Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TYloo99

Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 21:37

OP de hieronderstaande link staan er fotos van prominente Nederlandse dressuur ruiters aan het losrijden.

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/dutch_dressage.php

Ik vind deze manier van rijden onacceptabel. Hoe kan men zeggen dat de paarden plezier hebben in hun werk op deze manier. Het is heel duidelijk op hun gezichtsuitdrukking. In de helft van de fotos hebben ze ook de mond open van de druk. Ik zie handen die trekken maar geen paard die naar de hand lopt. En dat op de hoogste niveau! Waar gaat het dan over in de dressuur, als deze simpele dingen niet eens meer tellen? Hoe kan men spreken over een happy athleet? Ik zie geen paard dansen van blijheid. Ik vind het heel erg hypocriet dat deze mensen als beste ruiters van de wereld worden benoemd, en dat het geacepteerd wordt. Als ze echt goede ruiters zouden zijn, zouden ze rijden in een anatomish mogelijke en verantwoord positie. Als je mijn neck buigt zijwarts en tot aan mijn borst kan ik ook niets meer zien en heb ik ook pijn, dan luister ik naar je geringste aanwijzingen, om nog meer druk of pijn te vermijden. Daarna, in de ring, weten ze dat als ze een stapje verkeerd doen, dat ze weer in de krul getrokken worden. En het gebeurd. Is dit paardrijden? Is dit het doel, het hoogste niveau van de dressuur? Van ik vind het erg laag geworden voor een olympische niveau.

Ben benieuwd wat jullie van vinden.

gerdy

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:08

ik vind het echt onzin hoor, die mensen rijden toch niet voor niks zo hoog dus dan zullen ze ook echt wel weten wat ze aan het doen zijn. en ik vind de paarden er wel blij uit zien, de meeste paarden hebben hun oortjes naar voren of lekker ontspannen en ze hebben een schuimmondje. en dat trekken valt ook echt wel mee hoor deze mensen trekken echt de mond van hun paard niet kapot die weten echt wel wat ze aan het doen zijn. en er zijn zoveel manieren en op elk 'systeem' is wel wat aan te merken, en als dit systeem past bij deze paarden en zij daar heel los van worden, dan moeten ze vooral zo doorgaan.
elke keer die opmerkingen over anky der 'systeem' ze is niet voor niks 2x olympisch kampioen dat doe jij der niet na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:11

Magique schreef:
Ik zou de penny patrouille inschakelen

Ik ook. Maar serieus: Dit onderwerp is hier op Bokt al zo vaak aan de orde gekomen, met telkens weer hetzelfde resultaat: een eindeloze discussie tussen anti-LDR en pro-LDR.

Ik denk dat Anky meer dan genoeg kennis van zaken heeft, om te kunnen beslissen op welke manier zij haar paarden wil trainen. Als LDR jou niet aanstaat, dan pas je het toch gewoon niet toe?

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:14

Het ziet er misschien inderdaad wat vreemd uit, maar deze mensen weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
De spieren worden op deze manier opgerekt en klaar gemaakt voor het zwaardere werk.
Zelf denk ik ook dat als een paard geen plezier eraan beleeft het vanzelf ooit behoorlijk in verzet zal gaan, en dan kun je een grand-prix wedstrijd wel op je buik schrijven.
Het lijkt me dat deze ruiters er juist alles aan doen om dat te voorkomen.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:18

gerdy schreef:
ik vind het echt onzin hoor, die mensen rijden toch niet voor niks zo hoog dus dan zullen ze ook echt wel weten wat ze aan het doen zijn. en ik vind de paarden er wel blij uit zien, de meeste paarden hebben hun oortjes naar voren of lekker ontspannen en ze hebben een schuimmondje. en dat trekken valt ook echt wel mee hoor deze mensen trekken echt de mond van hun paard niet kapot die weten echt wel wat ze aan het doen zijn. en er zijn zoveel manieren en op elk 'systeem' is wel wat aan te merken, en als dit systeem past bij deze paarden en zij daar heel los van worden, dan moeten ze vooral zo doorgaan.
elke keer die opmerkingen over anky der 'systeem' ze is niet voor niks 2x olympisch kampioen dat doe jij der niet na.

