Heel erg probleem met paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Heel erg probleem met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 17:48

Wie kan mij helpen??!!!!

Sinds 2 weken doet mijn paard (8 jaar oud) onzettend raar met rijden. Als ik er op stap is er de eerste paar rondjes niks aan de hand en dan in 1 keer doet ze haar hoofd schuin en pakt het bit vast zodat ik niks meer kan doen en rent ze naar achter in de bak. En zodra ik haar dan op der flikker wil geven en probeer weer de macht zeg maar te krijgen door de teugels naar de tegenovergestelde kant te trekken en been te geven gaat ze steigeren en niet zo laag ook. En als ik dan achter in de bak blijf rijden doet ze redelijk normaal en loopt ze best netjes maar doet ze nog af en toe zo raar met haar hoofd en zodra ik ook maar een beetje contact met de teugels probeer te maken raakt ze zo beetje in paniek enals ik niks doe gaat ze op een gegeven moment zelf met haar hoofd naar beneden en loopt ze weer netjes. En als ze het dan na een tijdje helemaal zat is doet ze het weer en rent ze naar voren om vervolgens de bak proberen uit te rennen. Maar dat gaat niet want er zit een touwtje maar ze probeerd er gewoon doorheen te komen.

Mjin zus rijdt er ook op (we hebben haar samen) en die heeft precies hetzelfde probleem.

Maar verder is ze harstikke lief met longeren en buitenrijden (buiten kan je allles vragen aan der wat je maar wilt ) is er ook niks aan de hand. Haar het weiland uithalen is ook geen probleem het is echt alleen dat rijden.

WIE KAN MIJ HELPEN????

klomp

Re: Heel erg probleem met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:45

heb je les??

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 18:49

Misschien ff de tandarts laten komen? gezien ze der hoofd kantelt en alleen stom doet als je druk neemt op de mond, lijkt me dat t daar wel eens aan zou kunnen liggen. Anders is t gewoon aanstellerites denk k zo, dus in dat geval....lessen!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 19:48

Ik heb hele goede les, en de laatste keer dat ik les had deed ze het ook en toen heeft ze me aanwijzingen gegeven en dat hielp maar als ik geen les heb lijkt het wel erger en ze blijft haar grenzen verlegen... En de laaste 2 weken was ze op vakantie dus schoot het niet echt op ik heb morgen les dus ben benieuwd.
We denken zelf dat ze misschien in de pupertijd zit.

En de tandarts is pas geweest en der gebit was perfect alleen een paar haken weg geslepen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 19:53

ligt het zadel ook goed en heeft ze verder geen medische problemen?? hoe oud is ze? wat waren de aanwijzingen van je instructrise

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:04

Les is niet heilig hoor. Bovendien als alles met les op te lossen is, zou Bokt niet zoveel bezoekers hebben.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:08

DeedeJee schreef:
Les is niet heilig hoor. Bovendien als alles met les op te lossen is, zou Bokt niet zoveel bezoekers hebben.

Nee, les is niet heilig, sinterklaas ook niet. Maar je kan er verdomd veel leren. Zonder les had ik nooit geweten hoe ik goed moest opstappen, en dat was nog maar het begin.

Met les heb je iemand die jouw rijstijl kent, je paard een beetje en met wie je kan overleggen om oplossingen te zoeken. Hier kan je om raad vragen maar kent niemand jouw kundigheid in de paarden en je paard. Dus....

Waarom bokt zoveel bezoekers heeft??? Waarschijnlijk omdat paardenvolk allemaal graag over zijn/haar paard wil praten. We horen verhalen van anderen wel aan, maar praten liever over ons eigen beest. Die is toch altijd beter Knipoog

Jolien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:24

Haha die vind ik goed !!! van euhm van Kleintje !!! Dat we liever over onze paarden praten en anderen alleen willen helpen.. ik wil je wel helpen ..maar ik heb geen idee wat i kmoet zeggen erover Geld, geld!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 08:29

Overigens, je geeft zelf al aan dat het bij de les wel beter gaat. Dus ik denk niet dat het iets medisch is. Dus je paard is aan het uitproberen, grenzen verleggen. Jullie moeten dus sneller worden en slimmer om haar voor te blijven. Ik zou het heel goed met de les overleggen en vragen naar oefeningen die je kan doen als je instructrice er niet bij is.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 11:23

Paard word verkeerd belast hoogst waarschijnlijk en gaat daardoor bit vastpakken/steigeren/rennen enz. Dat is vaak het gevolg dat paard onvoldoende rechtgericht is en dus gewicht niet over 4 benen verdeeld.

