Mijn paard is niet over een balkje heen te krijgen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

springer1985

Mijn paard is niet over een balkje heen te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 10:09

Wie heeft dit probleem nog meer? of heeft dit gehad? en is dit nog goed gekomen, zoja hoe heb je dit opgelost?

Want ik heb zelf zo'n beetje alles geprobeerd, als ik 'm gewoon recht erop aan rij goed opsluit tussen m'n benen, dan pakt ie voor de balk 't bit vast, springt opzij en en vliegt ervandoor. Als ik er voor zorg dat ie er niet langs kan komen dmv balken etc. gaat ie steigeren.
1 keer ging ik er vanuit stap opaf en toen sprong ie er een meter overheen. Losspringen doet ie wel, want dan kan ie ook nergens heen en hij heeft het vermogen ook wel en zelf heb ik op 't gebied van springen ook wel veel ervaring. dressuurmatig heb ik 'm ook goed voor elkaar. "t is voor mij ook geen optie om te zeggen van "dan spring ik wel niet"want mijn ambitie ligt bij 't springen. 't kan misschien zijn dat er in 't verleden iets met 'm is gebeurd, maar dat kan ik niet achterhalen.

Wie heeft er tips voor mij??

Lielle

Re: Mijn paard is niet over een balkje heen te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:33

enorme hoeveelheid balken in de bak leggen en lekker gaan dressuren. Eromheen, erlangs en ertussendoor rijden zonder aandacht aan die balken te besteden. Pas als dat volkomen ontspannen gaat, stap je er een keer aan een lang teugeltje naar toe. Lekker rustig zitten zelf en laat maar kijken. Als je echt in de dressuur al die ontspanning hebt gevonden tussen alle balken stapt hij er zo over.

Ik proef nu uit je bericht veel te veel dwang en daarom zou ik even een stapje terug doen.

Arjen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:16

Hoi,

Volgens mij neemt je paard je in de maling !

Ik lees overigens niet of je zijn "kuren" goed vind, naar mijn idee is een bit vast pakken en ervandoorgaan of steigeren simpelweg verzet.

Ik zou zelf te werk gaan volgens het principe "stout"paard / "braaf" paard.

Hoewel ik de hele bak vol leggen met balken ook een goed idee vind.

Hoe dan ook geef het paard vooral niet zijn zin als jij wil dat hij over die balk heen moet dan moet hij dat ook doen, als hij dat weigert en jij vind dat goed zal hij dat altijd blijven doen.

Uiteindelijk als je been geeft en je paard blijft " lachend " stilstaan wat doe je dan ? Knipoog

Arjen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:25

Arjen2, ik ben het wel met je eens. Maar ik denk dat je op dit moment meer bereikt met het via een andere weg proberen dan keihard de confrontatie aan te gaan.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:33

Ik ben het eens met lielle, wat wij ook wel eens hebben gedaan is het paard tussen 4 balken zetten en dan een bak koffie gaan drinken, zo kan hij zelf beslissen of/wanneer hij erover heen wil gaan..........dan komt er geen stress en dwang aan te pas en went hij aan het over balkjes stappen....

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:49

Probeer eerst eens aan het halster.....
oefening: Je loopt met je paard aan het halster richting de balk... op het moment dat ze stopt... laat je haar recht achteruit lopen tot ze weer stopt dan weer vooruit richting balk... stopt ze weer dan weer net zolang achteruit tot ze weer voooruit wil...... duurd misschien even maar serieus het helpt echt goed... uiteindelijk denkt het paard.... achteruit lopen is helemaal niks ik ga wel over dat balkje.... maar loop noooit!! voorwaarts bij de hindernis weg.. want dat willen ze juist... beetje ingewikkeld verhaaltje ik hoop dat je snap wat ik bedoel......