OK dan! ben ik het helemaal mee eens.

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:22

MiaMora schreef:
Zelf denk ik ook dat als een paard geen plezier eraan beleeft het vanzelf ooit behoorlijk in verzet zal gaan, en dan kun je een grand-prix wedstrijd wel op je buik schrijven.

dat denk ik ook als je paard het er niet mee eens is gaat die echt wel in de staking, en dat wat je zegt dat ze in de ring bang zijn om in de krul getrokken te worden als ze iets fout doen slaat ook helemaal nergens op!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:31

Afbeelding

Nou, die kan juist nog wel een beetje meer LDR gebruiken Nagelbijten / Gniffelen

Weet je wat ik het vervelende vind aan die foto's. Misschien heeft de amazone op bovenstaand paard, deze wel net te rijden gekregen en was hij bij aankomst nog minder bespierd dan nu. Misschien ook niet, maar het is dus een mogelijkheid.

Alle andere paarden (van Anky, Edward Gal etc. hebben wel heel mooi bespierde halsen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:33

Het is niet mijn manier van rijden, ik vind het er een beetje grof uitzien en als je af en toe die stang ziet... Brr, nee. Mar ze zullen inderdaad wel weten wat ze doen.

BailyKarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:33

Dit is een manier van loswerken.
Alle spieren strechen. Je kan van ontspanning overgaan in aanspanning en andersom. Een andere mogelijkheid is er niet.
Je ziet ook wel duidelijk op de foto's dat ze buiging vragen (dus aanspanning) en dan loslaten en het paard dus ook (dus ontspanning)
Je kan een paard niet meteen helemaal bovenin (opgericht) rijden.
Dan rijd je je paard pas echt stuk.
Ik vergelijk het maar met een ballerina op hoog niveau.
Die warmt zich eerst op de spieren dus (bij een paard losstappen, draven en galloperen) dan gaat ze rekken en strekken (bij een paard strechen, LDR) en dan pas worden de moeilijke oefeningen gedaan.

Nou ben ik het wel met je eens dat de houding van paard en ruiter niet altijd om over naar huis te schrijven zijn.
En ik de handen van Anky buiten de witte hekjes ook regelmatig ergens tussen haar oren zie zitten.
Dan denk ik bij mezelf: als ik een foto daarvan op bokt zet word ik er dubbel zo hard op afgerekend.
Maar mischien als ik nog eens Anky ga heten en ik 2 gouden olypische plakken in mijn bezit heb, dat ik dat dan ook mag...
Niet helemaal Fair, natuurlijk!

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:34

gerdy schreef:

Tsjaa.. toch ben ik het hier ook mee eens Ja !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:41

secricible schreef:
Het is niet mijn manier van rijden, ik vind het er een beetje grof uitzien en als je af en toe die stang ziet... Brr, nee. Mar ze zullen inderdaad wel weten wat ze doen.

Uit de stand van de stang kun je niet automatisch opmaken hoeveel druk erop staat. Dat hangt namelijk heel erg af van hoe strak of los de kinketting zit. Hoe losser de kinketting, hoe vriendelijker de stang inwerkt, maar ook: hoe losser de kinketting, hoe beweeglijker de scharen, waardoor het eerder lijkt alsof er veel druk op staat.

Met een strakkere kinketting zal de stang niet snel doorslaan en lijkt hij zelfs met veel druk nog 'vriendelijk' in te werken. Maar schijn kan dus bedriegen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 22:53

ik vind het ldr rijden soms te ver gaan,en ik denk dat ze vooral het lage rijden nog wel eens vergeten(als ik de foto's bekijk bij anky zie ik niet een keer de neus bij de knieën)de kin op de borst vind ik te ver gaan,maar ik ben niet tegen het ldr rijden!
ik vind het de juiste manier om spieren op te rekken en stretchen,beter dan alleen het lang en laag rijden waarbij je de spieren wel verlengt,maar niet stretcht.
ik mis alleen op deze foto's wel het stukje halsbespiering voor de schoft.door continue zo diep maar niet laag te rijden rekt dat stukje niet zo mooi op als de rest van de hals,dat vind ik wel eens jammer omdat t een minder mooie aansluiting geeft.
erg charmante foto's van kirsten beckers(de eerste 3) Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:09