Je moet gaan ontdekken welke natuurlijke buiging je paard heeft. Als je dat weet kun je gaan rechtrichten en kun je paard op gelijkmatige aanleuning krijgen dmv drang naar voren, zodat paard kan gaan ontspannen en in voorwaartse neerwaartse tendens kan gaan lopen, daarna kun je hem op gaan richten en zelfs gaan verzamelen. Maar basisgebeuren is gewoonweg belangrijk.
Kijk voor meer informatie over natuurlijke buiging en rechtrichten eens op www.hoefkatrol.com bij klassieke rijkunst en op www.paardenbegrijpen.nl daar staat goed uitgelegd aan de hand van plaatjes en tekst.
Succes ermee, mocht je vragen hebben, stuur me maar pb.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-05 19:50

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Ik had gisteren dus les en me instructrische ging er eerst op om dus te kijken of ze nergens last van had. maar het is gewoon uitproberen op en hele nare manier.

Ik moet haar nu alleen maar bijna voluit vooruit rijden en niks vragen en dat heb ik gedaan en dat ging harstikke goed en ik heb nu ook geleerd hoe ik haar voor moet blijven. En mijn zus heeft vandaag gereden en dat ging ook goed. Dus het is niks medisch het is gewoon klieren

want buiten kan ze wel netjes lopen en wijken en noem maar op nergens last van. En met longeren met singel of zonder heeft ze ook nergens last van.

Het is gewoon een bitch Haha!

Maar ik ben echt wel blij met mijn les!!! ik vind het toch best wel heilig want je leerd er erg veel van.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 21:37

een paard doet nooit iets zonder reden, het is geen mens die met voorbedachte rade iets gaat doen om te pesten of zo. Wellicht kun je je info verbreden door het boek het gedrag van mijn paard eens te lezen, staan zeer aardige zaken mbt gedrag van paarden. Ik denk dat er veel waarheid kan zitten in het verhaal van Bets. Fijn dat het met les op te lossen lijkt. succes

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:46

Citaat:
Het is gewoon een bitch

zo zwart wit moet je het niet zien ik denk echt wel dat je het rijtechnisch ook goed moet bekijken.
Zeker wat Betsie zegt ook meenemen.
Mable wil ook nog wel eens wegschieten maar dat doet ze alleen als ze niet recht is. Het is vaak een reactie op pijn dus met het is gewoon een bitch en dan flink voorwaarts "trappen" kom je op een bepaald punt ook jezelf weer tegen en ben je weer terug bij af.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 10:50

Ik zal het nog even laten zien (gekopieerd van de site van hoefkatrol:
Typische problemen en verschijnselen bij een niet-recht gericht paard zijn bijvoorbeeld:

het makkelijk naar één kant buigen en moeilijk naar de andere kant
ongelijke aanleuning of het paard pakt één teugel vast en neemt de andere niet aan
het op de ene hand wel kunnen galopperen en op de andere hand niet
het versnellen na een vliegende galopwissel
het niet-vierkant halthouden
het appuyeren dat wel lukt naar de ene kant maar niet naar de andere kant
het hoofd dat verkeerd kantelt
schudden met het hoofd
tandenknarsen
taktfouten
het onregelmatig verruimen
het schuin achteruitstappen
steigeren of bokken
het paard is extreem nerveus omdat het de oefeningen niet kan doen die de ruiter vraagt
het paard heeft een scheef bekken
het paard heeft ongelijke hoeven
het paard heeft rugproblemen
het paard loopt met een hanentred
het paard heeft spat
het paard heeft kissing spine
het paard heeft hoefkatrol

Dit kunnen de gevolgen ervan zijn.... Knipoog