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 09:13

Het vreemde is dat je paard met vrijspringen niet weigerd. Dus vraag ik me af of er niet iets anders aan de hand is. Stoor jij hem niet bij het springen? Je zegt dat je zelf veel ervaring hebt. Maar dat wil niet zeggen dat je paard geen last van je heeft. Dit is niet rot bedoeld tegenover jou, maar laat eens iemand anders een sprongetje met hem maken, dan weet je zeker dat dit het niet is.

peerdengek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 14:49

1 ding is erg belangrijk! Blijf aan 1 kant van het balkje als ze er niet overheen gaat want dan merkt ze: Ik kan alleen naar de andere kant over dat balkje!
Dat van de bak vol met balkjes en dan dressuur rijden is ook een goede oplossing denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 15:31

Twwe manier, de ene, maak een soort vak waar je paard nergens uitkan, ga erop zitten en leg voor de uitgang een balk neer. Niks doen en afwachten. Gaat zich vanzelf vervelen en dan stapt ie erover om ergens anders heen te gaan. Breng dan wel het geduld op om echt te wachten, want paarden ehbben een lange adem. Ook kun je van de E naar de B zeg maar een hele lijn van balken leggen dat je zeg maar twee bahleften hebt doormidden gedeelt door balken. Daar gewoon dressuur gaan rijdenen na een tijdje gewoon van hand gaan veranderen en hoefslag volgen e.d. Erlangs kan dan in ieder geval niet meer. (Weet je trouwens echt 100% zeker dat zn benen en rug e.d in orde zijn? Als het springen met het gewicht van een ruiter pijn doet los je het natuurlijk enit rijtechnisch op)

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:04

Lielle schreef:
enorme hoeveelheid balken in de bak leggen en lekker gaan dressuren. Eromheen, erlangs en ertussendoor rijden zonder aandacht aan die balken te besteden. Pas als dat volkomen ontspannen gaat, stap je er een keer aan een lang teugeltje naar toe. Lekker rustig zitten zelf en laat maar kijken. Als je echt in de dressuur al die ontspanning hebt gevonden tussen alle balken stapt hij er zo over.

Ik proef nu uit je bericht veel te veel dwang en daarom zou ik even een stapje terug doen.

Hier sluit ik me bij aan. Zelf lekker rustig zijn, als je zelf niet rustig en ontspannen bent is je paard het ook niet. Zo kan hij lekker wennen aan de balken, zonder dat hij er persé over heen moet, dat kan je dan idd later, op het gemakje proberen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 16:10

ik denk persoonlijk wel dat het niet uitlsuitend angst of onbekendheid is van je paard (aangezien hij los wel springt), maar soms moet je niet de confrontatie aangaan maar het op een andere manier oplossen. Ik zou wel ook eens iemand anders het laten proberen, mogelijk ligt de oorzaak toch bij jezelf.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 11:46

kiralover: dit is natuurlijk geen oplossing.. het paard denkt heus niet van: hé achteruit lopen is niks..
het diertje wil er niet langs en om hem elke keer achteruit te laten lopen is ook niks..

Ik vond de oplossing van cheyenne01 wel erg simpel
gewoon tussen 4 balken in en wachten tot dat het beestje er zelf
over heen gaat

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 12:02

Ja ik heb er ook geen verstand van maar zo heb ik mijn pony met grote angst voor trailers wel in onze koeie trailer gekregen en zo heb ik ook mijn shetje leren over balkjes draven....

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:49

Lielle schreef:
ik denk persoonlijk wel dat het niet uitlsuitend angst of onbekendheid is van je paard (aangezien hij los wel springt), maar soms moet je niet de confrontatie aangaan maar het op een andere manier oplossen. Ik zou wel ook eens iemand anders het laten proberen, mogelijk ligt de oorzaak toch bij jezelf.

ik ga met lielle mee!!
misschien heeft het paard wel een keer een flinke aanpak nodig, maar misschien dat dat iemand anders juist beter kan!

maar het kan idd ook anders, zoal hierboven beschreven!
leg 2 balken in de hoek neer, zodat er een hoek wordt gevormd waar je tussen door moet rijden(met de ene kant de hoek van de bakrand en de andere kant de hoek van balken! misschien heeft het paard wel last van dat het opgesloten wordt, en dat is best spannend! op deze manier rijd je goed hoeken door en ga je nog niet de confrontatie aan om hem over een balk te laten lopen!! eerst er langs. het is immers allemaal dressuurwerk waar je mee bezig bent!! en dit zijn gewoon obstakels waar je paard aan moet wennen!

als het paard zover is dat het ontspant als je de hoeken rijdt, kan je er altijd nog een balk neerleggen zodat het paard opgesloten wordt tussen bakrand en balken(op de grond) en er dus voor zal moeten kiezen om rechtdoor over 1 balk te gaan, of een kant opzij te springe over 1 balk...of de bakrand te springen

ik zou persoonlijk voor de bakrand gaan!