Er lijken een aantal "noodstop" foto's tussen te zitten, misschien voor de puntjes op de i, of misschien om 'm te houden, maar in z'n algemeenheid is het mij allemaal te diep en te rond.
Het oogt ook niet als of het "vanzelf" gaat (ik kan allen de foto's van Salinero en Gribaldi zien).
Als de weg naar Rome (of in dit geval Peking) zo zou moet gaan, is het maar de vraag of het mij zou passen (kan ik makkelijk zeggen, zit way out nog niet in de buurt en ben ook niet zo ambiteus)

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:15

Ik wil hier verder niet over oordelen (dus niet beoordelen of verordelen) simpelweg omdat ik niet de kennis en ervaring hiertoe heb.

Wat me wel opviel waren deze foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze is duidelijk te zien dat het paard de hand niet volgt.. kan een moment opname zijn geweest.. was er verder niet bij en zoals ik al zei: oordeel er verder niet over..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:31

Ik vind het iig te diep. Verder ga ik er niet over oordelen of dit nu met veel druk gereden wordt of niet. Bij Anky heb ik echt het gevoel dat er niet veel druk in haar handen zit. Maar het plaatje vind ik niet om aan te zien.
Verder over dat 'schuimmondje': bij Gibraldi ziet het er eerder uit als een paard dat zo hard met zijn tong heeft zitten rondslaan uit verzet dan schuimen vanuit ontspanning... Als het maar zo kan, dan hoeft het voor mij niet. Ik vind het er niet netjes uitzien gewoon.

En de meeste paarden lopen idd gewoon met hun mond open. Dat moet toch op iets wijzen, niet? Volgens mij kun je met deze methode het paard dus wel zover krijgen dat hij in de ring onthoudt dat hij braaf moet zijn.

En die 2e foto van Kirsten beckers: het voorbeen vliegt geweldig naar voor, maar het achterbeen komt gewoon achterslepen! Ik dacht dat het achterbeen net de voorkant moest stuwen?

En ik weet het wel: ze rijden op topniveau en ik zou het niet beter kunnen en zo. Maar deze paarden hebben allemaal hun mond open en hun tong naar buiten haast.

Is dit nou nog dressuur?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 23:49

het enige wat ik wil opmerken (aangezien er nu echt al zooooooveel discussies over geweest zijn) is dit:
kijk eens goed naar de bouw van Ollright (zn rug dus). Bij menig ruiter zou dit paard een absoluut slecht functionerende rug en achterbeen gehad hebben, Laurens rijdt met dat paard de top 3 van Nederland binnen (en scoort internationaal ook goed) Ik denk dat dat ongeveer wel genoeg zal zeggen. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:32

De mensen die in (o.a.) Nijmegen bij het losrijden zijn blijven staan hebben kunnen zien dat dit de Warming Up is (ongeveer 15 minuten in rustig tempo... ) dat er daarna meer naar voren en meer naar boven wordt gereden (ook zo'n 20 minuten) dan de proef in (winnen, tweede en derde in het geval van deze foto's) en DAARNA (evengoed als met paarden als Painted Black) rustig lichtrijdend en in verlichte zit galopperend de hals wordt gestrekt de neus naar de grond en de absolute ontspanning wordt gehaald...

Deze discussie kun je niet wekelijks voeren.... pfffffffffff die vrouw die die website heeft en MEER FOTO"S heeft gemaakt dan wij allemaal bij elkaar van die paarden is gewoon JALOERS, of inderdaad heel goed bezig thuis maar niet van deze tijd.

