verschillende bitten (het hoe en waarom?)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

verschillende bitten (het hoe en waarom?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 15:09

zou iemand zo vriendelijk willen zijjn om hier uiteen te zetten wat welk bit doet,
of bijvoorbeeld een dun of juist een dik bit vriendelijk is,
wat qua werking het verschil is tussen een enkel of dubbel gebroken bit,
enz enz. (rubber bit, enz)en hoe je weet welke maat je paard of pony moet hebben?

ik ben er wel benieuwd naar, maar heb me nooit zo verdiept in rijtechnische zaken.

SofieBeau

Re: verschillende bitten (het hoe en waarom?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 17:10

ik denk dat er via de zoekfunctie heel wat nuttige info te vinden is *LOL*
er zijn hier genoeg topics over geweest in het verleden *LOL*

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:39

KIJK HET boekje, het paard het bit en de ruiter eens in. Ook heeft bonhof of haanstra laatst leuk artikel geschreven in blad van KNHS. Ook het boek Das Gymnasium des Pferdes van Steinbrecht geeft veel info. De algemene stelregel is wel: waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpmiddelen......

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 14:36

ff wat algemen info dan maar....

een dun bitje werkt vaak scherper dan een dikkerbit, maar als jij een super dik bit in de mond van een heel klein arabiertje doet kan dit juist weer door niet goed passen heel schrp inwerken.

een bustrens werkt nét ietsje scherper in als een watertrens doordat je een hele hele lichte hefboomwerking hebt.

dubbel gebroken en enkel gebroken is meer wat het paard lekkerder vind en waar het dus goed op loopt. De mijne loopt lekkerder op een dubbel gebroken bitje (kauwt ze meer enzo)

Een stang is weer scherper want het geeft niet mee zeg maar....

dan heb je nog rubber bitten, meestal voor jonge paarden en paarden die aan het wisselen zijn. Dit is iets vriendleijker voor de tanden, zeker tijdens het wisselen....

de maat van een bit kun je opmeten door eigenlijk van de linker mondhoek door de mond naar de rechtermondhoek te gaan, het aantal cm. plus een halve is meestal de maat die je moet hebben. maar voor de zeker heid kun je misschien ff een bitje van een stalgenootje lenen om de goede maat te bepalen, zij willen je ook vast wel helpen met kijken welke maat je moet hebben.

als je meer wil weten zeg je het maar!

gr. Crista

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 15:30

hee thanks!

deze info bedoelde ik ja!

bedankt hoor!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 16:07

Crista schreef:
een bustrens werkt nét ietsje scherper in als een watertrens doordat je een hele hele lichte hefboomwerking hebt.

gr. Crista

echt waar?!Ik dacht altijd dat watertrens "scherper" was door de losse ringen...

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 18:42

Voor elk bit geldt: een bit net zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog oftewel je kan met een stang rijden en toch minder inwerken dan een ander met het zachts inwerkende bit.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 20:16

pantarhei schreef:
Voor elk bit geldt: een bit net zo scherp als de hand van de ruiter Knipoog oftewel je kan met een stang rijden en toch minder inwerken dan een ander met het zachts inwerkende bit.

ben ik helemaal met je een hoor!

maar toch zijn er wel verschillen qua scherpte in bitten enzo...en het is natuurlijk ook gewoon waar het paard het fijnste op loopt....

jenn66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-05 08:56

Leg uit??

Ik ben van mening dat een bustrens niet scherper is dan een watertrens, een watertrens is veel gemener in de mondhoeken en ligt veel losser in de mond.
En hefboom op een bustrens die begrijp ik ook niet...

Ik zou gewoon eens beginnen met een dubbel gebroken bustrens, daar lopen de meeste van mij het beste op. Loopt hij er niet lekker op kan je altijd verder kijken.