Paard niet in galop te krijgen, en te houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

Paard niet in galop te krijgen, en te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:48

het rijden met mijn paardje gaat op zich hartstikke goed, op twee dingen na.
Hij luistert niet naar mijn benen als ik aan wil springen in galop, en dus duurt het ongeveer 5 minuten voordat hij eindelijk aanspringt, hij gaat alleen maar harder draven.

als hij eenmaal in galop is, blijft hij niet doorgalloperen, maar valt eruit, en gaat dan in uitgestrekte draf verder.
ik moet er wel bij vermelden dat hij nog niet zoveel balans heeft.
ik kan niet met zweep rijden, omdat hij die niet accepteert.
wie heeft er tips en kan mij met dit probeleem helpen !!

Kleintje

Re: Paard niet in galop te krijgen, en te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:50

Hoe oud is je paardje?
Hoe is dit aan de longeerlijn?
Weet je zeker dat jij goed in balans zit?

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 08:55

hij is vijf jaar en aan de longeerlijn galoppeert hij wel, maar dat doet ie omdat hij voor de zweep vlugt.
zodra ik deze van de grond wil pakken, gaat ie er al vandoor.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:57

Rustig blijven, hem niet aan laten springen vanuit zo'n harde draf. Niet teveel hulp gaan geven, gewoon rustig terugnemen naar een lager draftempo en weer opnieuw proberen aan te springen. Eenmaal in galop zorgen dat je stil zit je paard niet stoort. Voldoende meegeven met je binnenteugel dat hij daadwerkelijk kan springen. Misschien kun je proberen vanuit stap in galop aan te springen?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:03

Zou je dan niet bij de basis beginnen? Dus aan de longeerlijn?
Mijn paard is ook 5 en nu we meer sprong in de galop willen gaat het rechtsom ook zeer moeilijk.

Terug naar de longeerlijn. Eerst zonder hulpteugels, dan met. En iedere keer als het vanuit te hard draven in de galop vliegt, dan weer rustig terugnemen.

De zweep een vriend laten worden, dus aaien met de zweep. Zorgen dat het paard aan je stem went en op een vriendelijk woord gaat.

Pas als de galop goed gaat zonder jouw gewicht, dan pas kan het paard zijn balans vinden als jij erop zit te stuiteren.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:37

dit zou inderdaad wel een hele goede oplossing zijn, alleen mag ik hem niet te veel longeren omdat hij instabiele kniebanden heeft
zijn er misschien nog andere dingen die ik kan proberen ? het probleem zit hem waarschijnlijk ook dat hij de kracht mist in zijn achter hand ???

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:41

Je hoeft ook niet veel te longeren, maar doe het 1 of 2 keer per week, niet te lang. En ik zou het galopperen tot die tijd niet onder het zadel oefenen.
Eerst rust, eerst balans krijgen, op eigen benen.

Heb je ook lessen? Wat zegt je instructrice ervan?

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 09:47

ja, ik heb 1 keer per week les.
dan zijn we bezig met oefeningen zodat hij zijn achter benen er beter onder zet.
voltes openen en sluiten, en dan aanspringen, en lange stukken rechtuit galloperen.
als ik in de les zit, gaat het aanspringen op zich wel redelijk, maar ook dan blijft hij uit de galop vallen. Ik zal hem toch op een of andere manier in de weg zitten.
moet inderdaad moeilijk zijn als hij zelf nog niet zoveel balans heeft, dat hij er dan ook nog een moelijkheidsgraag bij heeft.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 09:58

Het paard moet dus sterker worden in de galop. Hoe is ze als ze zelf in de bak rent? Komt er dan wel een galopje uit? Houdt ze het dan wel vol?

Tuurlijk die galop is niet te vergelijken met een galop onder het zadel. Maar dan moet ze onder het zadel dus sterker worden.

Wees haar voor. Spring aan, gaat het goed, na een halve volte weer in de draf, rij wat rondes en doe het nog eens. En zo bouw je het uit. Het aanspringen is nu even wat belangrijker. Daarna komt de kracht in de galop.