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 15:00

ik zou met 1 balkje beginnen... mijn paard was er eerst ook niet overheen te krijgen.

gewoon 1 balk neerleggen, even rustig laten kijken en dan proberen er overheen te stappen.
hierna in draf.. als dat allemaal goed gaat kan je meerdere balken neerleggen

layspays

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:56

Mijn paard wilde ook nooit over balkjes en springen was al helemaal een drama. Toen heb ik het heel anders aangepakt. Met grondwerk is het toen gelukt. Ik heb mijn paard eerst los gelongeerd waarbij ik balkjes op de grond heb gelegd. Eerst liet ik haar zelf kiezen en zijn we gewoon ontspannen los gaan werken, na een poosje heb ik haar gevraagd om over de balkjes te lopen. Eerst kreeg ik wat verzet maar omdat ze los was en dus eigenlijk zelf de keus had deed ze het later perfect. Later toen dit allemaal vlekkeloos en heerlijk ontspannen ging ben ik erop gegaan en gewoon gedaan alsof er niks veranderd was. De ontspanning en het kijken naar de reactie van je paard is heel erg belangrijk!
succes ermee!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:29

chagrijntje schreef:
kiralover: dit is natuurlijk geen oplossing.. het paard denkt heus niet van: hé achteruit lopen is niks..
het diertje wil er niet langs en om hem elke keer achteruit te laten lopen is ook niks..

over heen gaat

Hij zal het niet direct denken nee, maar paarden zijn vermijdingsleerders. Hij wil het weer achteruit lopen vermijden en zal daardoor uiteindelijk over het balkje stappen. Deze theorie heeft zichzelf inmiddels al overal bewezen met dingen als trailers e.d. Enige probleem is dat een heel groot deel van de mensen hun paard niet fatsoenlijk achteruit kan laten lopen vanaf de grond (dat is al waar je respectissue begint...)

Fico_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 18:22

Fellor schreef:
chagrijntje schreef:

over heen gaat

Hij zal het niet direct denken nee, maar paarden zijn vermijdingsleerders. Hij wil het weer achteruit lopen vermijden en zal daardoor uiteindelijk over het balkje stappen. Deze theorie heeft zichzelf inmiddels al overal bewezen met dingen als trailers e.d. Enige probleem is dat een heel groot deel van de mensen hun paard niet fatsoenlijk achteruit kan laten lopen vanaf de grond (dat is al waar je respectissue begint...)

Niks op aan te merken Het dringt alleen vaak niet tot mensen door dat het zou kunnen helpen.... Maar mijn pony's heb ik veel dingen op deze manier geleerd... Maar idd je moet je paard wel goed achteruit laten lopen...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 22:43

Van mij geen advies, alleen maar mee gevoel. Het paard van mijn man, vertikt het ook te springen. Als we samen zijn gaat zij(het paard) 2x met mijn paard samen en dan is het goed en gaat zij alleen. Maar toen mijn paard tijdens blessure afwezig was en wij beiden zijn paard reden, was zij er niet over te krijgen. Niet goedschiks en niet kwaadschiks. Het lijkt een soort angst voor de balken. Ze zouden je kunnen aanvallen of zo.

Gelukkig is mijn paards blessure hersteld en spring de merrie weer braaf 2x samen of naast de mijne over de hindernis of balkjes en daarna weet alleen.

Het is knudde maar het werkt niet anders. Ik zie dat je net als mijn man spring ambities hebt!!

Ik voel met je mee en hoop dat je eruit komt!!!