mijn eigen paard doorijden ,,, nu nog doodeng vinden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

mijn eigen paard doorijden ,,, nu nog doodeng vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:41

hallo

ik mag over een week eindelijk op mijn eigen paardje rijden
hij word nu op dit moment beleerd en ik rij zelf al 6 jaar en
heb al 3 jaar een eigen pony ik heb ook op jonge leeftijd een 4 jarig welshje in gereden die enorm bokte en steigerde.
ik heb het allemaal overwonnen. ( gelukkig)
maar nu zit ik er een beetje mee want ik ga vooor het eerst zeg maar echt op een paard rijden ( vroeger welleens op een pard gereden ( manege lessen).. en nu ben ik gister bij mijn paard wezen kijken en ik heb gezien hoe hij nu beleerd word... hij was nogal vaak aan het bokken tegen het been.. en ik ben nooit snel bang, ik was ook nooit bang op het welsje . maar dit is wel iets anders ... zo'n groot paard..
aan de ene kant denk ik dat er niets aan de hand zal zijn. want ik krijg er goede bergeleiding bij.. maar als ik er niet zelfverzekerd op zit dan.. voelt het paard dat en zal hij wel lekker mij uit gaan testen..

help! hoe kan ik zelfverzekerd mijn paard op klimmen.?

Mireille1970

Re: mijn eigen paard doorijden ,,, nu nog doodeng vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:11

Je eerste paard en nu beleren?????

Succes...

Probeer adem te halen en veel vertrouwen te krijgen VOOR je opstapt door te zien dat ie bij anderen heel makkelijk is, voor die tijd niet opstappen zou ik zeggen.

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:23

Anders zorg je ervoor dat hij eerst wat rustigere is voordat je erop stapt.. doormiddel van longeren ofzo !:) Dat helpt bij mij ook Lachen mijn paard zit ook altijd boordevol engergie, dus daarom longeer ik hem eerst 10 minutjes en dan stap ik erop .. helpt echt!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 13:34

Je geeft aan dat het paard beleerd wordt, dus door een ander ingereden wordt.

Al het dalijk jou beurt is om erop te stappen laat dan eerst diegene op het paard stappen die hem nu beleerd. Daarna stap je er zelf op.

Je kan et paard ook aan een longe gooien voordat je erop stapt en dan niet als een wilde weg rond laten slingeren, maar gewoon stap, draf en galop. Probeer hem te laten luisteren naar jouw stem. Het probleem met mijn paard was dat als ik haar aan de longe had gehad dat ze dan helemaal dol was. (ze luisterde niet naar mij en rende en bokte door de hele bak met mij als vlag erachter aan) Wat toen hielp was eerst longeren (dollen), op adem stappen en daarna even een half uurtje op stal. Daarna ging ik rijden. Het paard was nu weer rustig in zijn koppie en de ergste energie eruit. Nu longeer ik haar ook weleens voor een wedstrijd om de ergste energie eruit te krijgen, alleen met dat verschil, dat ze nu luistert naar mij en dat ik haar gewoon aan het werk kan zetten om haar energie eruit te krijgen en is dus niet dol is in het koppie van haar en kan ik er eigenlijk daarna gewoon op.

Het belangrijkste is wat jezelf al aangeeft, dat jij als ruiter ontspannen overkomt, dus al jij je fijn voelt als het paard de eerste tien minuten vast gehouden wordt door iemand als jij erop zit, moet je dit gewoon doen. Als jij je fijn voelt als het paard eerst gelongeerd is, dan moet je dit dus ook gewoon doen. Dan zit jijzelf ook een stuk rustiger en losser op je paard.

Wens je heel veel succes.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 10:46

Spannend hoor!!!
Ik denk dat het het fijnste is als je eerst een beetje vertrouwd raakt met je paardje, inderdaad zoals TillyFan zei, eerst longeren en laten wennen aan je stem.

De mensen die het paard voor je hebben ingereden zullen je ook vast wel goed helpen!

Succes!!!!

Lemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 14:14

Het blijft wel eng hoor, ik heb het ook ...vroeger klom ik overal op maar sommige paarden zijn nu eenmaal engerds maar je moet het gewoon doen! Makkelijk gezegd lijkt maar het is zo, laat als je het echt niet trekt je begeleider erop maar dit is niet dé uitkomst natuurlijk want jij moet het doen. Trek anders een bodyprotector en cap aan en go for it...... Haha! suc6!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 18:51

ik kan me helemaal verplaatsen in je gevoel!ik heb ook een jong paard nu en is ook net ingereden en test mij ook ff op dit moment en inderdaad laat je lekker begeleiden door degene die hem nu zadelmak maakt en ga anders een liedje zingen als je erop zit klinkt miss heel stom maar bij mij helpt het heel goed want dan ga ik ontspannen zitten Haha!

succes maar vooral geniet er van moet je maat je voor het leven worden dus maak een goede en vooral leuke start samen maar wees vooral niet bang om te vallen

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 19:03

Als je je zo voelt, moet je er niet op. Ikzelf vertrouw altijd op mijn intuitie en stap pas op een paard als ik daar 100% achter sta. Er is vanzelf wel een stemmetje in je hoofd dat je vertelt dat je er helemaal aan toe bent. Onthoud: er hoeft maar 1 keer iets mis te gaan met een jong paard en je bent veel verder van huis....

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:17

iedereen heel erg bedankt...

ik heb er vandaag voor het eerst op gezeten

hij werd eerst gelongeerd en daarna heeft de vrouw ( tineke de vrou die hem beleerd) erop gereden en hij was super braaf dus toen zei tineke je kan er al eerder op meid, pak je cap maar dan mag je er nu al op.

dus toen ben ik er maar gewoon op gestapt en het ging heel erg goed maar volgens tineke zal hij mij nog welleens uit proberen maar tot nu toe heeft hij dat nog niet gedaan.
ik ben zo trots op hem en oook een beetje op mij...

Pling

ik heb veel aan jullie gehad want ik wist nu temminste dat ik eerst wilde dat hij gelongeerd werd en ik wou eerst zien hoe hij onder het zadel was.. zodat ik mij goed kon voorbereiden..

dus super veel bedankt Haha!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 09:13

Leuk dat je hier een update geeft.

Ook heel leuk om te lezen dat het zo goed ging.
Er zal inderdaad wel een tijd komen dat hij je een beetje zal uitproberen, maar je hebt er nu in ieder geval al opgezeten en was super braaf, dus die periode zal je vast wel doorkomen.

Zet hem op he? en heel veel plezier met je paard.

Groeten,

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 11:17

fijn dat het goed ging Ja nu heb je vertrouwen in je paardje (tenminste een beetje) en in jezelf dus dat is een mooie basis om verder te gaan!

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:57

Gelukkig ging het goed. Natuurlijk zal hij je uitproberen, maar nu het een keer goed is gegaan zal je de volgende keer ook wat meer zekerder zijn..
Vroeger klom ik ook overal op, op de manege ; een pony die niet meewerkte, ik werd erop gezet, en ik vond het hartstikke leuk Knipoog
Maar nu, toch iets anders.
Maar wel goed van je hoor, dat je erop bent gegaan! Haha!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 17:22

Heey, het enigste wat ik kan zeggen is: zorg dat de komende tijd er altijd iemand in de buurt is. Dus desnoods in de stallen of bij de bak in de buurt dat als er iets is je meteen hulp erbij kunt roepen. Verder doe rustig aan, en neem zsm les. Ik heb zelf een hele tijd geleden een 3 jarige verder beleerd, samen met een vriendin van me, ze was ook soms ook aan het uitproberen, maar samen hebben we dr zover gekregen dat ik ze het op zich wel lekker deed, maar de laatste tijd was ze weer aan het uitproberen (Ze is nu ook dragend, misschien dat dat ook meespeelt). Vriendin had geen tjid meer ivm werkzaamheden thuis, dus ik stond er vrijwel alleen voor, ik heb allerlei mensen mee genomen om maar neit alleen te zijn. Zo snel als er iemand in de bak stond kon ik gaan kletsen en de spannigen van me af rijden, en dan was het goed.
Sinds vorige week les ik bij een vriendin van me (juul Bedankt Haha! ) en het gaat goed, ze geeft me de tips die werken, en geeft me het gevoel dat ik veel dingen fout, maar ook goed doe. Ze voelt goed aan hoe ik ben, en hoe het paard is. en guess what, anderhalve week geleden wou ik nog stoppen, nu ben ik stiekem toch aan het sparen voor mijn wedstrijd outfit, en mijn e rijbewijs.. want ik wil het binnenseizoen gaan starten!!!!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:11

ben zelf nu een pony aant inrijden en ga die later ook doorrijden.
ben er zelf ook best bang voor maar de eigenaares is erbij en die gaat dan een beetje tegen mij kletsen dan word ik vanzelf rustig misschien ook een tip voor jou Bloos .
en heb vertrouwen in je zelf.

heel veel plezier met je paardtje Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 19:42

Ik heb altijd een gezonde dosis angst als ik op een groen nieuw paard stap.......... dat is ook goed, want je moet allert zijn.

Ik zou als ik jou was een BP aanschaffen....... geeft je meer zekerheid.