Wees haar voor. Iedere keer dat ze eruit valt ben je haar kwijt. Dus neem haar terug voordat ze eruit gaat vallen. Dan heb je die strijd vast gewonnen, dan kan je ook werken aan een mooie overgang terug.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:03

dit is een goeie tip. hem eigenlijk slimmer af zijn,
voordat hij eraan kan denken om te stoppen, moet ik al een mooie overgang terug gemaakt hebben.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:04

wat voor paard heb je? is het geen draver die hebben meestal heelmveel moeite met de galop??

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:06

Juistem.
Ken het probleem hoor, mijn paard had het ook.
Nu ik de galop met meer sprong wil hebben is het voor haar ook moeilijker en valt ze ook al snel terug in tempo of zelfs in de draf.

Heel grappig, dat is het ontduiken van werk. Want hiervoor was ik bezig met de draf, om die rechter te krijgen en gelijkmatiger en toen sprong ze steeds aan in galop als het moeilijk werd.

Valt ze nou wel in draf, ga dan niet gelijk weer in galop. Zet haar dan aan het werk in de draf en bereid weer je overgang voor. Want als je gelijk been geeft om gelijk verder te gaan in de galop, dan ga je juist tegen het doel in. Je wil een mooie overgang zonder eerst hard te draven. Dus pak je verlies.. je bent weer in draf. Dus opnieuw voorbereiden, nieuwe overgang naar de galop en tracht er iedere keer 2 galopsprongen bij te doen voor je zelf teruggaat naar de draf.

Succes en hou ons op de hoogte hoe het gaat.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:08

AikePeer schreef:
wat voor paard heb je? is het geen draver die hebben meestal heelmveel moeite met de galop??

Ik ken haar en haar paard niet, maar afgaande op wat ze zegt: paard is 5, weinig balans, vlucht voor de zweep, dan maakt het niet uit of het een draver is of niet.
Ieder paard kan normaal leren galopperen.

Overigens, ook al blijf je bezig met de oefeningen probeer je paard daarnaast vertrouwt te maken met de longeerzweep. Een angst voor de zweep is nooit goed, respect wel.

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:17

Ik zou zeker weten ook eerst gaan oefenen met het feit dat een zweepje niet eng is. En met stemcomando's kun je ook erg ver komen. Dit word moeilijk als je haast niet kan longeren, ik begrijp alleen niet waarom longeren wel een probleem is een volte niet. Veel succes ermee, ik denk dat je na de goede uitleg en tips van Kleintje al een stuk duidelijke rvoor je hebt wat je moet doen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:21

hoi wat bij mij jaren geleden geholpen heeft om een tuiger te leren galoperen is naar buiten gaan met een groepje paarden die braaf zijn en zo erachteraan galoperen. de tuiger heeft voor de koets nooit mogen galoperen en kende natuurlijk ook geen galophulp door achter de andere aan tegaan zonder te veel tegen te werken met de teugels heeft ze het vrij snel geleerd. daarna in de les moest ik van mijn instuctrice blijfen lichtrijden voor het aangaloperen (wel de galophulpgeven) om haar zo min mogelijk te storen. dit paard was al wat ouder (6) en kende verkeer weet niet of dat bij jou zo is. succes

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 10:30

ik longeer niet, omdat ik hem dan constant moet belasten door het werk op de cirkel.
tijdens het rijden, rij ik 2 of 3 voltes puur alleen om aan te springen, voor de rest rij ik rechtuit.
het buitenrijden heb ik nog niet met hem gedaan, ik heb hem nog niet zo lang, maar is zeker een goed plan.
ik denk dat ik met jullie hulp een stuk verder kom.
bedankt !!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:26

Ja jonge paarden hebben moeite met balans te zoeken, maar ook gewoon dat ze sterker moeten worden. Je hebt overigens ook te maken met de natuurlijke buiging van paard waardoor ze dus een lange bespiering hebben en korte bespiering en die korte bespiering moet opgerekt worden om paard in balans te kunnen gaan krijgen en dus gewicht over 4 benen verdeeld kan worden.