Galop probleem...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anikita

Galop probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:02

Heeyz

Ik heb een probleempje, ik heb een jonge pony van 3 1/2 jaar, ik heb een probleem, ze springt telkens aan in de goede galop maar in een bocht springt ze direct overkruist over, Hoe kan ik dit oplossen?

Groetjes
Anikita

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Galop probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:26

Je moet goed je binnenbeen erbij houden. En je binnenbeen naar je buitenteugel drijven. Vraag ook stelling en houdt hem goed voorwaarts en actief. Als het dan niet lukt zet hem dan op een volte. Je kunt ook als hij overkruist aanspringt meteen terugnemen en opnieuw. Dit doe je elke keer als hij overkruist gaat. Hij zal moe worden van dat opnieuw aanspringen en zal zich overgeven.
Succes

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 20:23

Dit is gewoon een everwichts kwesty.. je kan van een zn jong paardje niet verwachten dat die de kracht en balans heeft om netjes door de wendingen te galoperen.

Werk veel aan het rechtrichten, de kracht van de achterhand en zn balans. Dit kan zowel onder het zadel als bij grond oefeningen.

Succes

sannenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 17:30

zorg natuurlijk wel dat hij nagevelijk is

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 02:42

Ik ga met M3isSi3j mee. Denk ook dat t een balans probleem is. Denk dat je moet proberen om zo stil en recht mogelijk op je paard te blijven zitten. En de galop op een volte oefenen, omdat ze daar telkens moet inbuigen. Rechtuit galoperen is t makkelijkst voor zo'n jong ding. Dus ik denk dat t t beste is om eerst op de volte te galoperen, en als je paard daar netjes blijft galoperen, je dan de hoefslag moet gaan volgen.

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 03:04

Needje schreef:
Ik ga met M3isSi3j mee. Denk ook dat t een balans probleem is. Denk dat je moet proberen om zo stil en recht mogelijk op je paard te blijven zitten. En de galop op een volte oefenen, omdat ze daar telkens moet inbuigen. Rechtuit galoperen is t makkelijkst voor zo'n jong ding. Dus ik denk dat t t beste is om eerst op de volte te galoperen, en als je paard daar netjes blijft galoperen, je dan de hoefslag moet gaan volgen.

Huh? Het is toch makkelijker om in balans te blijven op een volte?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 17:18

nee rechtuit is makkelijker.. dan hoeft die niet na te denken over de buiging en hoe die zijn benen moet neerzetten. Daarbij is het makkelijker tempo te maken als je rechtuit gaat waardoor minder in balans hoeft te zijn, en minder kracht nodig heeft vanuit zn achterhand.

Vergelijk het maar eens met een kind wat leerd fietsen.. als die eenmaal tempo heeft en rechtuit blijft gaat gaat hte goed.. Zodra ze moeten afremmen of sturen vallen ze..

Danielle01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 15:54

Needje schreef:

En dus zou ik het precies andersom doen! Zorg eerst dat een goede rechtgerichte galop heb op de langezijde. Goed op jouw tempo, op eigen benen enz. Dus dat alles klopt, draai dan een volte in en probeer het zo te houden. Dus goede hulpen geven en buiging enz.
Doe eerst maar een half voltetje en dan steeds iets langer. Het heeft geen zin om heel veel op de volte te oefenen als hij er moeit mee heeft! Dat moet je langzaam opbouwen. Een paard heeft immers niet gelijk de kracht en vooral de draagkracht om jouw en zijn eigen gewicht in de goede positie te zetten om de volte goed door te komen!

Dus begin gewoon bij het begin, en dat is op de lange zijde en dan steeds meer wendingen vragen! Je vraagt een paard toch ook niet om eerst hele stukken te gaan wijken en pas als hij dat goed doet, 1 of 2 pasjes??

Dus begin bij het begin en dat uitbouwen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 21:17

Aangezien de meeste paarden voor ze ingereden zijn al wel aan de longe gegalopeerd hebben, zal ik dat gewoon uitbreiden met een ruiter er op. Eerst een recht stuk en dan ineens een wending lijkt me lastiger voor zo'n beest als constant op de grote volte. Die volte zijn ze vaak gewend. T zijn vaak de rechte lijnen die in het begin zo moeilijk voor ze zijn.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:05

Jongen paarden hebben dit wel meer. Veel galop aan de longe oefenen al dan niet met iemand erop en verder gewoonnetjes rijden schakelen en overgangen maken in draf om de achterhand wat sterker te maken.

Ik weet niet of je regelamtig longeert maar dat helpt vaak goed om het galopwerk te verbeteren. Het heeft wat tijd nodig ik denk ook dat het een balans/ kracht probleem is.

Ook buiten in het bos meters maken in galop (gewoon een handgalopje is voldoende) wil nog wel eens helpen gewoon recht toe recht aan.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 09:22

sannenn schreef:
zorg natuurlijk wel dat hij nagevelijk is

Een jonge pony loopt niet meteen nagevelijk. En dat is ook nog niet de bedoeling Knipoog

zoals de meeste zegen vooral rechte stukken vooruit laten galloperen.

Anikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 11:06

tnx allemaal
ik ga het direct proberen.
Ik hoop dathet lukt, laatst tijdens de les ging het al beter vooralop de volte.
nogmaals tnx!!!!! Vingers aflikken

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 00:28

Ik sluit me aan bij de rest.
Oefen lekker met stelling en goed je binnen been er bij houden, als het goed is blijft je paard dan in de goede galop.