Laat toch eens iedereen in zijn of haar waarde!

imposant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:53

ik dacht dat je moesen niet mocht zwart maken als hij/haar zich niet kon verdedigen op bokt?? kan het mis hebben hoor...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 06:55

Precies, vind dat een goede optie!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:09

..tja....hierover een discussie geweest van weet ik hoeveel pagina's..en je zal er nooit uitkomen...maar op de hierboven geziene foto's zie je de stang teugel netjes los hangen...ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn aangezien ze zo hoog rijden....toevallig weet ik van Kirsten Beckers dan zij traint bij Jespers...daar heeft het vrouwtje(vriendin van mij) van Dimitri ook gelest en dat zou zij werkelijk nooit doen als dat voor haar gevoel dieronvriendelijk zou zijn.. maar juist bij hem had ze een goed gevoel!..en daarbij!!..stond ik echt verbazend te kijken hoe los de spieren van de paarden waren, alles zag je soepel bewegen vooral nek/rug/kont,machtig mooi om te zien!...voor de rest ga ik me echt niet mengen in deze discussie..het einde zou zoek zijn en daarvoor heb ik er te weinig verstand van..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:16

Pfieuw zeg! Ik wou dat ik dat zo kon!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:20

Gezellige binnenkomer trouwens. Of is het een schaduwaccount?

Deze discussie is al heel vaak gevoerd op bokt en helemaal eens worden met elkaar zal toch niet gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:25

M3isSi3j schreef:
Ik wil hier verder niet over oordelen (dus niet beoordelen of verordelen) simpelweg omdat ik niet de kennis en ervaring hiertoe heb.

Wat me wel opviel waren deze foto's:

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/roll ... .jpg[/img]

Afbeelding

Bij deze is duidelijk te zien dat het paard de hand niet volgt.. kan een moment opname zijn geweest.. was er verder niet bij en zoals ik al zei: oordeel er verder niet over..

Haha, mondje open bij Anky, was ze bang of zo? Flauw grapje, maar zo zie je maar weer hoe een foto kan vertekenen.

Topic starter, welkom op bokt. De pagina die je aangeeft is zeer interessant, ook al in een eerder topic gebruikt. Ik heb er veel van geleerd, want er is toen heel diep op in gegaan. Helaas heeft het ook keiharde conflicten veroorzaakt. Probeer dat topic op te snorren en geniet van de argumenten van ook bokkers die zeer zeker weten waar ze over praten. Iig wordt er voldoende over nagedacht over de voors en tegens.

Het systeem, tja. Dat Anky en Edward zo rijden is aan hun wel over te laten, zij voelen genoeg wat wel en niet kan. Ik denk ook dat ze op paarden zitten tijdens de GP die dit werk ook aan kunnen.

Menselijke atleten heb je ook die onmogelijke dingen met hun lichaam uithalen zonder dat het hun veel moeite kost. Zij kunnen het, ik niet.

Mijn paard zou dit niet aankunnen, zeer ook gezien zijn bouw, deze paarden zijn als toekomstig atleet geboren met het vermogen tot topprestatie. Ik denk dat Anky met haar jarenlange ervaring daar wel een oog voor heeft.....

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 07:44

poes schreef:
Ik vind het iig te diep. Verder ga ik er niet over oordelen of dit nu met veel druk gereden wordt of niet. Bij Anky heb ik echt het gevoel dat er niet veel druk in haar handen zit. Maar het plaatje vind ik niet om aan te zien.
Verder over dat 'schuimmondje': bij Gibraldi ziet het er eerder uit als een paard dat zo hard met zijn tong heeft zitten rondslaan uit verzet dan schuimen vanuit ontspanning... Als het maar zo kan, dan hoeft het voor mij niet. Ik vind het er niet netjes uitzien gewoon.

En de meeste paarden lopen idd gewoon met hun mond open. Dat moet toch op iets wijzen, niet? Volgens mij kun je met deze methode het paard dus wel zover krijgen dat hij in de ring onthoudt dat hij braaf moet zijn.

En die 2e foto van Kirsten beckers: het voorbeen vliegt geweldig naar voor, maar het achterbeen komt gewoon achterslepen! Ik dacht dat het achterbeen net de voorkant moest stuwen?

En ik weet het wel: ze rijden op topniveau en ik zou het niet beter kunnen en zo. Maar deze paarden hebben allemaal hun mond open en hun tong naar buiten haast.

Is dit nou nog dressuur?

Ik ben het hier wel een beetje mee eens. Doe mij maar gewoon de klassieke dressuur!
Een paard hoort gewoon achter zijn hoofd te lopen..niet zo.
Tenminste, zo kan het ook iig.
Ik geloof wel in spieren stretchen hoor, daar niet van, maar dit gaat wel erg ver.