Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Lielle schreef:enorme hoeveelheid balken in de bak leggen en lekker gaan dressuren. Eromheen, erlangs en ertussendoor rijden zonder aandacht aan die balken te besteden. Pas als dat volkomen ontspannen gaat, stap je er een keer aan een lang teugeltje naar toe. Lekker rustig zitten zelf en laat maar kijken. Als je echt in de dressuur al die ontspanning hebt gevonden tussen alle balken stapt hij er zo over.
Ik proef nu uit je bericht veel te veel dwang en daarom zou ik even een stapje terug doen.
Lielle schreef:ik denk persoonlijk wel dat het niet uitlsuitend angst of onbekendheid is van je paard (aangezien hij los wel springt), maar soms moet je niet de confrontatie aangaan maar het op een andere manier oplossen. Ik zou wel ook eens iemand anders het laten proberen, mogelijk ligt de oorzaak toch bij jezelf.
chagrijntje schreef:kiralover: dit is natuurlijk geen oplossing.. het paard denkt heus niet van: hé achteruit lopen is niks..
het diertje wil er niet langs en om hem elke keer achteruit te laten lopen is ook niks..
Ik vond de oplossing van cheyenne01 wel erg simpel
gewoon tussen 4 balken in en wachten tot dat het beestje er zelf
over heen gaat
Fellor schreef:chagrijntje schreef:kiralover: dit is natuurlijk geen oplossing.. het paard denkt heus niet van: hé achteruit lopen is niks..
het diertje wil er niet langs en om hem elke keer achteruit te laten lopen is ook niks..
Ik vond de oplossing van cheyenne01 wel erg simpel
gewoon tussen 4 balken in en wachten tot dat het beestje er zelf
over heen gaat
Hij zal het niet direct denken nee, maar paarden zijn vermijdingsleerders. Hij wil het weer achteruit lopen vermijden en zal daardoor uiteindelijk over het balkje stappen. Deze theorie heeft zichzelf inmiddels al overal bewezen met dingen als trailers e.d. Enige probleem is dat een heel groot deel van de mensen hun paard niet fatsoenlijk achteruit kan laten lopen vanaf de grond (dat is al waar je respectissue begint...)
Het dringt alleen vaak niet tot mensen door dat het zou kunnen helpen.... Maar mijn pony's heb ik veel dingen op deze manier geleerd... Maar idd je moet je paard wel goed achteruit laten lopen...