaat het vast beter!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 18:16

ja maar wat het rare is dat ik er geen last van heb in de rechtergalop

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 20:58

dat komt waarschijnlijk omdat je het onbewust een beetje eng vind, omdat je er een keer bent afgevallen. daarom gaf ik je in mijn eerdere post al het advies met de longeerlijn. zo hoef je je niet bezig te houden met de teugels e.d. zo kun je je concentreren op de moeilijke kant; de linker. en dan kun je gaan oefenen om beter te zitten en je te leren ontspannen. bovendien zul je waarschijnlijk vaker rechtsom galopperen dan linksom omdat je dat minder prettig vind. dus zal het paard linksom minder sterk zijn en dus minder in balans.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 23:10

Bij mij is het precies andersom, de rechtergalop vind ik en ook mijn paard moeilijker. Ben ook een keer gevallen op die "moeilijke kant" dus ook nog een beetje gespannen. Linksom ben ik veel meer ontspannen.
Veel doen gewoon, het is bij mij nog wel niet zoals op links maar door het gewoon veel te doen, ga je vooruit en krijg je zelfvertrouwen.
Maak er niet teveel een punt van en prijs jezelf en je paard als je gegaloppeerd hebt op de moeilijke kant. Je zal zien dat het mettertijd vanzelf beter gaat.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 04:20

is de linker kant ook de wat moeilijker kant van je paardje? sommige paarden hebben dat gewoon... en dan kan het ook zeer zeker ander zitten en voelen...en waar jij dan bv niet zo op inspeeld en gewend bent...

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-05 19:44

baroen schreef:
is de linker kant ook de wat moeilijker kant van je paardje? sommige paarden hebben dat gewoon... en dan kan het ook zeer zeker ander zitten en voelen...en waar jij dan bv niet zo op inspeeld en gewend bent...

Hij wil wel vaak het bit vast pakken op links. en geeft dan moeilijk na

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 11:02

Denise1984 schreef:
baroen schreef:

Hij wil wel vaak het bit vast pakken op links. en geeft dan moeilijk na

dan is je paard waarschijnlijk rechtsgebogen en dus scheef. dit kan het uitzitten in de galop ook bemoeilijken. dan moet je eerst je paard recht gaan richten en dan zul je al een stuk gemakkelijker kunnen zitten omdat er dan balans is. daarna kun je verder oefenen...voor tips voor het rechtrichten kun je bets een keer pb-en/ pm-en die kan je helpen

naturalgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 17:05

Maar, je moet je toch je benen vastklampen? Als ik dat niet zou doen bij Lara, zelfs ga ik mee in de beweging, dan verschuif ik helemaal. Dus ik mag niet beginnen met vastklampen? (ben ik nog niet lang meebezig)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 20:56

mijn paard ging in de eerste 2 weken met mij er ook steeds vandoor in de galop, daarna dacht ik steeds als ik ging aangalloperen nu gaat ze er weer vandoor en ging ik onbewust knijpen, en heel gespannen zitten, waar door ze er juist vandoor ging. toen ik dit eenmaal doorhad en dus meer ontspannen ging zitten in de galop, en door mn hakken goed uit te drukken ging het steeds beter, en nu kan ik heerlijk galloperen en zit ze als een stoel in galop..... met veel tijd en geduld wordt het dus vanzelf wel weer beter, maar les ook vooral goed op je eigen houding!!! Succes

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 16:54

vanavond ga ik weer rijden maar ik doe voor de zekerheid wel het bokriempje er aan je weet het nooit;)

eleonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 22:26

Ik heb dezelfde ervaring met mijn paard,maar dat komt dan ook idd doordat hij galloperen op de rechterhand moeilijk vind.Hij gallopeerd minder soepel en daardoor zit ik ook minder soepel,Ik heb een hele tijd alleen maar op de linkerhand gegaloppeerd totdat ik genoeg vertrouwen had om het op de rechterhand te doen en dan op de volte, eerst een rondje dan twee enz.En dat geeft dan weer vertrouwen als dat goed is gegaan Pling Gewoon rustig aan doen.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 09:26

pff ja ik wil wel rustig aan doen, maar hij gallopeerd niet rustig hij gaat hard echt lekker zit hij ook niet in gallop.
Hij hobbelt heel erg voor al in de overgang van gallop naar draf dan val je gewoon naar voren. Heel raar:?

edit: Leestekens toegevoegd

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:25

Denise1984 schreef:
pff ja ik wil wel rustig aan doen, maar hij gallopeerd niet rustig hij gaat hard echt lekker zit hij ook niet in gallop.
Hij hobbelt heel erg voor al in de overgang van gallop naar draf dan val je gewoon naar voren. Heel raar:?

edit: Leestekens toegevoegd

probeer als je een overgang maakt vanuit de galop naar draf alvast te gaan zitten zoals je in de draf meebeweegt en stel het paard wat (lees;iets) lager in en hou je been erbij. maar ik denk dat je je eerst meer moet bezighouden met je zit en het paard recht te maken.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:31

Volgens mij zit het juist in jouw hoofd. De meeste ruiters zijn gauw geneigd om het paard de schuld te geven, maar 90% van de rijtechnische fouten zijn een probleem van de ruiter.
Wat je moet proberen te doen is er niet over na te denken als je in de linkergalop aanspringt en verder door galopeerd. Probeer je te ontspannen en als je voelt dat je weer gaat klemmen, maak dan een overgang naar draf. Probeer jezelf te trainen en te geloven dat je je nergens druk over hoeft te maken. Je kunt immers elk moment weer terug naar draf. Probeer elke keer bijv. een volte langer te galoperen.
Denk ook niet dat je probleem binnen de kortste keren over is. Het kan best zijn da je hier nog weken last van hebt. Een proffesional heeft eens tegen me gezegd "het is een kwestie van uren maken" Achteraf gezien; een waarheid als een koe.
Heb vertrouwen en geduld!
groetjes,
Alani

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 11:10

ik weet ook dat het aan m'n zelf ligt. en ik geef ook niet mijn paard de schuld er van. Zoals er staat is het gekomen nadat ik ben gevallen. Maar goed bedankt voor de tips en ik ga er aan werken!!!!.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 13:29

Hoi Denise,
Het was ook niet mijn bedoeling om je de les te lezen, maar ik heb zelf een soortgelijk probleem gehad en het koste me zo verdomde veel moeite om het anders te doen (ik had veel meer druk in mn linker dan mn rechterhand). Maar na maanden is wel gelukt en sindsdien loopt ze als een tierelier. Hou dus de moed erin.
groetjes,
Alani

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 08:21

ja ik snap het ookw el hoor nu ik zelf me eigen bericht lees merk ik dat ik het een beetje raar heb neergezet. was niet zo bedoeld Knipoog Ik ga er ook echt aan werken. Zodat ik ook in gallop lekker ontspannen kan zitten Haha!

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 21:10

vandaag weer geprobeert en het ging goed!! eerst zat ik nog wel gespannen. Waardoor hij dus weer hard ging maar inplaats van dat ik zat te denken aan "niet vallen"niet vallen" dacht ik nu oke haal diep adem engoed in het zadel zitten en benen lang houden. en het werkte.
Hij bracht zn hoofd naar zn borst en gallopeerde lekker ontspannen. En deed een mooie overgang naar draf. Ik stapte echt met een goed gevoel van hem af. Morgen weer een poging Haha! Ben weer helemaal happy